середа, 21 травня 2014 р.

Розвиток здібностей — поле, на якому проростає обдарованість

День за днем: події, факти, коментарі…


Що педагогічна наука робить для практиків? Для дітей? Тих заради кого і працюють вчені! Відповідь на це запитання сама собою склалася в учасників конференції, де зустрілися наука і практика, вчені та педагоги, побачили досягнення одне одного, обговорили нагальні питання. Тож далі читайте мою розповідь.

Інститут обдарованої дитини НАПН України 15–16 травня 2014  р. спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України та Управлінням освіти Ялтинської міської ради провели III Всеукраїнську науково-практичну конференцію з міжнародною участю «Проблеми діагностики та проектування розвитку обдарованості дошкільників», яка проходила у Києві.
До конференції долучилися 138 учасників з 10 регіонів нашої держави, науковці з Канади та Російської Федерації (Москви, Санкт-Петербургу, Саратова).



У ході пленарних виступів учасники зібрання відзначали актуальність та високу соціально-економічну значущість проблеми виявлення та розвитку дитячої обдарованості й креативності, необхідність подальшої розробки науково-методичного забезпечення процесу розвитку обдарованості дошкільників. Зазирнемо у залу, де проходило це засідання.


Андрій Миколайович Гуржій, віце-президент, академік НАПН України, зазначив, що в українських вчених є здобутки, які не поступаються закордонним колегам. «Усі новації мають бути на користь дитині і державі. Ми маємо відкрити основи розвитку обдарованості, зробити крок вперед у розвитку науково-методичного забезпечення для дошкільнят», — підкреслив вчений.



Сергій Дмитрович Максименко, академік НАПН України, професор, зазначив, що розуміння особистості є кроком до вивчення закономірностей її розвитку і практичного втілення педагогічних заходів щодо формування особистості. Обдарованість без задатків неможлива, розвинути можна будь-яку здібність, але шлях буде різним.
«Особистість починається з любові, а її одиницею є єдність біологічного і соціального. Педагог має виростити особистість цілісною, розкрити всі її сторони. Потреба дає можливість реалізуватися особистості. Але умови розвитку дитини мають бути адекватними її потребам» — вважає вчений.




Віра Уллянівна Кузьменко, д-р психол. наук, професор, звернула увагу присутніх на те, що дорослі мають дати кожній дитині змогу спробувати різні можливості (адже у малюка має бути право вибору, можливість щось змінити у власному житті). Тому не варто з дошкільного віку розвивати дитину однобоко, навіть якщо у неї яскраво виражена обдарованість у певній галузі.




Володимир Петрович Тименко, д-р пед. наук, професор, підкреслив, що іноді обдарованість визначається як здатність створювати асоціації.
«Академічну обдарованість “мислителя-слухача” пов’язують передусім з музичною, логіко-математичною та лінгвістичною здібностями. Часто талановиті музиканти мали не аби-які здібності у математиці. Варто поєднувати музику, живопис, художню літературу, рух, математику (знаходження закономірностей, множини, асоціації тощо), пізнання живої природи. Тоді природні здібності дитини розкриються якнайповніше», — зазначив він.

Світлана Іванівна Науменко, канд. психол. наук, професор, звернула увагу присутніх на те, що правда емоцій більш значуща ніж правда мислення. Емоції, рух, психомотрика — базис і фундамент музичної обдарованості. Музичний звук може бути інформаційною одиницею для людини. Але звук треба відчути.
«Саме музична здібність в силу своєї природи є фундаментом для інших здібностей. Тембр у музиці несе психологічне навантаження. (Як для художника сніг ніколи не буває білим, кожний художник бачить його по-різному.)» — підкреслила Світлана Іванівна






Катерина Леонідівна Крутій, д-р пед. наук, професор, розповіла про досвід використання лінгвістичних казок для розвитку почуття мови у дитячих садках і початковій школі, порівняла як діти у дитячому садку і початковій школі сприймають лінгвістичні казки.

У межах конференції проводились майстер-класи: «Використання інформаційних технологій для індивідуалізації навчального процесу в дошкільному закладі» (Компанець Н. М., канд. психол. наук, старший науковий співробітник Інституту спеціальної педагогіки НАПН України); «Особливості роботи за методикою креативності Торренса з дітьми дошкільного віку» (Устименко К. С., молодший науковий співробітник Інституту обдарованої дитини НАПН України); «Діагностика психоемоційного стану дітей дошкільного віку за допомогою казкотерапії» (Марченко С. С., науковий співробітник Інституту обдарованої дитини НАПН України) та інші.

Обговоривши ключові проблеми конференції, учасники прийняли резолюцію, основна спрямованість якої у подальшому забезпеченні на державному, регіональному, відомчому рівнях науково-дослідної, практичної діяльності у сфері обдарованості, внесенні у плани роботи заходів, присвячених проблемі розвитку обдарованості дошкільника; створенні нових програм виявлення і соціальної підтримки обдарованих дітей, активізації діяльності установ, закладів освіти щодо створення програм психолого-педагогічного супроводу навчання, розвитку і виховання обдарованих дітей.

Ще публікація про конференцію — за посиланням

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко