неділю, 4 грудня 2016 р.

Закономірності у таблицях (продовження)

Завдання для старших дошкільнят та молодших школярів


Початок публікації читайте тут







Завдання 2


Домалюй предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.




Складно знайти спільні ознаки в рядках (або стовпчиках) цієї таблиці. Уважно розгляньмо рядки. Чим схожі одна на одну фігури у першому рядку таблиці? «У першому рядку таблиці зображені фігури з паличок.» Чим ці фігури відрізняються одна від одної? «У першій клітинці зображено сніжинку з чотирьох паличок, а в інших клітинках сніжинки складаються із двох паличок.»
Уважно придивися до того, як розташовані палички у сніжинках. Порівняй другу і третю сніжинки. Що спільного в них? «Я не бачу нічого спільного в розташуванні паличок у цих сніжинках. Вони зовсім різні.» Роздивися першу і другу сніжинки. Що в них спільного або незвичайного? «Друга сніжинка входить до складу першої сніжинки.» А тепер роздивися першу і третю сніжинки. «І третя сніжинка входить до складу першої сніжинки.» Порівняй другу і третю сніжинки з першою. «Якщо скласти разом другу і третю сніжинки, у нас вийде перша сніжинка.»
Виявляється, перша сніжинка складається із сніжинок, розташованих в двох інших клітинках цього рядка! Сформулюй виведене правило, за яким будуються фігури у першому рядку таблиці. «Перша фігура рядка складається з фігур, намальованих у другій і третій клітинках рядка.»
Перевіримо, чи підходить це правило для інших рядків таблиці. Уважно роздивися другий рядок таблиці. Чи є друга фігура рядка частиною першої? «Так.» Намалюй третю фігуру рядка, скориставшись цим правилом. Вийшло? «Так.» Намалюй фігуру у порожній клітинці третього рядка таблиці. Ось повністю заповнена таблиця.



Діти вже добре знають деякі математичні дії над числами. Повторимо їх. «Числа можна додавати і віднімати.» Спробуємо записати за допомогою символів наше правило. Як побудована перша фігура кожного рядка таблиці? Як ти гадаєш, знак якої математичної дії краще поставити у цих рівняннях?



«Звичайно, знак додавання»:



Як і більшість завдань в технології «Логіки світу», це завдання має кілька варіантів рішення. Наведу ще одне правило, за яким побудовано фігури в рядках. Якщо намалювати фігуру в першій клітинці без фігури у другій, то ми отримаємо фігуру в останній клітинці рядка. (Користуючись цим правилом, ми отримаємо таке саме рішення завдання.) За допомогою символів це правило можна записати так:



Відзначу також, що коли користуватися поняттями і найпростішими операціями теорії множин, то фігура в кожній клітинці таблиці — це множина. Тоді правило для побудови фігур у рядках таблиці можна сформулювати так: фігура (множина) у першій клітинці кожного рядка є об’єднанням фігур (множин), які намальовані у двох інших клітинках цього рядка.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко