субота, 27 квітня 2013 р.

Книга: вчора, сьогодні, завтра!?.


Роздуми про джерела інформації


Сьогодні існує багато різних джерел інформації: маленьких і великих, доступних всім і доступних лише вибраним, надійних і ненадійних, короткотривалих і довготривалих… І серед них книга займає особливе місце, адже мало хто не погодиться з тим, що це найзвичніше нам джерело інформації. Саме книзі часто ми довіряємо найбільше, посилаємося на неї у статтях і розмовах, прагнемо насамперед знайти саме книгу як джерело знань…


Згадаймо якими книги були (коротко про історію книги), якими є зараз, спробуймо зазирнути в майбутнє.

Перші книги були на глиняних дощечках і перевозити їх, мабуть, тільки возиками можна було. Навіть уявити важко як їх читали.


Потім з’явилися книги на папірусі й пергаменті. Сторінки таких книг були дуже довгими стрічками, тому читати і зберігати їх було незручно.



З появою паперу книга стала масовою та поступово набула звичного нам вигляду.





Зараз ми вже починаємо звикати до електронних книг та електронного паперу.



А якою книга стане у майбутньому ми поки що не можемо передбачити. Адже технології змінюються настільки стрімко, що часто навіть наші найфантастичніші припущення досить швидко стають реальністю.


Уявіть: у наш такий стрімкий і швидкоплинний час з’явилися виготовлені власноруч дивовижні арт-книги (їх ще називають книгою художника) — виглядають часом зовсім непередбачувано, дизайн досить чудернацький, а сторінки створюються з чого завгодно. Тож зовнішній вигляд арт-книги може цілком відповідати її змісту.

Олександра Федоришина                                                                                                                                                                  Невідомий автор

Арт-книгу можна розглядати з декількох ракурсів: як продукт видавничої діяльності, як мистецько-художній витвір і, врешті-решт, як новий засіб зберігання та передання інформації. Розгляньте з дітьми арт-книги, поміркуйте чим вони відрізняються від звичайних книг, як джерело інформації, створіть власні арт-книги.

Сподіваюсь Ви вже роздивилися стародавні та сучасні книги, встигли пофантазувати як у майбутньому вони можуть змінитися. Тож час зупинитися і поміркувати разом з дітьми. Як і завжди на заняттях за технологією «Логіки світу» я приготувала нестандартні запитання. Сподіваюсь, вони зацікавлять Вас.



  • Які переваги і недоліки у різних книг? (Розгляньте стародавні та сучасні книги.)
  • Які з книг можуть зберігати більше інформації? Чому Ви так вважаєте?
  • Якими можуть бути ілюстрації в різних книжках? І взагалі навіщо потрібні ілюстрації?
  • Яким може бути зміст арт-книг, представлених на сайтах (наприклад, розповідь про арт-книги Рути Коршунової, арт-книги Олександри Федорішиної)?
  • Спробуйте разом з дітьми створити власну арт-книгу. (Буду дуже вдячна, якщо дозволите мені побачити Ваші твори.)
  • Зазирніть у майбутнє: придумайте як зміниться книга, у якому вигляді у ній буде представлена інформація. Чим вона насамперед буде відрізнятися від сучасної?
  • Чи можна зробити книгу, у якій можна буде все зрозуміти, не вміючи читати? Як це зробити?
  • Як краще зберігати книги у майбутньому?
  • Великі книги неможливо прочитати за один раз, тому щоб запам’ятати місце, на якому закінчили читати, ми використовуємо закладки. Якими бувають закладки в книгах? Чи завжди вони зручні? Які у них є недоліки? Як змінити закладки, щоб усунути ці недоліки?
  • Які закладки будуть у книжках у майбутньому? Чим вони будуть кращими за сучасні?
  • Створіть з дітьми музей книги, напишіть про найоригінальніші книги розповідь.


Натхнення і творчості!



Більше про дистанційну освіту та використання інформаційний технологій в освіті Ви можете прочитати у моїй книзі «ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ — ДЛЯ ВСІХ. Інформація: від пошуку першоджерела до зберігання».
Книга поєднує теорію та практику, допомагає педагогам підвищити власний рівень інформаційної культури і цікаво, зрозуміло і дотепно вести дітей вже проторованими стежинками на заняттях та уроках з інформатики у дитячих садках (комплексна освітня програма «Дитина вдошкільні роки», розділ «Інформаційна культура» у варіативній частині освітньої лінії «Особистість дитини») і початкових школах.





науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко