неділю, 16 червня 2013 р.

Почути намальовані звуки

Бесіди з дітьми


Бесіду за картинами Дональда Золана, художника, який малює не фарбами, а душею, читайте тут

Літо, тепло, сонечко, квіти, ягоди, море, пляж, пісок, посмішка, радість… Напевно, саме такі слова згадує кожен із нас, коли йдеться про літо, відпустку, дитинство… Зараз літо, тому для цієї бесіди я підібрала картини про літо, море, дитинство. Адже ці слова так часто стоять поряд!


Улюблені образи aмериканської художниці САЛЛІ СВОТЛЕНД — діти, що грають біля моря: збирають мушлі та медуз, вдивляються у далечінь, розглядають підводне царство, знаходять щось цікаве і несподіване у калюжках припливу… Діти природні, безтурботні, розкуті, зосереджені на власних дитячих справах. Напевно, такою ж була сама художниця у дитинстві.
Коли ми дивимося на картини Саллі Свотленд, пригадуємо подорожі до моря з батьками, власні ігри біля води, яскраві моменти, відпочинок… Картини художниці вчать бережному ставленню до всього, що нас оточує, помічати дрібнички, найменших комашок і жучків, дивуватися сріблястому піску, камінчикам несподіваної форми, кольоровим водоростям...

Відома притча «Старий і дівчинка» співзвучна образам, які створила ця художниця.

Старий гуляв уздовж пляжу. Hа шляху йому траплялися тисячі морських зірок, викинутих океаном на берег. Незабаром він побачив маленьку дівчинку, яка їх підбирала по одній і кидала у воду.
— Ох, дурненька, — вигукнув старий, — ти не зможеш їх усіх врятувати. Їх дуже багато.
Дівчинка посміхнулася і промовила:
— Я знаю. Але я можу врятувати ось цю, — вона підібрала одну зірку і кинула її в океан, — і ось цю, — кинула наступну, — і ось цю...



Ми відповідаємо за тих, кого приручили, хто менш ніж ми захищений! Адже так легко переступити через павутинку, прибрати жучка зі стежинки, вчасно полити рослинку, підгодувати пташок узимку, не зірвати квіточку, не зламати гілочку, навіть якщо вони нам дуже подобаються і конче потрібні…
Відтак, власні бажання ми маємо співставляти із бажаннями всього, що нас оточує. І вчити цьому дітей. Тоді вони зрозуміють, що рослинка жива і їй може бути так само боляче, як і нам. Саме так, змалку, зароджується у дитини вдумливе, бережливе ставлення до довкілля. А це вже немало!

Чи можна намалювати звуки? «Звичайно, ні», — скажуть багато людей. Але почути звуки на картині все-таки можна: необхідно лише придивитись до зображення, уявити те, що намальовано, пригадати випадки із власного життя. Уявити звуки і почути їх!

Запитання до дітей:
— Чи спокійне море на картинах?
— Чи можна побачити вітер? Як це зробити?
— Чи є вітер на картинах? А якщо є, то який — сильний чи слабкий, холодний чи теплий, чи приємний? І, взагалі, який буває вітер? Хто боїться вітру, а хто — ні? Якого вітру потрібно боятися? Чому?
— Які хвилі бувають від різного вітру? Чи можуть вони зашкодити нам, людям, тваринкам і рослинам? Яким? Чим саме? Як можна врятувати тваринок?
— Як би ви намалювали вітер?
— Яке небо на картинах?
— Як ви думаєте, чи світить сонечко? Яка погода?

Багато нам можуть розповісти дрібнички, а їх так люблять діти! Уважно роздивіться картини разом із дітьми.
— Хто з вас побачить більше дрібничок?
— Про що вони можуть розповісти?


Саллі Свотленд


Саллі Свотленд

Дві дівчинки стоять на березі моря, вдивляються кудись. Мабуть, про щось мріють, щось уявляють. У літній спекотний день прохолодні хвилі приємно ніжать їхні ніжки. І ніби все на картинах однакове, але… Спробуйте з дітьми вигадати історії за картинами. А допоможуть вам у цьому запитання для роздумів.
— Зверніть увагу на море на картинах. Чи однакове воно?
— Якого кольору море і небо?
— Куди вдивляються дівчатка? Чи однакове бачать?
— Що відчувають?
— Чи приємно їм так стояти?
— Яка водичка — тепла чи холодна? Хвилі — великі чи маленькі?
— Який вітер?
— Що цікавого помітили дівчатка?
— Про що вони мріють?
— Хто ще є на картинах?
— Звідки прийшли дівчатка?
— Що їх приваблює на березі моря?


Саллі Свотленд


Саллі Свотленд


На картинах неспокійне море. Дівчата, мабуть, рятують тваринок, яких море вночі викинуло на берег.
— Що збирають дівчатка?
— Чому морські хвилі викидають на берег тварин і рослин?
— Що цікавого можна знайти на березі моря?
— Яких тваринок можна побачити?
— Що відчувають дівчатка?
— Складіть розповідь, скориставшись цими і попередніми картинами.


Саллі Свотленд


Саллі Свотленд

Доки дорослі відпочивають на пляжі, у дітей свої забави. Вони збудували цілу флотилію і тепер випробовують кораблики. Уважно розгляньте з дітьми картини та спробуйте вийти за їх межі у своїх роздумах.
— Що робили хлопчики напередодні?
— Чому вирішили побудувати кораблики?
— Як вони їх будували?
— Опишіть кораблики.
— Чи є у них пасажири?
— Куди попливуть кораблики?
— Що відбуватиметься після намальованих подій?
— Складіть розповідь про те, що відбувається на картинах, відбувалося до намальованих подій, відбуватиметься у майбутньому.
— Пофантазуйте куди попливуть кораблики, які чудеса можуть побачити їх пасажири, що цікавого може відбутися.


Використано картини Саллі Свотленд та матеріали сайтів: http://www.rehs.com/, http://sitella.dreamwidth.org/, http://picture-w.blogspot.com/

Читайте бесіди з дітьми за картинами
Вдивляємося у картину (за картинами з парасольками Дональда Золана)
Фантазії з Країни Дитинства (за картинами Поліни Білокобильської)
Плекаємо українське (за картинами Поліни Білокобильської)
Мир «под ногами» (по картинам Альбрехта Дюрера)

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років




Автор: Ірина Стеценко