Серія книжок із STREAM-освіти

субота, 27 квітня 2013 р.

Книга: вчора, сьогодні, завтра!?.

Роздуми про джерела інформації


Сьогодні існує багато різних джерел інформації: маленьких і великих, доступних всім і доступних лише вибраним, надійних і ненадійних, короткотривалих і довготривалих… І серед них книга займає особливе місце, адже мало хто не погодиться з тим, що це найзвичніше нам джерело інформації. Саме книзі часто ми довіряємо найбільше, посилаємося на неї у статтях і розмовах, прагнемо насамперед знайти саме книгу як джерело знань…


Згадаймо якими книги були (коротко про історію книги), якими є зараз, спробуймо зазирнути в майбутнє.

Перші книги були на глиняних дощечках і перевозити їх, мабуть, тільки возиками можна було. Навіть уявити важко як їх читали.


Потім з’явилися книги на папірусі й пергаменті. Сторінки таких книг були дуже довгими стрічками, тому читати і зберігати їх було незручно.



З появою паперу книга стала масовою та поступово набула звичного нам вигляду.





Зараз ми вже починаємо звикати до електронних книг та електронного паперу.



А якою книга стане у майбутньому ми поки що не можемо передбачити. Адже технології змінюються настільки стрімко, що часто навіть наші найфантастичніші припущення досить швидко стають реальністю.


Закріпити знання про історію книги допоможе таке завдання.
Книга: вчора, сьогодні, завтра



Уявіть: у наш такий стрімкий і швидкоплинний час з’явилися виготовлені власноруч дивовижні арт-книги (їх ще називають книгою художника) — виглядають часом зовсім непередбачувано, дизайн досить чудернацький, а сторінки створюються з чого завгодно. Тож зовнішній вигляд арт-книги може цілком відповідати її змісту.

Олександра Федоришина                                                                                                                                                                  Невідомий автор

Арт-книгу можна розглядати з декількох ракурсів: як продукт видавничої діяльності, як мистецько-художній витвір і, врешті-решт, як новий засіб зберігання та передання інформації. Розгляньте з дітьми арт-книги, поміркуйте чим вони відрізняються від звичайних книг, як джерело інформації, створіть власні арт-книги.

Сподіваюсь Ви вже роздивилися стародавні та сучасні книги, встигли пофантазувати як у майбутньому вони можуть змінитися. Тож час зупинитися і поміркувати разом з дітьми. Як і завжди на заняттях за технологією «Логіки світу» я приготувала нестандартні запитання. Сподіваюсь, вони зацікавлять Вас.



  • Які переваги і недоліки у різних книг? (Розгляньте стародавні та сучасні книги.)
  • Які з книг можуть зберігати більше інформації? Чому Ви так вважаєте?
  • Якими можуть бути ілюстрації в різних книжках? І взагалі навіщо потрібні ілюстрації?
  • Яким може бути зміст арт-книг, представлених на сайтах (наприклад, розповідь про арт-книги Рути Коршунової, арт-книги Олександри Федорішиної)?
  • Спробуйте разом з дітьми створити власну арт-книгу. (Буду дуже вдячна, якщо дозволите мені побачити Ваші твори.)
  • Зазирніть у майбутнє: придумайте як зміниться книга, у якому вигляді у ній буде представлена інформація. Чим вона насамперед буде відрізнятися від сучасної?
  • Чи можна зробити книгу, у якій можна буде все зрозуміти, не вміючи читати? Як це зробити?
  • Як краще зберігати книги у майбутньому?
  • Великі книги неможливо прочитати за один раз, тому щоб запам’ятати місце, на якому закінчили читати, ми використовуємо закладки. Якими бувають закладки в книгах? Чи завжди вони зручні? Які у них є недоліки? Як змінити закладки, щоб усунути ці недоліки?
  • Які закладки будуть у книжках у майбутньому? Чим вони будуть кращими за сучасні?
  • Створіть з дітьми музей книги, напишіть про найоригінальніші книги розповідь.


Натхнення і творчості!



Більше про дистанційну освіту та використання інформаційний технологій в освіті Ви можете прочитати у моїй книзі «ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ — ДЛЯ ВСІХ. Інформація: від пошуку першоджерела до зберігання».
Книга поєднує теорію та практику, допомагає педагогам підвищити власний рівень інформаційної культури і цікаво, зрозуміло і дотепно вести дітей вже проторованими стежинками на заняттях та уроках з інформатики у дитячих садках (комплексна освітня програма «Дитина вдошкільні роки», розділ «Інформаційна культура» у варіативній частині освітньої лінії «Особистість дитини») і початкових школах.





науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко