понеділок, 22 квітня 2013 р.

Діти і комп’ютер (продовження)


Початок читайте тут

Погляд науковця-практика


Як, що і коли починати навчати комп’ютерній грамоті? Це запитання ставить вже не одне покоління педагогів і дитячих садків, і шкіл. З одного боку — батьки вимагають якомога раніше почати «освоєння комп’ютера» (без навиків роботи за комп’ютером важко обійтися у дорослому житті), з іншого — як, де і хто навчатиме, і ГОЛОВНЕ — НАВІЩО це дитині дошкільного та молодшого шкільного віку?


http://www.rttn.ru/newsrttn/id_747
Спробую відповісти на запитання: «Про що повинні в першу чергу дізнатися діти на заняттях, де використовується комп’ютер?» Іноді дошкільників та учнів початкових класів навчають працювати з текстовими редакторами (наприклад, Word) або програмами для розробки презентацій (наприклад, PowerPoint)... З одного боку — це сучасне і корисне програмне забезпечення, а з іншого — навіщо воно дітям цього віку? Я вважаю, що дітей потрібно вчити працювати з тими програмами, які вони використовуватимуть або під час підготовки до занять, на заняттях або для своїх власних потреб.

У середніх і старших класах, коли це програмне забезпечення дійсно стане потрібним дітям, навчити працювати з такими програмами можна швидко (просто набирати тексти — 1 урок, грамотно працювати — 1—2 місяці паралельно з іншою роботою на уроках).
По-перше, у старшокласників більше знань і досвіду (тому вони швидше навчаються), а по-друге — вони бачать, що ці знання їм дійсно потрібні, в них є мотивація до навчання (не просто заробити оцінку й похвалитися перед товаришами, а використати ці знання собі ж на користь — швидше підготувати реферат, знайти потрібну інформацію на диску, приготувати цікаву й ілюстровану доповідь...). Маленьким дітям спочатку дуже цікаво набирати тексти на комп’ютерах, але дуже швидко це перетворюється на звичайну нецікаву нудну роботу.

Тобто, комп’ютер на заняттях з дітьми потрібно використовувати тільки тоді, коли він несе щось нове, корисне й цікаве, коли його використання доцільне й виправдане. Спробую проілюструвати мою думку на прикладі.


В курсі «Логіки світу» діти 3—4 років розв’язують наступні задачі. (Кожну з них діти розв’язують у зошитах, використовуючи зручні для них предмети — кольорові олівці й набір геометричних фігур.) У принципі, ці задачі можна розв’язувати й використовуючи комп’ютер. Але чи завжди це доцільно?

Задача 1

На малюнку 5 однакових трикутників. Зроби так, щоб вони відрізнялися один від одного.


На конференціях та семінарах деякі викладачі відмічають, що цю задачу зручно розв’язувати в графічному редакторі на комп’ютері. Звичайно, навіть маленьких дітей можна навчити малювати за допомогою комп’ютера однакові трикутники, а потім розфарбовувати їх різними кольорами.
Але ж основна ідея завдання не в цьому. Діти мають придумати спосіб зробити трикутники різними, використавши доступні для них предмети, поміркувати, які властивості трикутників змінити можна, а які — ні. Це само по собі непросто для чотирьохрічних дітей. І не треба навантажувати їх додатковими труднощами, незвичними предметами, які по суті не додають нічого нового в спосіб вирішення задачі.
Далеко не всі дошкільники та й учні початкових класів можуть вільно малювати в графічному редакторі (а малювати потрібно охайно), діти хвилюватимуться, що вийде погано. Розфарбування трикутників на комп’ютері не внесе нічого нового в рішення дітей (це те ж саме, що й читати книжку на екрані комп’ютера). Зате вони із задоволенням візьмуть кольорові олівці й розфарбують трикутники, перед тим поміркувавши, як це краще зробити (і це головне в цій задачі!).

А от малювати за допомогою комп’ютера вони і так з радістю навчаться, але трохи пізніше, і, малюючи, оволодіють цікавими комп’ютерними ефектами, які неможливо повторити на папері ні олівцями, ні фарбами, ніякими іншими засобами.
Діти одразу ж зрозуміють: бувають випадки, де без комп’ютера чогось зробити неможливо, або комп’ютер дуже полегшить роботу. Вони навчаться грамотно використовувати комп’ютер: можливо, у деяких випадках потрібно спочатку намалювати на папері, потім — відсканувати малюнок (перевести його у вигляд, зрозумілий комп’ютеру), за допомогою графічного редактора щось домалювати, а вже потім роздрукувати на кольоровому принтері.

Задача 2

Необхідно викласти силуети за зразком, користуючись набором геометричних фігур.


Діти із задоволенням викладають силуети за зразками. Ці задачі можна успішно розв’язувати, використовуючи комп’ютер, або без нього: в обох випадках діти викладають однакові силуети, використовуючи однаковий набір геометричних фігур (тільки без комп’ютера кількість фігур у наборі обмежена, а використовуючи комп’ютер, ми можемо і не обмежувати кількість геометричних фігур у наборі).
Але конструювання силуетів на комп’ютері (звичайно, в дуже дружньому дітям комп’ютерному ігровому середовищі) дає змогу дітям ще й зрозуміти, що таке поворот і симетрія, написати і виконати свої перші алгоритми (хоч сам по собі намальований на папері силует — це один із графічних способів представлення алгоритмів), наочно розв’язувати оптимізаційні задачі (наприклад, як викласти силует, використавши якомога менше перетворень геометричних фігур?). Але дрібна моторика у випадку розв’язання задач з використанням комп’ютера не буде розвиватися.
Звичайно, це все вивчати не обов’язково — все одно діти рано чи пізно зіткнуться на уроках математики або інформатики з цими поняттями. Але якщо є можливість, чому її не використати? Рішення таких задач з використанням комп’ютера (підкреслю, зовсім не обов’язкове, адже головна мета конструювання силуетів успішно досягається без комп’ютера), на мій погляд, є прикладом його доцільного використання.


Ще про нестандартні задачі технології «Логіки світу» читайте у наступних статтях блогу.

Маленьким дітям, на мою думку, було б доречно показати за допомогою комп’ютера, як Земля рухається навколо Сонця, як день змінює ніч, як змінюються пори року, як росте квітка з насіння, народжується курчатко, як під мікроскопом виглядають немиті руки, вода — чиста і брудна, земля тощо. Але комп’ютер — не єдине джерело, за допомогою якого все це можна побачити. Немає змоги показати на комп’ютері, можна показати відеофільм, діючий макет, малюнки тощо.
Для старшокласників дуже корисні комп’ютерні програми по хімії. За їх допомогою можна змоделювати хімічні реакції та їх наслідки. І все це можна зробити небезпечно, підбирати концентрацію діючих речовин, температуру навколишнього середовища, вживати дорогі хімічні сполуки тощо. Творити, пробувати і не хвилюватися за наслідки.

Таким чином, вважаю, що комп’ютер потрібно використовувати тільки тоді, коли він вносить щось нове у рішення задачі: не потрібно використовувати екран комп’ютера для читання книжок, а «мишку» замість олівця для розфарбування геометричних фігур.
Комп’ютер повинен стати не тільки об’єктом вивчення (а для маленьких дітей — не об’єктом вивчення), а помічником, ще одним засобом для рішення різноманітних задач. Все-таки основним завданням інформатики як предмета в школі є не виховування програмістів, а виховування користувачів, які зможуть грамотно використовувати комп’ютер для вирішення проблем, можливо, і не пов’язаних з комп’ютером.

Погляд на доцільність використання комп’ютерів інших фахівців читайте у наступних статтях блогу.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
Автор: Ірина Стеценко