пʼятницю, 10 червня 2016 р.

Пізнавальне конструювання: підсумки першого року роботи

Заняття у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України


Ось і пройшов перший рік роботи за курсом «Пізнавальне конструювання». Це багато чи мало? Підведемо перші підсумки і поміркуймо.

Цього навчального року до Дошкільної академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України прийшли малючки — дітки переважно раннього та молодшого дошкільного віку. Ми поміркували, зважили все і …. ризикнули: взяли ранній вік на ЛЕГО-конструювання. Такого ніхто не робить! І у нас блискуче вийшло! Тож вкотре бачу, що ризик — справа благородна! Тільки потрібно думати і діяти дуже обачливо і обережно.




Цього року ми з малятами разом з Курчатком Сонечком познайомилися з мешканцями двору та ставка, завітали до них в гості, а також були на городі, лузі та в саду… Потім поїхали в місто разом з Петриком та Марійкою — буди в парку, зоопарку, цирку, відпочивали в кафе, ознайомилися з міським транспортом і машинами, що нам допомагають… А далі ми подорожували разом з батьками діток, які працюють біологами, — в Африку, океаном та Україною. Ми не тільки мандрували, а й святкували — День Святого Миколая, Новий рік, 8 березня, День посмішки, Великдень Закінчуємо навчальний рік святами щодня та мультиками з казочками — динозаврики, подорож на казкову галявинку числа «три»…


Для малят цей рік став не тільки знайомством з новою діяльністю, а й призвичаюванням до обов’язковості занять, до поведінки на них, до педагогів. Тож, ставили собі такі завдання:
 познайомитися (з педагогом, з одне одним, з приміщенням, іграшками…);
 м’яко згуртувати дітей, підтягнути дисципліну, щоб все, що запланували на заняттях виконувалося;
 розговорити малят: адже діяльність у нас інтерактивна, тому діти беруть участь у пізнавальній казці, відповідають на запитання, підказують персонажам як діяти, спілкуються;
 навчити основним прийомам з’єднання деталей конструктора;
 спонукати дітей до розвитку конструкцій та до сюжетної гри;
 виконувати не тільки обов’язкову програму, а й конструювати за уявою.




Малята молодці — всі завдання виконали і навіть перевиконали. Ми з педагогом, яка веде заняття, навіть не мріяли про такі чудові результати! А тепер по порядку.
Спочатку суто КОНСТРУЮВАННЯ
• Ми почали працювати з дітьми раннього віку і у нас чудово вийшло: дуже рідко заняття з ЛЕГО-конструювання проводять з такими малючками.
 Діти дізналися багато нового з різних галузей знань: природознавство, українознавство, свійські тварини, мешканці Африки, океану тощо. Усі заняття були інтегрованими! Діти побачили реальні, а не «рафіновані» знання, зв’язок між різними галузями знань.
 Тож цього року ми відійшли від традиційної концепції заняття, вивели конструювання за межі одного предмета, зробили помічником в активному пізнанні світу, спробували інтеграцію з різними предметами і діяльностями.


 Ми закріплювали знання дітей і з інших предметів — математика, логіка, розвиток мовлення тощо.
 Діти залюбки гралися з конструкціями.
 Малята не тільки будували за зразком, а ще й дообмірковували, розвивали свою конструкцію.
 Наші заняття з конструювання подобаються і хлопчикам, і дівчаткам.
 Ми спробували протягом року використовувати нову форму роботи з малятами — інтерактивні пізнавальні казочки та історії: у нас чудово вийшло, дітям було цікаво, вони брали активну участь у створенні казочки.
 Діти прагнуть конструювати самостійно, вдома. Батьки розповідають, що їхні домашні конструкції стали суттєво кращими.



 Протягом року ми відчули наскільки самостійнішими і вправнішими стали дітки.
 Малята прагнуть будувати не тільки більше, а й міцніше. Вони вчаться на своїх помилках, запам’ятовують поради вихователя, враховують все досягнуте надалі.
 Діти використовують у самостійному конструюванні показані педагогом прийоми (більше про прийоми можна дізнатися з програми курсу).
 В другій половині року діти почали грати в сюжетну гру по двоє, по троє, обговорювати з іншими малятами та батьками свої конструкції.



 Були вже у нас і колективні роботи: для молодшого віку це дуже складно.
 Вибір кольорів кубиків — складна тема на заняттях, особливо коли дітей на заняттях багато. Але діти вже навчаються домовлятися (поки що з педагогом), йдуть на компроміс.
 На заняттях діти розмовляють, беруть участь у інтерактивній казці або історії, відповідають на запитання педагога.
 Діти досліджують конструкцію у грі, перевіряють її функціональність (наприклад, колодязь), схожість на оригінал, зіставляють розміри окремих конструкцій (наприклад, чи заїде машина в гараж).



 Малята (і хлопчики, і дівчатка) придумують цікаві удосконалення конструкцій — вентилятор, прискорювач, другий поверх і мансарду в будиночках.
 Діткам подобаються заняття, вони з радістю очікують їх.
 Ми почали використовувати елементи ЛЕГО-конструювання на інших заняттях — ознайомлення з природою (ліс), математика (лабіринти) тощо.



На заняття ми ще й закріплювали МАТЕМАТИЧНІ ПОНЯТТЯ:
 дітки повторили / закріпили знання основних кольорів, геометричних фігур та рахунок в межах 10;
 почали вивчення понять «більше» — «менше»;
 формуємо уявлення про цікавий спосіб «рахунку без підрахунку» — встановлення взаємооднозначної відповідності між двома множинами;
 розв’язуємо завдання з елементами логіки;
 розвиваємо просторове мислення;
 закріплюємо знання, виконуючим кумедні аплікації з геометричних фігур: діти збирають зображення за уявою, педагог показує тільки принцип створення зображення, а ще діти самі визначають з якого елемента краще створити дах будиночка, віконечко, дерево тощо.



Дякую всім!

Батькам та бабусям, дідусям за довіру, цікавість до нашої діяльності, підтримку малят, терпіння та витримку.

Дякую діткам за усмішки, щирість, старанність і відвертість.

Дякую педагогу, який нестандартно втілює мої задуми, працює творчо і натхненно, імпровізує, дослухається до дітей, чує та відчуває їх бажання і прагнення, але не йде на поводу у малят, а м’яко веде за собою, добивається результату, працює з малятами і заради них. А ще дякую за творчість та наукову сміливість, бажання працювати заради дітей!

Дякую керівнику Дошкільної академії Таїсії Іванівні Грицишиній за віру в нас, повну підтримку, довір’я, щирість, відданість Дошкіллю, мудрість та усміхненість!




Таким чином, конструювання вийшло насправді пізнавальним та творчим: ми не тільки конструюємо, а й закріплюємо знання з математики, логіки, пізнаємо довкілля, робимо знання дітей глибшими, міцнішими.

Тож багато ми встигли чи мало? Здається, що старт впевнений і цікавий.

Далі буде .... 



Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «Дошкільна академія “УнікУм”», «пізнавальне конструювання».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua

Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко