неділю, 3 листопада 2013 р.

Три ложки супу

Бесіди з дорослими і дітьми


Кетрін Фішер

Зараз багато говорять про те, що малят перегружають інформацією, рано починають вчити читати, рахувати… У відповідь нагадаю, що неможна штучно як прискорювати, так і уповільнювати розвиток дитинки: і перше, і друге однаково шкідливо. 


Думаю, що керуватися ми маємо народною мудрістю «Що занадто, те не здраво». Але між «мало» і «занадто» дуже тонка різниця і потрібен індивідуальний підхід до кожної дитини. І добре, якщо поруч з малятком мудрі батьки і мудрі педагоги. 


Розкажу невигадану історію, яка навела мене на ці роздуми.


Володимир Волєгов
Коли я була маленькою я дуже погано їла. Мама з татом щоразу умовляли мене з’їсти хоча б п’ять ложечок, а потім — ще п’ять... Одного разу тато одразу погодився зі мною: ми домовилися, що я з’їм лише дві ложки супу. Це не аби як здивувало мене, але тато додав: «Тільки рахуватиму я!».
— Яка різниця? — подумала я і поклала до рота першу ложку.
— Мінус десять, — почав рахувати тато.
— Так не рахують! Таких чисел не буває!
Сказати, що я здивувалася, це ще «слабо» сказано, адже рахувати я вже добре вміла.
— Чому неправильно? Є ж така температура. Це тільки маленькі діти рахують від одиниці.
Тато для мене у точних науках — великий авторитет, і я досить швидко навчилася рахувати, починаючи з від’ємних чисел, підраховуючи з татом ложки супу.
Прийшовши до дитячого садка, я розповіла всім про незвичайні числа і почала вчити рахувати друзів «по-дорослому». Але вихователь заборонила мені це робити…


Діти можуть швидко і зацікавлено отримувати нові знання, якщо поруч є авторитетна для них людина, яка зрозуміло і дотепно їм розповість про нове. Не треба лише дітям заважати це робити.


Володимир Волєгов

Через багато років я несподівано отримала продовження цієї історії: з п’ятирічками ми розв’язували нібито стандартну задачу, а яке красиве образне представлення відємних чисел вийшло у дітей. Я горжуся своїми учнями!



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»


Автор: Ірина Стеценко