пʼятниця, 11 грудня 2015 р.

Знайомимося з КУТАМИ

Заняття для молодших дошкільнят з курсу «Логіки світу» у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Про зимові заняття для молодших дошкільнят з курсу «Логіки світу» читайте тут



Ознайомленню з геометричними фігурами в технології «Логіки світу» приділяється велика увага: це фундамент геометрії, одного з найскладніших і найпрактичніших розділів математики, це і моя потреба розширити та поглибити знання дітей, порівняно із діючими програмами розвитку дитини дошкільного віку. Глибоко зрозумівши основні поняття, пов’язані з геометричними формами (кут, сторона, вершина та їх аналоги у просторі — грань, ребро), діти легко засвоюють матеріал далі, їм легше узагальнювати.
Вже з молодшого віку (3–4 роки) діти ознайомлюються з квадратом і трикутником, рахують їх кути. Це легко зробити, навіть, вивчити як віршик можна скільки кутів яка фігура має. Але акцент на тому, що у ТРИкутника ТРИ кути, тому він так і називається, ставиться далеко не завжди. Чому? Тут для дітей немає складності. Потім — квадрат — ЧОТИРИ кути, прямокутник — ЧОТИРИ кути. Що у цих геометричних фігур спільного? Кількість кутів. То ці фігури можна назвати ЧОТИРИкутниками! А далі діти легко узагальнюють — П’ЯТИкутник, ШЕСТИкутник… І не потрібно для цього чекати першого класу: все можна легко, дотепно і гармонійно розповісти вже дошкільнятам. Решта назв фігур — словесна дитяча творчість.
Тому «Логіки світу» ми починаємо з ознайомлення з геометричними фігурами та кутами. Знаходимо кути навколо, дивимось, спостерігаємо, розуміємо, що вони різні — бувають більшими і меншими, у просторі та площині… Вчимося рахувати та порівнювати кути, визначаємо кількість кутів у різних — випуклих та невипуклих геометричних фігурах. А ще цікаво складати кути з олівців — виходить, що навіть з двох олівців можна скласти і один кут, і два, і чотири кути… А скільки кутів може вийти з трьох олівців? Чотирьох?




А ще цікаво конструювати кути — будувати лабіринт з кутів, а потім блукати його доріжками. Не забудьте, що з трикутників та квадратів можна викласти багато цікавих силуетів, а якщо до них приєднається ще й круг…




А ще дуже весело порівнювати силуети різної форми та шукати однакові.





Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «Дошкільна академія “УнікУм”».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Якого кольору зима?

Заняття для молодших дошкільнят з курсу «Логіки світу» у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України


Про заняття-знайомство для молодших дошкільнят з курсу «Логіки світу» читайте тут


Вже і озирнутися не встигли, а прийшла до нас красуня-зима, щоправда вона не спішить вступати у свої права: сподіваємося, що до нового року вона нам ще подарує сніг та морозець. Тож на заняттях «Логіки світу» у Дошкільній академії наступила черга циклу занять про зиму. Робимо акцент на порівняння активізацію життєвого досвіду дітей (хоч він ще і невеличкий). Вивчаєм та закріплюємо прикмети зими. А ще є чудова нагода закріпити знання основних кольорів, геометричних фігур і порахувати.

Дивлячись на фотографії дітки збирали палітру зимових барв. Які кольори ми бачимо навколо? А чи є у зими зелений колір? Звичайно є: ялинки та сосни так і залишилися зеленими. А якої барви більше всього у зими? Чому? Що зимою біле? Вже традиційним стало перетворення осені на зиму: дітки (помічники зими) самі вирішують, у якому порядку діятиме чарівниця-зима, бачать наслідки її дій (на екрані діти бачать інтерактивний мультфільм, подіями якого керують дітки та педагог). Так малятам легше зрозуміти, коли ж саме осінь перетворюється на зиму, визначити найголовніші прикмети зими.
Цікавим особисто для мене досвідом стало використання картин сучасних художників на занятті як сюжетних картин. Цього разу ми з дітками розглядали зимові картини Роберта Дункана. Веселі і дотепні, теплі, світлі та променисті картини художника чудово прикрасили заняття: на них цікаві та знайомі дітям сюжети, сміх, хороший настрій, завжди якась цікавинка та несподіванка. Саме такі картини допомогли малятам пригадати зимові забави, обов’язкові зимові справи (розчищення доріжок, підгодівля птахів тощо), показали, як потрібно уважно ставитися до інших, особливо найменшеньких.




Дуже цікавою була розмова з дітьми про те, чи гріє взимку сонечко, легкий чи важкий сніг, як потрібно вдягатися взимку, і, навіть, роздивилися справжні сніжинки. А ще слухали симфонію природи взимку, рухами показували вітер, хуртовину…

Ідеї до зимового заняття з малятами читайте за посиланнями

ЗАВАНТАЖТЕ зимові презентації на сайті журналу «Джміль» за посиланням

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Пригоди Марійки та Петрика у місті: «Все, що ми бачимо поблизу свого будинка»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Початок подорожі Петрика і Марійки читайте тут

Перше заняття на цьому тижні виявилося дуже веселим: ми робили дитячий майданчик. Ігрова ситуація на занятті була такою: дітки вийшли на прогулянку, а дитячого майданчика немає. Допоможімо діткам: створимо для них майданчик для ігор. Малята пригадували, що є на майданчику поблизу їхнього будинка, що цікавого можна за його допомогою робити — як на ньому можна кататися, лазити…
Основними конструкціями на цьому занятті була пісочниця з парасолькою від сонечка, драбинка, кумедний чоловічок, по якому лего-чоловічки могли лазити, гойдалка. Конструкції були неважкими, тому педагог показувала і розповідала тільки принцип їх побудови, дітки фактично будували за словесною інструкцією, а зразком для них були їхні ж попередні кроки на своїй конструкції, тож це був перший крок до виділення циклів (елементів, що повторювалися).
Гойдалка була ідейно найцікавішою конструкцією (це єдина конструкція на занятті, яку діти будували за показом педагога): без додаткових з’єднань ми зробили гойдалку, яка нормально виконує свої функції, особливу увагу звернули на міцність конструкції.
Під час конструювання ми звернули увагу на кольори: педагог добирала кольори, що більше подобаються малятам, і звертала увагу на це. Тож конструкції вийшли особливо охайними. Гадаю, Ви одразу зрозумієте, що будували дівчатка, а що — хлопчик.








Ще однією родзинкою заняття було побудова з паперу макету дитячого майданчика: вийшло цікаво і неочікувано. Всім дуже сподобалося!




Головні акценти на другому занятті — правила дорожнього руху: де можна переходити дорогу, де — ні; як регулюється рух у місті; що можна робити пішоходам, а що — ні. На занятті також закріплювали поняття «адреса».
Основні конструкції — легкова машина, світлофор, додаткові — гараж та кумедний поліцейський. І знову діти будували здебільшого за словесною інструкцією педагога. Так поступово ми йдемо до вільного володіння конструюванням, коли все, що хочеться і потрібно для гри дітки можуть створити самостійно. Так дах гаража, кожний будував сам за власною архітектурою.
Цього разу вийшли конструкції, які дуже підходять до гри, а ще килим у нашій кімнаті для такої гри був просто знахідкою. Малята одразу скористалися намальованим містом і захоплено грали. Ліза ще й встигла створити маленький будиночок за власним задумом.







Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «пізнавальне конструювання».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко