суботу, 24 грудня 2016 р.

Закономірності у таблицях (продовження): ПОСЛІДОВНОСТІ ТАБЛИЦЬ

Завдання для старших дошкільнят та молодших школярів


Початок публікації читайте тут



Розглянемо найскладніші завдання цього типу — завдання на пошук закономірностей розміщення геометричних фігур у послідовності таблиць.
Запропонуйте дітям послідовно розглянути кожну намальовану таблицю.
• Чим відрізняються таблиці одна від одної?
• Знайдіть спільні ознаки у розташуванні геометричних фігур в сусідніх таблицях.
• Знайдіть правило, за яким змінюється розміщення геометричних фігур у таблицях.
• Як тільки правило знайдено, ми можемо намалювати геометричні фігури в останній таблиці.

Завдання 7

Уважно подивися на розміщення геометричних у послідовності таблиць. Розкажи, у якому порядку розміщені геометричні фігури.
Розмісти геометричні фігури в останній таблиці так, щоб їх порядок у послідовності таблиць зберігся.



У цьому завданні ми маємо вивести правило, за яким будується послідовність таблиць. Розгляньмо дві перші таблиці. Чим вони відрізняються? «У першій таблиці у верхньому рядку розміщені круги, у нижньому рядку — трикутники, а в другій таблиці навпаки — круги розміщені у нижньому рядку, а трикутники — у верхньому.» Як перетворити першу таблицю на другу? «Щоб першу таблицю перетворити на другу, потрібно поміняти місцями рядки першої таблиці.»
Чим третя таблиця відрізняється від другої? «У третій таблиці однакові геометричні фігури розміщені в колонках, а не в рядках. У першій колонці — трикутники, а в другій — круги.» Що потрібно зробити для того, щоб третю таблицю перетворити на четверту (останню) таблицю? (Тут діти мають поміркувати за аналогією і здогадатися.) «Один із варіантів відповіді — поміняти місцями стовпчики таблиці. Спочатку ми міняли місцями рядки, а тепер — колонки.» Тепер можна домалювати послідовність таблиць:



Завдання 8

Уважно подивися на розміщення геометричних у послідовності таблиць. Розкажи, у якому порядку розміщені геометричні фігури.
Розмісти геометричні фігури в останній таблиці так, щоб їх порядок у послідовності таблиць зберігся.



Порівняємо першу і другу таблиці. Що спільного у них? «У клітинках обох таблиць намальовані однакові геометричні фігури.» Чим перша таблиця відрізняється від другої? «Змінилося розміщення геометричних фігур тільки у першому стовпчику таблиць (круг і трикутник помінялися місцями).»
Придумаємо правило для перетворення першої таблиці на другу. «Щоб з першої таблиці отримати другу, потрібно поміняти місцями круг і трикутник.» У результаті перетворення за цим правилом круг опиниться на клітинку вище.
Розглянемо наступну (третю) таблицю послідовності. Чим вона відрізняється від попередньої таблиці? «Вона відрізняється від попередньої таблиці першим рядком.» Як коротко розповісти про перетворення таблиць? Яка геометричні фігура допомагає здійснити ці перетворення? «Круг весь час (у кожній таблиці) змінює своє місце: “подорожує” таблицею (переходить із клітинки в клітинку за годинниковою стрілкою).»
Тепер ми можемо придумати загальне правило перетворення таблиць: «Круг переходить із клітинки в клітинку таблиці за годинниковою стрілкою. Він міняється місцем із розташованою в клітинці геометричною фігурою, в яку переходить.» Розв’язок цього завдання такий:



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко