пʼятницю, 30 жовтня 2015 р.

Курчатко Сонечко знаходить двоюрідних братиків та сестричок: «Курчатко на ставку. КАЧЕНЯТКА»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Початок подорожі Курчатка читайте тут


Цього разу Курчатко вирішило піти до ставка, який нагадує блакитне дзеркало. Там він чув «Кря-кря-кря». Хто ж це? На ставку Курчатко познайомилося з каченятками і їхньою мамою качечкою. Виявилося, що курчатка та каченятка дуже схожі один на одного, а от мами у них зовсім різні.
Порівняймо каченят і курчат. Розглядаємо уважно зовнішність — лапки, дзьобики, колір тощо… У каченят лапки добре пристосовані для плавання, а от ходити вони не можуть так вправно, як курчата. Розповідаємо, що каченятам такі широкі лапки допомагають швидко плавати: вони ними відштовхуються від води, ніби веслами, лапки також допомагають каченяткам вправно пірнати (вони швидко плавають під водою, відштовхуючись від води лапками-веслами).
Звертаємо увагу дітей на дзьобики дитинчат: у каченятка плаский широкий дзьобик, таким дзьобиком у м’якому мулі на дні водойм зручно знаходити смачненьке; а от у курчатка гострий тоненький дзьобик, таким дзьобиком зручно клювати насіння, брати маленькі шматочки їжі, розламувати щось тверде.
На занятті продовжуємо вивчати (закріплюємо) спосіб «рахунку без підрахунку» — встановлюємо взаємооднозначну відповідність між двома множинами — множиною каченяток і множиною квіточок. Також діти закріплюють знання свійських тварин, називають дорослих тварин і їхніх дитинчаток, ознайомлюються з тваринами, що можна побачити на водоймах.

Ліза жваво реагувала на пригоди Курчатка, їй дуже сподобалася фотографія з озером «Краса!». А порівнюючи каченяток з Курчатком, Ліза одразу сказала, що вони обоє, як сонечки.
Обов’язковою програмою конструювання була побудова каченятка. Тепер у Лізи вже був невеличкий досвід побудови конструкцій підвищеного рівня складності: вона була дуже самостійною і впевненою, що все вийде, допомоги не просила, педагог бачила, коли допомога дійсно потрібна і вчасно вступала. Ліза придумала новий прийом: коли треба було доставити кубик знизу, вона акуратно перевертала конструкцію — це вже потроху з’являється досвід і проявляється винахідливість.
Звичайно, каченяткові треба десь плавати, тому ми розпочали будувати нову історію про ставок і його мешканців. Це вже вільне конструювання. Не дуже цікаво будувати воду ставка, але «хто катається, той і санчата везе» — Ліза і з цим завданням впоралася, потім з’явився невеличкий пагорб з деревом: дерево вище високої водяної квіточки, яка розквітла на ставку.
Цього разу було неважко нагодувати двох качечок, адже і мисочок було теж дві. Прилетіли й інші качечки поплавати. А ще на ставку може плавати кораблик: ідею конструювання кораблика Лізі підказала педагог, а от будиночок на ньому — це вже придумка дівчинки, тут підказка була лише під час побудови віконечок (педагог показала прозорі кубики), а ще у Лізи вийшов дуже оригінальний дах. Така цікава конструкція у дівчинки теж з’являється вже не вперше. Тож поступово вимальовується власний стиль.





Ліза довго вибирала капітана корабля, нарешті вибір зупинився на качечці, а от інше звірятко стало пасажиром. Вражена дзеркальними кубиками, Ліза побудувала за власною конструкцією будинок для занять спортом: біля нього дівчатка стоять у черзі, чекають свого часу для занять.




Історія вийшла такою великою і насиченою подіями, що ми вже не відволікали Лізу від конструювання, тому аплікація вийшла невеличкою: багато часу пішло на виклеювання латаття з ліліями та комишів.




Тож, сьогодні конструювання вийшло не тільки пізнавальним, а й розповідним. Цікаво, що придумає Ліза наступного разу: адже Курчатко на ставку зустріне… Далі буде…

Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «пізнавальне конструювання».

Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Курчатко Сонечко об’єднує всіх малюків навколо: «Курчатко знаходить друзів на подвір’ї. ТЕЛЯТКО»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Початок подорожі Курчатка читайте тут


Курчатку Сонечку снилися веселі ігри з цуценятками... А ще воно пригадувало, як Песик навчив швидко дізнатися скільки песиків живуть у конурі і правильно рахувати мисочки з їжею для них: поставити рівно стільки скільки треба не більше і не менше. Курчатко ще маленьке, тому ще не вміє швидко рахувати, але тут і вміти рахувати не потрібно: ти просто акуратно ставиш перед кожним песиком його мисочку і розкладаєш у кожну мисочку їжу, стежиш, щоб жодної мисочки не пропустити. Так ми завжди певні, що мисочок вистачає. «Треба навчити так діяти братиків і сестричок», — подумало Курчатко. — «Ми будемо тренуватися разом і у нас все буде добре виходити!»
Цього разу Курчатко вирішило ще раз побігти до ферми: воно хоче познайомитися з дитинчатками корівок, адже це теж малюки і з ними цікаво буде погратися… От тільки ці малючки набагато вищі за Курчатка!
На занятті продовжуємо вивчати (закріплюємо) спосіб «рахунку без підрахунку» — встановлюємо взаємооднозначну відповідність між двома множинами — множиною песиків і мисочок для них, між множиною стогів з сіном та множиною тварин (корів та теляток); продовжуємо вивчати поняття «великий» та «маленький» (великі стоги для мам, а от маленькі — для їхніх діток — теляток). Також діти закріплюють знання свійських тварин, називають дорослих тварин і їхніх дитинчаток.

На цьому тижні були два сольних заняття і на обох солісткою була Ліза. Обов’язковими конструкціями на цьому занятті були корова та корівник. Одразу у нас була змога повторити: у корівнику живе не одна корова, а багато корів; тому корівник довгий, там багато віконечок, щоб всім корівкам було світло. А ще біля корівника лежали стоги сіна: ми з Лізою порахували стільки їх, тож стільки ж і корів прийде, але стоги різні — великі і маленькі. Чому стоги різні? Мабуть, великі стоги будуть для корів, а маленькі для дитинчаток — теляток? Ось такий логічний ланцюжок побудувала Ліза з педагогом. Звичайно, це дуже складно, але перший млинець не вийшов грудочкою.
А далі була невеличка мандрівка на луг — там ми зустріли свійських тварин з дитинчатками — почали вводити в активний словник дитини назви свійських тварин і їхніх дитинчаток. Звичайно, не все одразу: дитина має запам’ятовувати нові слова поступово. Тут у пригоді стала дитяча пісенька «Хто пасеться на лугу» — одразу і відпочинок, і закріплення матеріалу.
А потім — конструювання. Цього місяця складність конструкцій зростає: побудоване треба акуратно притримувати пальчиками (адже треба додати кубики так, що решта конструкції не розвалилася), а ще корову треба будувати не тільки знизу вгору, а ще й повертатися вниз. Дуже добре, що Ліза намагається сама долати труднощі, допомоги не просить.
Корову дівчинка будувала за показом педагога: вихователь показувала, де ставити кубик на зразку і називала частину корови, яку зараз будуємо, ставила кубик у своїй конструкції сама, а потім Ліза повторювала.
А от ідею побудови корівника дала педагог і вона ж спрямовувала дії дитини, а решту роботи — виконувала Ліза: це і повторення пройденого, і закріплення конструкторських навичок, і перехід до вільного конструювання за власним задумом. Зверніть увагу, як ретельно Ліза добирала кольори кубиків на даху.
А потім — розгул творчості: квітучий луг, загородка для корів. Ліза дуже любить будувати все високе (це її фірмовий знак), тож на лугу з’явилася диво-квітка вище, ніж корови.





Цього заняття ми плавно перейшли до конструювання історій (звичайно, історію створює дитина разом педагогом) — Ліза ставить біля кожної корови мисочку, але одній корові не вистачає (така ситуація у нас вперше: мисочок менше, ніж корів, треба знайти вихід інакше одна корова залишиться голодною); «Нехай корова поїсть травку і квіточки на лугу», — вирішила Ліза з педагогом. А потім з’явилися інші свійські тварини і кожній знайшлося цікаве заняття.




Аплікація цього разу чітко за мотивами конструкцій.




Тож і Лізине соло вийшло вдалим і насиченим подіями! Молодці! Вітаю і педагога і дівчинку! Мене вразило те, що попри насиченість заняття дитина не втомилася, а була готова ще щось конструювати. Вже після заняття (приємно, що Лізі сподобалося будувати історії), дівчинка запропонувала ще одну історію: пограти у магазин із побудованими конструкціями Тож, насправді історій виявилося дві і кожна з них імпровізація!

Далі буде…

Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «пізнавальне конструювання».

Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко