четвер, 16 листопада 2017 р.

Кому потрібна STREAM-освіта?

ПІЗНАВАЛЬНІ ІГРИ та ОБҐРУНТУВАННЯ необхідності переходу від STEM-освіти до STREAM-освіти в дошкільному та молодшому шкільному віці


STREAM-освіта — сучасний напрям освіти. Її можна і варто використовувати і в дитячому садочку, і в школі. А чому так? Відповідаю на це запитання у статті. А ще ця стаття втілює погляди одразу трьох фахівців — інженера-математика, науковця-практика та педагога (працювала з дітьми від 3 до 17 років — дитячий садок, початкова, середня та старша звичайна та профільна школа — бачу як працюють за моєю технологією «Логіки світу» в різних куточках нашої країни).

Це незвичайна стаття: щоб мої читачі краще розібралися у STREAM-освіті я розробила пізнавальні ігри для педагогів, які розмістила по ходу статті. Ігри можна також використовувати під час обговорення впровадження нового напряму освіти з колегами.


Ми живемо у високотехнологічному суспільстві: у ньому дуже велике значення має техніка та технології. Озирніться навколо: коли ми використовуємо техніку, що ми можемо зробити і без техніки, а що без техніки зробити неможливо, чесно дайте відповідь на запитання «Чи комфортно мені без техніки?». А ще техніка змінюється не просто швидко, а стрімко. Порівняймо: до 1999 року мобільний телефон був в одиниць — на початок року в Україні було близько 150 тис. абонентів стільникового зв’язку — населення на той час було майже 50 млн — а у 2015 році кількість абонентів перевищила 62 млн. А порахуйте кількість техніки у вас в квартирі…

Інженер — звучить гордо


Нині техніка полегшує наше життя, те, що ми робили вчора дуже багато часу або взагалі не мали можливості зробити, зараз можемо зробити за мить. Але техніка має і зворотний бік — іноді вона виходить з-під контролю людини і може стати причиною техногенної катастрофи. Тому важливо навчити людей грамотно користуватися технікою, знати і виконувати правила техніки безпеки, вміти чітко і зрозуміло розповісти іншим правила безпечного використання технічного пристрою, знати ознаки неправильної роботи технічного пристрою та де можна його полагодити. Тобто володіти основами інженерних знань, а ще бути трішечки винахідником та дослідником.




Нині культура користування технікою поступово стає важливою складовою загальної культури людини: людина має знати як ефективно, оптимально і доцільно використовувати техніку, не шкодячи ані собі, ані іншим людям. Тож змалку навчаємо дітей безпечно користуватися технікою.
І вже не йдеться про фахівців певної галузі: сьогодні такими знаннями має володіти кожний з нас, адже техніка є у кожній домівці і часто від того, наскільки грамотно вона використовується залежить безпека (а іноді і життя) не одної людини.



Тож з одного боку професія «інженер» стає однією з найбільш запитуваних: інженери не тільки розробляють та удосконалюють технічні пристрої, а й використовують їх у своїй діяльності, інженери зараз потрібні майже в усіх сферах діяльності людини.
Часто ми помічаємо фахівців, які забезпечують роботу технічних пристроїв тільки тоді, коли щось ламається. А якщо все працює? Тоді інженери перетворюються на невидимок.
Цей кросворд допоможе побачити деяких невидимок-інженерів, ознайомитися з інженерними спеціальностями, фахівці з яких допомагають нам щодня, отримати початкову інформацію для розповіді дітям.



Як виховати інженера?


Ми часто розмірковуємо, як виховати художника, танцівника, співака, навчити грати на різних музичних інструментах… Для цього існує багато відповідних гуртків та студій для дітей різного віку. А от як виховати інженерів? На що потрібно звертати увагу, щоб помітити таку обдарованість? І коли у дитинки з’являється інтерес до техніки? Коли можна говорити, що росте майбутній інженер? Тут більше запитань, ніж відповідей. Та й не так і багато гуртків є сьогодні, які ознайомлюють дітей зі світом техніки та технологій.
І вже давно залишилося поза увагою педагогів, що ТРВЗ (теорія розв’язування винахідницьких задач) заснована інженером, винахідником, письменником-фантастом Г. С. Альтшуллером для розробки методів розв’язування інженерних задач, дослідження закономірностей розвитку технічних систем, виявлення та використання законів, закономірностей та тенденцій розвитку технічних систем.
Зараз відповісти на запитання «Як виховати інженерів та науковців, що працюватимуть у галузі природничих наук, та математиків?» можуть допомогти нові напрями освіти — STEM, STEAM, STREAM. Розберімося докладно, що вони означають, яка у них різниця і для дітей якого віку підходять.




Що таке STREAM?


STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics — акронім слів — природничі науки, технологія, інжинірінг, математика.
STEAM = Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics — акронім слів — природничі науки, технологія, інжинірінг, мистецтво, математика.
STREAM = Science, Technology, Reading + Writing, Engineering, Arts and Mathematics — акронім слів — природничі науки, технологія, читання + письмо, інжинірінг, мистецтво, математика.



Природничі науки: астрономія (наука про Всесвіт), фізика (наука про склад і структуру матерії, а також про основні явища в неживій природі), хімія (наука про будову й перетворення речовин), біологія (наука про живу природу), науки про Землю (географія, геофізика й геологія), медицина (наука про людське тіло та його хвороби).
Технології: формування уявлення про предметно-перетворювальну діяльність людини, світ професій, шляхи отримання, зберігання інформації та способи її обробки; здатності до формулювання творчих задумів, усвідомленого дотримання безпечних прийомів роботи та користування інструментами і матеріалами; розвиток пізнавальної, художньої і технічної обдарованості, технічного мислення у процесі творчої діяльності, навичок ручних технік обробки  матеріалів (папір, дерево, глина тощо); ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями, ґаджетами; експериментування.



Читання і письмо: акцент на розумінні дітьми змісту тексту, пропедевтичний (вступний) курс навчання грамоти, розвиток моторики, підготовка руки до письма.
Інжиніринг: проектування, наочне моделювання, конструювання.



Мистецтво: просторові мистецтва (архітектура, скульптура, живопис, графіка, художня фотографія, декоративно-прикладне мистецтво та дизайн); часові мистецтва (музика, література); просторово-часові (кіномистецтво, театр, танець).
Математика: кількісні відношення та просторові форми, логіка.



З огляду на визначення напрямів освіти можна зробити висновок:
· STREAM — дошкільники та учні молодших класів;
· STEAM — середня та старша школа;
· STEM — профільна та вища освіта.


Відповіді на запитання кросворду: 1 — будівельник, 2 — дизайнер, 3 — монтажник, 4 — енергетик, 5 — конструктор, 6 — телекомунікацій, 7 — програміст, 8 — звукозапису, 9 — техніки безпеки (за правилами кросвордів проміжки не враховуються), 10 — акустик, 11 — зварювальник, 12 — математик, 13 — оптик 14 — технолог, 15 — космонавт.


Література
1. Катерина Крутій, Таїсія Грицишина. STREAM-освіта дошкільнят: виховуємо культуру інженерного мислення // Дошкільне виховання. — 2016. — № 1. — С. 3–7.
2. Парамонова Л. Творческое конструирование: психологические и педагогические основы его формирования // Дошкольное воспитание. — 2000. — № 11. — С. 58.
3. Стеценко І. Конструюємо математичні казки // Дошкільне виховання. — 2015. — № 9. — С. 13–15.
4. Стеценко І. Світанки у природі та мистецтві // Дошкільне виховання. — 2015. — № 12. — С. 14–17.

5. Стеценко І. Фрактали: математика, мистецтво, винахідництво // Дошкільне виховання. — 2016. — № 1. — С. 8–9.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко