суботу, 17 грудня 2016 р.

Закономірності у таблицях (продовження)

Завдання для старших дошкільнят та молодших школярів


Початок публікації читайте тут



Завдання 3


Домалюй предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.



Це завдання схоже на попереднє, тому при його розв’язуванні правила розміщення геометричних фігур у рядках можна одразу записувати у вигляді рівнянь, вибираючи потрібні знаки математичних дій.
Одну із закономірностей розміщення фігур у рядках заданої таблиці скорочено можна записати так:



На відміну від попереднього це завдання має кілька варіантів зображення фігур у пропущених клітинках. Ось деякі з них.



Завдання 4


Уважно подивися як розфарбовані різні частинки кругів. Усі круги в кожному рядку мають бути однаково розфарбованими. Розфарбуй порожні частинки кругів.



Із чого починати розв’язування цього завдання? У кожному рядку всі круги мають бути однаковими, тобто однаково зафарбованими. Як розфарбувати круги в таблиці? Спочатку зафарбуємо ті з них, у яких вже є розфарбовані частинки. Яким кольором потрібно зафарбувати частинки кругу так, щоб вони не відрізнялися від відповідних частинок інших кругів у рядку?
Розгляньмо перший рядок таблиці. У першому кругу жовтим кольором зафарбована тільки одна половинка. Яким кольором потрібно зафарбувати другу половинку? А може, у цьому самому рядку вже є круг, в якому зафарбована ця половинка? Спробуємо знайти такий круг. «У першому рядку є круг, в якому друга половинка зафарбована червоним кольором. Виходить, що друга половинка першого кругу у рядку повинна бути червоного кольору.»
Якщо у дітей все-таки залишились сумніви, спробуйте разом поміркувати «від протилежного». Уявіть, що другу половинку круга ми зафарбували не червоним кольором (наприклад, зеленим). Тоді ми не зможемо зафарбувати круг з червоною частинкою так, щоб воно не відрізнялось від першого круга. Таким чином, другу половинку першого круга ми маємо зафарбувати червоним кольором:



У першому рядку є вже два повністю зафарбованих круга. За аналогією з ними вже неважко розфарбувати інші круги в рядку.



За допомогою аналогічних міркувань можна розфарбувати інші круги в таблиці.
Найскладніші завдання цього типу — це завдання на пошук закономірностей у таблицях з різноманітними складними об’єктами. У кожному з цих завдань потрібно уважно порівнювати об’єкти один з одним, шукати (щоразу нову) спільну ознаку між ними, а вже потім — формулювати правило розміщення об’єктів у таблиці. Майже всі такі завдання мають кілька варіантів рішення.
Завдання на пошук закономірностей такого типу часто зустрічаються у різних підручниках, їх розв’язують на уроках та заняттях математики в школах і дитячих садках, тому наведу приклади таких завдань, не розглядаючи їх розв’язування.

Завдання 5


Домалюй предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.



Завдання 6


Домалюй предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.



У наступній статті розглянемо найскладніші завдання цього типу — завдання на пошук закономірностей розміщення геометричних фігур в послідовності таблиць.



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко