середа, 19 лютого 2014 р.

Електронні сторінки: які вони, чим відрізняються від вже звичних

Електронний додаток до журналу «Джміль»


Педагогу зручно працювати з яскравими, сучасними дидактичними картинами великого формату, але таких якісних картин сьогодні можна придбати не так вже й багато. Тому часто вихователі та вчителі молодших класів вимушені користуватися морально і фізично застарілими картинами — тьмяними, з сюжетом минулого століття — які до того ж незручно зберігати та шукати.

У той же час швидко розвиваються мультимедійні технології: те, про що вчора педагоги лише мріяли, сьогодні можна використовувати у кожному дитячому садку та початкових школах. Тож у багатьох навчальних закладах вже використовують плазмені екрани, комп’ютери, мультимедійні проектори, смарт-дошки. Але чи завжди це ефективно відбувається? Чи відповідають дидактичні матеріали віковим особливостям дітей? Чи завжди їх малюють професійні художники разом з педагогами? Отже потрібні якісні цікаві дітям дидактичні матеріали, якими педагогам буде зручно користуватися, та методичні розробки до них.

Поговоримо про те, якими мають бути сучасні дидактичні матеріали, ознайомимося з прикладом таких матеріалів.


ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ та ЖУРНАЛИ


Час біжить, все змінюється… Змінюємося ми і звичні речі навколо нас. Зокрема, журнали.
Яким має бути сучасний журнал для дорослих і дітей? Добре, якщо б його сторінки «оживали»: картинки можна було б розглядати на великому екрані, збільшувати особливо цікаві їх фрагменти у зручній для нас послідовності; в ігри, про які йдеться на сторінках журналу, можна було б пограти разом; побачити ще більше яскравих ілюстрацій; домалювати продовження сюжету; можливо змінити перебіг зображених подій; вийти за межі сторінки і знайти більше цікавих запитань для обговорення-дослідження з дітьми; добре, якщо б сторінки «заговорили» і ми могли б побачити рухи персонажів, почути мелодії тощо.
Ми й озирнутися не встигли, як наші мрії поступово стають реальністю. Видавництво «Світич» створило новий продукт “Електронний додаток до журналу «Джміль»”. Це електронні версії сторінок «Джмеля», які педагоги та батьки можуть використати під час занять з дошкільнятами та молодшими школярами. Цей проект значно розширює можливості педагога, пропонує йому те, чого не можна вмістити на сторінки журналу.
Відтепер до кожного випуску журналу читачі зможуть отримати інтерактивні електронні версії окремих його сторінок для демонстрації на екрані чи мультимедійній дошці:
  • інтерактивні дидактичні посібники;
  • мультимедійні розвивальні ігри;
  • серії дидактичних малюнків, комікси морально-етичної тематики;
  • сюжетні картини на обкладинці журналу та репродукції творів світових і українських художників (з можливістю збільшувати окремі фрагменти, змінювати порядок демонстрації).

У СВІТІ ПРОФЕСІЙ 

Перший випуск електронного додатку до журналу «Джміль»

Освіта завжди орієнтується на майбутнє, адже вчорашні дошкільнята, сьогоднішні школярі, завтрашні фахівці. Якими спеціалістами вони стануть залежить від того, які знання та вміння вони отримають сьогодні, які прагнення у них будуть, що вони вважатимуть головним, а що — другорядним, на кого захочуть бути схожими, яка професія їм сподобається зараз. І не так важливо, яка саме професія стане їх улюбленою, а важливо чому.
Для того, щоб діти могли свідомо вибирати, вони мають знати якомога більше про різні професії: робітничі, інженерні, мистецькі, професії науковців, службовців, професії, представники яких допомагають людям спокійно жити, бути здоровими, вчасно виконувати всі справи тощо.
Ознайомити дошкільнят та учнів початкових класів зі світом професій, цікаво і зрозуміло розповісти про них допоможе освітній проект за матеріалами журналу «Джміль» (2014, № 1). Зрозуміло, зручно, яскраво і дотепно подати матеріал дітям допоможуть електронні версії ілюстративних матеріалів для розглядання, бесід і творчого розповідання. Розповідаю про них Вам у статті та надаю відео про їх можливості.




Дидактична сюжетна картина «Ким бути?» 

Використання знань, які ми надаємо дітям, обов’язково має бути пов’язаним з навколишнім життям. Тільки тоді їм буде цікаво навчатися, вони захочуть дізнатися більше, діти зможуть привласнити знання, відштовхнувшись від набутих знань фантазуватимуть, моделюватимуть, досліджуватимуть.
У дошкільнят та учнів початкових класів домінує наочно-образне мислення, у них ще мало життєвого досвіду, тому їм важко уявити певні ситуації повсякденного життя (вони ще тільки починають пізнавати довкілля). Отже, дітям потрібна опора на наочність. Дидактичні сюжетні картини також допомагають педагогу зрозуміло і дотепно пояснити дітям зміст та використання навіть найскладніших понять. Але де ж знайти якісні дидактичні картини з різноманітними ситуаціями з нашого життя? Як зробити так, щоб всім дітям групи або класу було зручно їх розглядати? Як і де педагог може акуратно зберігати різноманітну наочність так, щоб і місця на все вистачило, і потрібну картину можна було швидко знайти та одразу показати групі дітей?




За 17 років колектив журналу «Джміль» накопичив чимало створених професійними художниками різноманітних сюжетних картин, які відповідають особливостям сприйняття дошкільнят та учнів початкових класів. Склалася ціла картинна галерея. Поступово створюється електронна бібліотека сюжетних картин різноманітної тематики — електронні додатки до журналу «Джміль». Це зручна форма і для зберігання та пошуку картин, і для демонстрації їх дітям.
Часто на сюжетних картинах зображено одразу кілька ситуацій, які доповнюють одна одну. Так картини можуть допомогти побувати на будівництві під час обговорення плану майбутньої споруди, зазирнути в кабінет лікаря, побачити як перукар створює зачіску, кухарі готують смачні страви, офіціант обслуговує клієнта, як діють водії та регулювальник, закрійниця та швачка створюють одяг у майстерні.
Це чудова нагода обговорити з дітьми взаємозв’язок представників різних професій, обов’язки кожного. Наприклад, архітектор придумує, як спроектувати будинок, щоб вулиці міста були гарними і охайними, інженер детально опрацьовує план зведення будівлі, бухгалтер підраховує вартість будівництва, журналіст пише дотепну статтю про новобудову, редактор її опрацьовує і публікує в газеті, будівельники втілюють задум архітектора.
— Чи всі професії названо? Запропонуйте дітям додати ще професії до ланцюжка.
— Діями яких працівників керують представники інших професій? Чому кожен має підпорядковувати свої дії діям інших? Що може статися, якщо взаємодії працівників не буде?
— Що має обговорити швачка з будівельником, створюючи робочий одяг?
— Що офіціант має обговорити з клієнтом? Хто може бути клієнтом у ресторані? Яких правил він має дотримуватися?
— Які ще працівники допомагають нам у повсякденному житті? Чим саме?
— Які фахівці і як допомагають один одному? Запропонуйте дітям створити ланцюжки професій.
Під час бесіди у певні моменти потрібно обговорити картину в цілому, іноді — зосередити увагу дітей на певній сцені. Щоб дітей не відволікали різноманітні зображення, варто демонструвати на екрані тільки окремі фрагменти картини. Тому електронні додатки дають можливість переглянути як одразу всю картину, так і у потрібний момент бесіди збільшити певний її фрагмент.




Цікаву роботу на заняттях можна організувати у найрізноманітніших напрямках: розвиток мовлення та мислення, формування математичних уявлень, ознайомлення з довкіллям та правилами безпечної поведінки тощо.

Репродукція картини Едгара Дега «Танцювальний клас» та добірка картин «Замальовки з життя танцівниць» 

Щономера у рубриці Вернісаж журнал «Джміль» публікує репродукції картин світових та вітчизняних митців, а також бесіди за ними. Обрані картини та влучні слова бесіди допоможуть дорослим відкрити своїм вихованцям багатогранність кольорової мови живопису та стриманих ліній графіки. Електронний додаток подає репродукції найкращої якості, вони не тьмяніють з часом, не псуються в процесі зберігання у шафах, їх зручно демонструвати великій групі дітей одночасно на великому екрані.
Дії лікарів, водіїв, продавців ми часто бачимо у повсякденному житті, а є професії, дії представників яких зазвичай нам не видно: ми бачимо лише результат їхньої праці — картину, скульптуру, книжку, виступ артиста тощо. Тому нам й здається, що ці люди з легкістю все виконують, не докладаючи майже ніяких зусиль. Адже їхня щоденна важка копітка праця прихована від нас. Ознайомитися з тим, як працюють такі фахівці ми можемо розглядаючи фотографії, відеоматеріали, картини тощо. Тож у першому випуску електронного додаткукартина Едгара Дега «Танцювальний клас», на якій діти можуть побачити щоденну працю балерин. 


Усе життя Едгар Дега зображував балерин, він весь час повертався до цієї теми, намагаючись якомога точніше передати рухи, змінюючи акценти. За його картинами можна простежити весь процес створення балетних спектаклів: щоденні уроки за станком, хвилинки відпочинку, репетиції, заняття з хореографами, генеральна репетиція балету на сцені, прем’єра. А електронні додатки за картинами майстра дозволяють нам концентровано побачити галерею балетного живопису — зазирнути у танцювальний клас, на репетиції, за лаштунки театру, побачити важку працю балетних артистів під час підготовки спектаклів та миті чудових їхніх виступів…
Бесіду за картиною Едгара Дега «Танцювальний клас» читайте тут



Електронний додаток складається зі слайдів-фрагментів картини «Танцювальний клас», на які варто звернути увагу дітей під час бесіди. Обсяг друкованого видання не дозволяє вмістити всі картини майстра (в журналі вміщено 5 репродукцій). Електронний додаток значно збагачує вернісаж «Джмеля», подаючи велику добірку замальовок з життя балерин.





Розповідь морально-етичної тематики «Невеселий цирк» 

Мультфільми та казки допомагають розповісти дітям про добро і зло, ненав’язливо навчити правил поведінки та аргументувати чому саме так потрібно робити. Але простого перегляду навіть найкращих фільмів недостатньо, хочеться зробити дітей не тільки глядачами, а й у певному сенсі активними учасниками подій, вислухати їхню думку, обговорити ситуації, які щойно переглянули.
Для проведення бесід з дітьми не завжди зручно користуватися записами відео: адже потрібно весь час робити паузи, слідкувати чи закінчена фраза у фільмі. Та й фільм не завжди дозволяє показати незавершену ситуацію, залишити дітям можливість додумати її, не поспішаючи обміркувати дії персонажів, щось виправити, змінивши кінець.
Таку можливість раніше давали діафільми: їх можна було неспішно переглядати, обираючи потрібний саме у цій аудиторії темп розмови. Текст, що супроводжував слайди, надавав можливість прочитати головне, що хотіли висловити автори, а потім прокоментувати, додатково пояснити, показати своє ставлення до ситуації, додати своє.
Зараз також є форма подання матеріалу, схожа на діафільми, — сюжетні серії малюнків (у журналі «Джміль» вони публікуються у рубриці Кіностудія). За такою серією малюнків можна складати з дітьми зв’язну розповідь. Ця форма роботи схожа на створення справжнього мультфільму і обов’язково стане до вподоби дітям і дорослим.




Тож відео схоже на суцільну лінію, кадри — пунктир: між прогалинами завжди можна вставити власну думку, спробувати виправити дії персонажів. У коміксах немає довершеності фільму, тому можна змінити кінцівку, додавши власні малюнки.
У серії малюнків морально-етичної тематики зображується певна ситуація повсякденного життя дівчаток і хлопчиків, що живуть поряд з нами, ходять у такий самий дитячий садок і школу як і наші вихованці. І це наближує для дітей змальовану ситуацію: вони невимушено входять у світ зображених дітей, розуміють, що проблеми у коміксі можуть стати (або вже стали) і їхніми проблемами, тому їм легше обговорювати зображені події, думати, дискутувати, радити. Після такого обговорення напевно ніхто не залишиться байдужим і діти намагаються не допускати таких ситуацій поряд, знатимуть як вирішувати подібні проблеми.
У електронних додатках кожний кадр можна розглядати окремо, обговорювати стільки, скільки потрібно, повертатися у потрібний момент до певного кадру. Тож ці додатки забезпечують комфортне для дітей і педагогів обговорення побаченого, швидкий пошук та візуалізацію потрібних кадрів.




Педагог демонструє дітям кадр, читає репліки персонажів, коментує (Якщо діти вже вміють читати, вони можуть самі озвучувати репліки персонажів, пробуючи виконувати різні ролі).

Перший випуск електронного додатку журналу «Джміль» (2014, № 1) можна отримати у подарунок. Про це читайте на сайті журналу «Джміль».


Буду рада отримати Ваші листи із описом використання “Електронного додатку до журналу «Джміль»” у роботі з дітьми, фотографії, відеофрагменти занять тощо. Найкращі матеріали будуть опубліковані у науково-методичних журналах видавництва «Світич», сайті журналу «Джміль» та на моєму блозі.



Розучити скоромовки допоможе електронний додаток до статті «Скоромовки на нашому подвір’ї» (журнал «Джміль», рубрика «Самчитайлик», 2014, № 2). Докладніше читайте за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Фонтани» (журнал «Джміль», 2014, № 2) Ви можете за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Весняні пригоди Джмелика, Пензлика, Нотки та Книжечки» (журнал «Джміль», 2014, № 2) Ви можете за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Як зберігати музику» (журнал «Джміль», 2013, № 1) Ви можете за посиланням

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко