неділю, 20 жовтня 2019 р.

Інтеграція = ущільнення інформації


Що таке інтегровані завдання


Часто бачу, що у багатьох випадках педагоги йдуть шляхом тематичної інтеграції — об’єднують завдання одною тематикою. Якщо вибрати цікаву дітям тему і вдумливо підійти до створення заняття чи уроку, то вийде захопливо. Але ж тематична інтеграція — найлегша і гарно мотивує, зацікавлює дітей. Але ж більше нічого не дає. І для мене родзинка інтегрованої роботи саме у міжпредметній інтеграції, мета якої показати взаємодію різних наук.
Інтеграція — це ущільнення завдань, які розв’язують діти, підвищення їх багатогранності, поєднання в одному завданні якомога більше, а не просто нагромадження різних форм роботи з дітьми, пов’язуючи їх тематично.
Покажу на простому прикладі щойно придуманого завдання.

Чи знаєш ти, що з’єднують лінії? Чому Переганяйко вирішив, що лінії  та об’єкти, які вони з’єднують, схожі?



• Які об’єкти ти бачиш на малюнку?
• У які групи їх можна об’єднати?
• Яка лінія найдовша та найкоротша?
• Які літери можна додати до малюнка?
• Які слова можна скласти з цих літер? Чи легко це зробити? Чому?
• Які літери можна написати не відриваючи олівця від паперу і не проводячи по одні лінії двічі? Спробуй це зробити у зошиті.

Це не тематичне завдання, а от тепер скажіть на уроці з якого предмета його можна використати. Правда складно відповісти? Тут математика та українська мова, а ще асоціації, логіка… Перелік кожний продовжить сам.
Виходить в одному завданні одразу всього багато. Можна додавати власні завдання — наприклад, додати власні літери, розширити перелік літер так, щоб скласти більше слів, придумати місто літер та історію про їхнє життя-буття — довго обговорювати завдання, придумувати власні схожі.
Ось таку інтегровану роботу я ціную найбільше.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років