неділю, 1 листопада 2015 р.

Японські кросворди: розвага і школа мислення

Бесіда з дорослими і дітьми


Подивіться навколо себе. Часто їдучи в транспорті, чекаючи когось на вулиці, а то й просто на прогулянці або й на пляжі люди із захопленням розгадують кросворди. Які? Найрізноманітніші — сканворди, чайнворди, ребуси, японські кросворди... Іноді люди до цього заняття відносяться серйозно (їх мета — виграти цікавий приз, знайти рішення якнайшвидше, розгадати якомога більше важких слів...), іноді — легковажно, як до цікавого заняття, що дає змогу згаяти час.

Але кросворди можуть стати не тільки розвагою! Розв’язуючи різноманітні японські кросворди, діти стають уважнішими, спостережливішими, вчаться зосереджуватись, робити логічні висновки, правдоподібні припущення, перевіряти власні висновки. Дітей приваблює цікава відповідь японських кросвордів — малюнок з квадратиків, як на візерунках для вишивання хрестиком, тому від їх рішення діти отримують і естетичне задоволення. Згодом діти будуть із захопленням придумувати власні японські кросворди й пропонувати їх товаришам. В кого малюнок оригінальніший? Спробуйте порозгадувати з дошкільнятами і молодшими школярами такі кросворди.


Звісно, я підібрала найпростіші японські кросворди. При знаходженні їх рішення основна увага приділяється логічним висновкам, припущення або зовсім не потрібно робити або потрібно робити в самому кінці рішення, коли їх робити набагато легше, вже видно основні контури майбутнього силуету (в цьому випадку припущення робити значно легше, іноді діти можуть і самостійно закінчити силует, використовуючи набутий досвід, власну фантазію і числа-підказки, розташовані збоку кросворду). Я вибрала (а деякі кросворди й самостійно намалювала) так кросворди тому, що вважаю необхідним основний акцент при рішенні як японських кросвордів, так й інших задач, робити на логічних висновках. При рішенні задач технології «Логіки світу» діти обов’язково мають навчитися їх робити, а от чи зможуть вони робити припущення при рішенні японських кросвордів залежить і від індивідуальних рис характеру дітей, наприклад, здібності до малювання, ступеню розвиненості фантазії, здібності бачити в стилізованому силуеті (а саме такі силуети й малюють в японських кросвордах) реальний предмет або живу істоту.
Ці риси дітей теж потрібно розвивати, вони й розвинуться поступово, але їх розвиток не є головною задачею технології «Логіки світу», ці риси, на мій погляд більш вдало, розвивають інші предмети. Звичайно, перші японські кросворди — найлегші (вони складаються з невеликої кількості клітинок, рішення знаходиться досить швидко за допомогою 1-2 правильних висновків). У них основна увага приділяється не самостійному розгадуванню, а навчанню: діти за допомогою Капітошки ознайомлюються із структурою японських кросвордів, роблять свої перші висновки, виходячи з послідовності чисел у них, навчаються їх розгадувати.
Ось один з найпростіших японських кросвордів. Зверніть увагу, він маленький — 7 х 9 квадратів. Діти не втомляться, розгадуючи його (адже це їх перший кросворд, їм треба дізнатися багато нового), але в процесі рішення цього кросворду діти вчаться робити правильні логічні висновки на підставі аналізу структури кросворду.
Зверніть увагу дітей: на сірому фоні будь-якого кросворду є числа, які вказують скільки квадратиків ми маємо зафарбувати у стовпчику або рядку. Якщо вказано декілька чисел, то у цьому рядку (або стовпчику) є декілька зафарбованих смужок, між ними повинна бути хоча б одна незафарбована клітинка. Наприклад, у стовпчику зафарбовані клітинки можуть розташовуватись так:


А так зафарбовані клітинки розташовуватись не можуть:



Чому? Запропонуйте дітям поміркувати і самостійно дати відповідь.
Спробуємо знайти в кросворді такі стовпчики і рядки, де точно можна сказати, які клітинки зафарбовано, а які — ні. Зафарбовувати клітинки японського кросворда краще простим олівцем. Якщо дитина помилиться, за допомогою гумки завжди можна легко виправити помилку.
Спочатку варто порахувати скільки в кросворді стовпчиків і скільки рядків (потрібно рахувати тільки ті клітинки, де розташовується малюнок, на малюнку їх зафарбовано білим кольором). У цьому кросворді 7 стовпчиків і 9 рядків. Уважно роздивившись стовпчики кросворду, діти обов’язково знайдуть два стовпчики, в яких всі клітинки зафарбовані.
Для того щоб діти не пасивно слухали розповідь педагога про способи розв’язання японських кросвордів, під час розповіді потрібно спонукати їх до міркувань, самостійних дій. Тому на малюнку я зафарбувала лише один стовпчик, інший діти мають знайти і розфарбувати самостійно. Так дітям легше сприймати новий матеріал, вони краще засвоюють нові способи рішення.
Варто після знайдення кожної нової розфарбованої клітинки ще раз уважно переглядати незакінчені стовпчики і рядки кросворду. Цього разу звернем увагу на перший рядок: в ньому є всього одна смужка із зафарбованих клітинок, дві з цих клітинок ми вже розфарбували. Тепер неважко зафарбувати і третю клітинку. Зафарбуємо її (спочатку запитайте дітей, можливо цю клітинку вони знайдуть самостійно), намалюємо хрестики в усіх інших клітинках першого рядка — ці клітинки точно не потрібно зафарбовувати. Чому ми точно знаємо, що ці клітинки зафарбовувати не треба? На це запитання діти вже мають відповідати самостійно.



Запропонуйте дітям роздивитись інші рядки кросворду. В якому ще рядку точно відомо, які клітинки зафарбовані, а які — ні?
Тепер роздивимось стовпчики кросворду.
Ми точно не знаємо, де в ньому розташовуються зафарбовані клітинки. В цьому стовпчику клітинки можна розфарбовувати з самого низу, а можна розфарбовувати і з самого верху, а ще можна розфарбувати клітинки і всередині стовпчика.



Але ми можемо знайти клітинки, які ми обов’язково розфарбуємо як би не розташовувалась смужка зафарбованих клітинок у стовпчику (запропонуйте дітям обов’язково перевірити практикою цей висновок):



Навіть якщо ми почнемо зафарбовувати смужку з самого верху або з самого низу ці клітинки ми обов’язково зафарбуємо. Тепер можна точно сказати, які клітинки будуть зафарбованими і залишаться порожніми в деяких рядках. Сподіваюсь, діти зможуть ці рядки знайти самостійно і пояснити свій висновок. Враховуючи попередній досвід, діти закінчують рішення цього кросворду. Який малюнок вийшов? Виявляється вийшла літера «А» (див. малюнок-відповідь).




Для закріплення знань про способи рішення японських кросвордів, пропоную дітям самостійно розв’язати ще два аналогічних за складністю кросворда. Розв’язавши їх, діти знаходять ще дві літери.
• Які слова можна скласти використовуючи тільки ці три літери?
• Хто знайде більше слів?



Далі я навела приклади японських кросвордів, які пропонуються дітям на сторінках посібників технології «Логіки світу».




науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко