Завдання для старших дошкільнят та молодших школярів
Початок публікації читайте тут
Завдання 3
Домалюй
предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.
Це
завдання схоже на попереднє, тому при його розв’язуванні правила розміщення
геометричних фігур у рядках можна одразу записувати у вигляді рівнянь,
вибираючи потрібні знаки математичних дій.
Одну
із закономірностей розміщення фігур у рядках заданої таблиці скорочено можна
записати так:
На
відміну від попереднього це завдання має кілька варіантів зображення фігур у
пропущених клітинках. Ось деякі з них.
Завдання 4
Уважно
подивися як розфарбовані різні частинки кругів. Усі круги в кожному рядку мають
бути однаково розфарбованими. Розфарбуй порожні частинки кругів.
Із
чого починати розв’язування цього завдання? У кожному рядку всі круги мають
бути однаковими, тобто однаково зафарбованими. Як розфарбувати круги в таблиці?
Спочатку зафарбуємо ті з них, у яких вже є розфарбовані частинки. Яким кольором
потрібно зафарбувати частинки кругу так, щоб вони не відрізнялися від
відповідних частинок інших кругів у рядку?
Розгляньмо
перший рядок таблиці. У першому кругу жовтим кольором зафарбована тільки одна
половинка. Яким кольором потрібно зафарбувати другу половинку? А може, у цьому
самому рядку вже є круг, в якому зафарбована ця половинка? Спробуємо знайти такий
круг. «У першому рядку є круг, в якому друга половинка зафарбована червоним
кольором. Виходить, що друга половинка першого кругу у рядку повинна бути
червоного кольору.»
Якщо
у дітей все-таки залишились сумніви, спробуйте разом поміркувати «від
протилежного». Уявіть, що другу половинку круга ми зафарбували не червоним
кольором (наприклад, зеленим). Тоді ми не зможемо зафарбувати круг з червоною
частинкою так, щоб воно не відрізнялось від першого круга. Таким чином, другу
половинку першого круга ми маємо зафарбувати червоним кольором:
У
першому рядку є вже два повністю зафарбованих круга. За аналогією з ними вже
неважко розфарбувати інші круги в рядку.
За
допомогою аналогічних міркувань можна розфарбувати інші круги в таблиці.
Найскладніші
завдання цього типу — це завдання на пошук закономірностей у таблицях з
різноманітними складними об’єктами. У кожному з цих завдань потрібно уважно
порівнювати об’єкти один з одним, шукати (щоразу нову) спільну ознаку між ними,
а вже потім — формулювати правило розміщення об’єктів у таблиці. Майже всі такі
завдання мають кілька варіантів рішення.
Завдання
на пошук закономірностей такого типу часто зустрічаються у різних підручниках,
їх розв’язують на уроках та заняттях математики в школах і дитячих садках, тому
наведу приклади таких завдань, не розглядаючи їх розв’язування.
Завдання 5
Домалюй
предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.
Завдання 6
Домалюй
предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.
У наступній статті розглянемо найскладніші завдання цього типу — завдання на пошук закономірностей розміщення геометричних фігур в послідовності таблиць.
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар