Бесіда з дітьми за картиною Едгара Дега «Танцювальний клас»
Дії
лікарів, водіїв, продавців ми часто бачимо у повсякденному житті, а є професії,
дії представників яких зазвичай нам не видно: ми бачимо лише результат їхньої
праці — картину, скульптуру, книжку, виступ артиста тощо. Тому нам й здається,
що ці люди з легкістю все виконують, не докладаючи майже ніяких зусиль. Адже
їхня щоденна важка копітка праця прихована від нас. Ознайомитися з тим, як
працюють такі фахівці ми можемо розглядаючи фотографії, відеоматеріали, картини
тощо. Тож уважно роздивимося з дошкільнятами і молодшими школярами картину
Едгара Дега «Танцювальний клас», на якій діти можуть побачити щоденну працю
балерин.
Усе
життя Едгар Дега зображував балерин, він весь час повертався до цієї теми,
намагаючись якомога точніше передати рухи, змінюючи акценти. За його картинами
можна простежити весь процес створення балетних спектаклів: щоденні уроки за
станком, хвилинки відпочинку, репетиції, заняття з хореографами, генеральна
репетиція балету на сцені, прем’єра.
Завдяки
картині «Танцювальний клас» ми маємо змогу зазирнути за лаштунки сцени,
побачити як готують вистави, як щодня потрібно працювати балеринам, щоб одного
разу вийти на сцену і влаштувати нам свято.
Кожна вистава, кожний танець
починаються з копіткої роботи. Артисти відточують філігранну
техніку виконання балетних рухів, адже під час виступів вони насамперед
створюють образ, характер персонажа, передають настрій музики. Від них
насамперед залежить атмосфера балетної вистави і врешті-решт успіх чи провал
спільної роботи всіх, хто готував їхній виступ.
Костюмери-дизайнери придумують і
створюють костюми та декорації, прикрашають сцену. Хореографи придумують
рухи, які найкраще передають настрій музики, задум композитора, характер і
вчинки персонажа.
І от
розпочинаються репетиції, де робота кожного стає спільною роботою багатьох —
виставою, яку і побачать глядачі.
ОТЖЕ,
балетну виставу створюють композитор (автор музики), хореограф
(автор рухів), артисти (виконавці), костюмери (автори костюмів), художники
та дизайнери
(автори оформлення сцени), а ще педагоги-репетитори, лікарі,
водії, повари…
•
Запропонуйте дітям поміркувати, що роблять представники цих професій.
•
Людей, яких професій ми ще не назвали?
На
картині ми можемо побачити одразу кілька етапів створення вистави.
Розминка: танцівниці
стоять біля станка (горизонтальна паличка уздовж стіни). Вони виконують рухи
багато разів підряд, щоб у них все добре виходило.
•
Коли ви виконуєте вправи на розминці?
• Як
ви вважаєте, навіщо вони потрібні? (Щоб
підготувати руки, ноги й тіло до виконання складніших рухів. На розминці все
тіло поступово прокидається, налаштовується на подальшу роботу.)
Репетиція — танцівниці
виконують фрагмент вистави, вчать послідовність рухів, вчаться всім тілом
передавати характер музики, в ще артисти звикають один до одного, вчаться
взаємодіяти на сцені під час вистави.
•
Покажіть танцівниць, які беруть участь у репетиції.
•
Звідки лунає музика? Хто її виконує?
•
Хто виконавець?
• Як
ви думаєте, де хореограф? Чому ви так вважаєте?
•
Спробуймо здогадатися про що розповідає танець, який репетирують балерини. Як
про це дізнатися? Що на картині може розповісти нам про це? (На стільці лежить віяло. З таким атрибутом
виконують іспанські танці.)
Послухаймо
музику, яка може лунати в танцювальному класі.
Фламенко
А от
як можуть виконувати іспанський танець в балетній виставі «Лебедине озеро»
П. І. Чайковського
•
Які рухи підходять до цієї музики?
•
Яка ця музика?
•
Спробуйте створити танець під цю музику.
•
Який має бути характер (і настрій) у танцівниці, яка його виконує?
У
танцювальному класі відбувається нарада між хореографом і балеринами. Біля
хореографа, напевно, солістка.
• Як
ви думаєте, про що розповідає хореограф?
•
Які балерини ще беруть участь у нараді?
• Хто
ще може взяти участь у нараді?
•
Подивіться й інші картини Едгара Дега. Які етапи створення вистави змальовано
на них.
• Як
ви думаєте, чи легка праця у балерин?
Електронні додатки до журналу «Джміль» (2014,
№ 1) за картинами майстра дають змогу нам концентровано побачити галерею
балетного живопису — зазирнути у танцювальний клас, на репетиції, за лаштунки
театру, побачити важку працю балетних артистів під час підготовки спектаклів та
миті чудових їхніх виступів…
Електронні
додатки складаються зі слайдів-фрагментів картини «Танцювальний клас», на які
варто звернути увагу дітей під час бесіди, а також добірки творів художника,
замальовок з життя балерин.
ЗАВАНТАЖТЕ е-додатки за картинами
Едгара Дега за посиланнями:
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар