субота, 19 березня 2016 р.

Птах на крилах вітру

Бесіда про секрети природи і знахідки винахідників


Сірого журавля ми часто бачимо восени та весною. Відлітаючи на зимування у теплі краї клин журавлів робить на прощання круг над своїми гніздечками і сумно курличе так, що бере за душу. Мабуть саме тому цей птах став символом туги за далекою Батьківщиною.



Зараз неможна не пригадати і дівчинку Садако Сасакі, яка важко захворіла внаслідок бомбардування Хіросіми. Садако загадала: якщо вона зробить 1000 журавликів з паперу, то одужає. На жаль, вона не встигла закінчити роботу… Діти з різних країн вирішили допомогти Садако одужати і ще довго надсилали батькам дівчинки журавликів з паперу. З тих пір журавлик з оригамі став одним з головних антивоєнних символів.



11 вересня відзначаємо Всесвітній день журавля: не у кожного птаха є свій день. Цього гордого величного птаха діти досить часто можуть побачити у нашій країни. Пропоную бесіду-дослідження, яка допомагає дізнатися про журавля більше, знайти незвичайне навколо.

Покажіть дітям фотографії журавля, відео, як журавель летить, дайте послухати голос цього птаха.



З давніх давен на цього птаха звертали особливу увагу. Та й не дивно: журавлі з’явилися приблизно 40–60 млн років тому, тож мали змогу бачили динозаврів. Це найкрупніший птах у світі, який може літати. Він нібито лежить на повітрі, рідко змахуючи крилами, а повітря саме несе його туди, куди він попросить.
• У народі кажуть, що “видно птаха по польоту”. А чи можна впізнати по польоту журавля? Як летить журавель? Чим його політ відрізняється від польоту інших птахів? Чи можна по польоту побачити, що птах великий?
 Покажіть, як журавель рухає крилами, як летить.
 Чи подобається вам політ цього птаха? Чому?
Журавель — дуже розумний і обережний птах. Зграя журавлів завжди виставляє сторожів, які охороняють спокій всіх птахів. Якщо зграю злякали, то першими на колишнє місце повертаються розвідники і якщо все гаразд кличуть всіх птахів.
 Коли багато журавлів летить разом, то створюється клин журавлів. Що можна сказати про птахів, які можуть так разом летіти? А що потрібно людям, щоб так злагоджено робити одну справу?
 Опишіть журавля. Який він? Який у нього характер?
Шлюбний танець журавлів — незвичайне видовище: це особливі поклони, стрибки і повороти, граціозні па з широко розкинутими крилами. Журавлі присідають, хлопають крилами і вигинають шиї настільки ритмічно, як справжні артисти балету. Журавлі танцюють тільки попарно, а подружні пари їх завжди нерозлучні. Навіть коли журавель швидко пересувається, його тіло рухається повільно.





 Уявіть себе журавлем. Спробуйте походити, як журавель. Чи може цей птах рухатися рвучко як горобець? Чому ви так вважаєте?
 Знайдіть слова, щоб описати рухи журавлів.
 Чи подобається вам журавлиний танець? Чим саме? На що він схожий?
 Які здібності цього птаха вас захоплюють? Чому?
 Можливо люди можуть чогось навчитися у журавлів? Чого саме?
 Можливо певні риси характеру журавлів вам не подобаються? Які саме? Чому?
Про особливе ставлення людей до журавля свідчить і те, що цей птах є персонажем віршів, казок, пісень, прислів’їв. Усі вони підкреслюють певну рису характеру журавлів. Почитайте з дітьми казку “Лисичка і журавель”, нагадайте їм прислів’я, народні прикмети та фразеологізми, проспівайте з малятами пісні, де журавель є персонажем.
Обговоріть з дітьми зміст творів, зробіть висновки щодо вчинків персонажів, озирніться навколо, пригадайте випадки зі свого життя. Чи іноді ви не схожі на персонажів казки? Добре це чи погано? Чому?
Запитання до бесіди з дітьми за змістом творів
 Про яку рису характеру журавля йдеться у творі?
 Які слова допомагають описати головних персонажів твору?
 Як ви думаєте, чому вони так вчинили?
 Чи добре чинять персонажі казки? Чому?
 Чи можуть вони виправити свій негарний вчинок? Як саме?
 Про як риси характеру “говорять” вчинки персонажів?
 За словами чи вчинками варто робити висновки про характер персонажів?
 Чому люди говорять, що слова мають відповідати вчинкам?
Люди вдало помітили особливості журавлів і назвали їх іменем колодязі. Таким чином майже у кожному дворі є свій журавлик, а у кожному селі — зграя журавлів. Порівняймо і ми колодязі з птахами, спробуймо пояснити чому колодязі назвали саме так.



Пригадайте, як журавель шукає собі їжу. Він поважно іде, підкреслюючи кожний свій крок. Ось він на мить зупинився, нахилив шию і у дзьобі опинилась здобич. Таким чином птах може реагувати дуже швидко, без зайвої метушні. Це дуже економний рух, адже згинання ніг потребує набагато більше часу.
 Спробуйте відтворити цей стрімкий точний рух голови птаха руками (кисть — голівка журавля, рука — шия).
А тепер розглянемо колодязь: коли потрібно набрати води ми тягнемо за паличку (це ніби дзьоб у птаха), велика перекладина нахиляється (це “шия“ птаха) і через деякий час у відро набирається вода. Щоб дістати воду, ми виймаємо з колодязя “дзьоб журавля” і його “шия” випрямляється. Порівняйте з рухами тварини — дуже схоже.




Спочатку здається, що нічого цікавого не відбулося. Та чи це так? Колодязі-журавлі дуже примітні: їх видно здалеку і люди знають де води напитися можна, селище як зграя птахів.
Порівняйте з дітьми колодязь з воротом і колодязь-журавель.
 Який колодязь виглядає незвичайніше? Чому?
 На “роботу”, якого колодязя дивитися цікавіше?
 Який колодязь красивіший? Чому?
 Які недоліки є у конструкції колодязя-журавля? (Такий колодязь займає багато місця.)



Конструкція колодязя-журавля дає змогу діставати воду без великих зусиль: тож саме птах допоміг людині полегшити працю. Щоб докладніше розібратися як “працює” колодязь, створимо його модель. Ще раз розглянемо фотографії, на прогулянці знайдемо необхідні палички (уважно порахуйте скільки потрібно паличок з розгалудженням). Під час створення конструкції для підняття води зверніть увагу дітей на те, що палички мають бути достатньо довгими, щоб відро діставало до дна колодязя; доберіть з дітьми масу противаги так, щоб вона допомагала діставати воду і не надто заважала опускати відро вниз. Експериментами визначте з дітьми, яким має бути рівень води у колодязі, щоб конструкція давала змогу діставати воду.
 Як ви думаєте, важче піднімати чи опускати відро?
 Як ви думаєте, чи може такий колодязь бути глибоким? (Колодязі-журавлі не можуть бути глибокими: адже для глибоких колодязів конструкція “журавля” буде просто велетенською.)
Покажіть дітям, що красивими можуть бути інженерні рішення людини. Наприклад, краса механізму колодязя-журавля у зовнішній простоті, яка суттєво полегшує працю людини. Адже ви самі упевнилися наскільки легко створити колодязь і як красиво і просто він діє.

Природа відкриває свої секрети, допомагає людям створювати красиві механізми, які полегшують життя. Але побачити знахідки природи може лише той, хто вміє дивуватися, спостерігати, бачити незвичайне у звичайному. Тож дивуйтесь і спостерігайте!

ПРЕЗЕНТАЦІЮ до бесіди про журавлів ЗАВАНТАЖТЕ за посиланням

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко