понеділок, 5 січня 2015 р.

Чому віршик чарівний?

Зимова бесіда для дітей і дорослих: чарівним можна зробити кожний віршик 


Як ви вважаєте, що таке чарівні вірші? І, взагалі, чи можуть бути вірші чарівними? На мій погляд, чарівні вірші легко і весело не тільки читати, а й вчити напам’ять, розповідати разом, обговорювати, придумувати щось цікаве, відштовхнувшись від змісту вірша. Чарівний вірш нібито дає старт нашій фантазії і потім ми знаходимо незвичайне у довкіллі, фантазуємо, придумуємо яскраві слова, щоб описати побачене, малюємо, танцюємо тощо. Чарівним вірш може зробити кожен з нас. Спробуймо!





Сьогодні я розповім про вірш, який став чарівним завдяки статті у журналі «Джміль» (№ 4, 2013), а також презентації електронного додатку до журналу «Джміль» (2014, № 6). Звичайно, чарівності йому додасть і ця стаття, а також Ваша фантазія, винахідливість, бажання зробити заняття цікавим для дітей.
Спочатку роздивимось як працює презентація, яку Ви можете знайти у електронному додатку до журналу «Джміль» (2014, № 6). Презентацію можна використовувати для роботи і з дошкільнятами, і з учнями початкових класів: вибирайте запитання, шукайте відповіді разом з дітьми. Цікаво й те, що на одні й ті самі запитання діти різного віку відповідають по-різному, тож є нагода зібрати дітей разом і провести цікаве заняття для різновікової групи: відповіді дітей доповнять одна одну, вийде нестандартне заняття, діти подружаться, дізнаються багато нового (адже дітки із особливим задоволенням слухають розповіді один одного).



Бесіда навколо малюнка


Роздивіться ілюстрацію до вірша.
• Що побачили діти за віконечком? Чи сподобалося їм це?
• Який у них настрій? Чому?
• Як ви вважаєте, чи хочеться їм погуляти? Чому?
• Що вкрив сніг?
• Якого кольору сніг на малюнку? Якого кольору ялинки? Чому?
• Сніг вкрив всі рослини. Чи не холодно їм під снігом?
• Чи може сніг зігріти? Як?
• Чи заважає сніг деревам? Чому?
• Чиї домівки на малюнку ти бачиш? Які вони?
• Хто радіє снігу?
• Як тварини переживають холодну пору року?
• Що зігріває пташок? Що зігріває людей, коли вони на вулиці?
• Чим годуються пташки? Знайдіть їм їжу на малюнку. Як ми можемо допомогти птахам пережити зиму?
• Уявіть намальовану ситуацію. Опишіть її. На вулиці як? Вдома як?
• Чи гріє взимку сонечко?
• Пригадайте, чи завжди зі снігу можна зробити сніговика? Чому?
 Знайдіть диво. Що дивовижне ви побачили на ілюстрації? Чим вона вам сподобалась?
• Що цікавого можна побачити зимою? (Що буває зимою і не буває в інші пори року?)






Читаємо віршик разом і обговорюємо


• Знайдіть у віршику слова, які допомагають описати зимові явища.
• Про які прикмети зими йдеться у віршику?
• З чим порівняв поет сніжинки? Чому?
• Чому двір сяє? Знайдіть слова для опису двора. Двір який?
• Як падає сніг? Чи завжди однаково він падає? (Пригадайте з дітьми, як падає сніг у безвітряну погоду, коли дме вітер, коли буря. Можна показати як кружляють сніжинки рухами рук, пальців, затанцювати тощо.)
• Як танцюють сніжинки? Хто допомагає їм танцювати?




Бесіда продовжується!


• Пригадайте вірші про зиму і сніг. З чим сніг та зима порівнюються у них?
• Сніг який?
• Зима яка?
• Мороз який?
• Сніг що робить?
• Зима що робить?
• Мороз що робить?
• Які загадки про сніг, мороз, зиму ви знаєте? З чим у них порівнюють сніг? мороз? зиму? хуртовину?
• Придумайте загадки про зимові явища? Якими словами ви в них описали сніг? мороз? зиму? хуртовину?





Як цікаво провести заняття з дітьми, використавши ці матеріали, Ви можете прочитати у журналі «Джміль». У цьому номері є і моя бесіда з дітьми про сніжинки.




Щодня знаходити зимові дива у довкіллі допоможуть такі статті

У публікації використані фотографії автора блога.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років




Автор: Ірина Стеценко