вівторок, 23 квітня 2013 р.

Діти і комп’ютер (продовження)


Погляд лікаря

Початок читайте тут

Цю статтю я вирішила оформити, як пам’ятку батькам і педагогам. Пам’ятка повністю підготовлена за матеріалами, наданими фахівцями Інституту гігієни та медичної екології ім. О. М. Марзєєва НАМН України, зокрема Надією Степанівною ПОЛЬКОЮ, заступником директора з наукової роботи Інституту гігієни та медичної екології ім. О. М. Марзєєва НАМН України, доктором медичних наук.


Завдання статті — привернути увагу до правил техніки безпеки під час роботи за комп’ютером, умов, які необхідно забезпечити для безпечної роботи. Адже для дітей — це особливо важливо.


Пам’ятка батькам і педагогам

http://shoppodarki.com/50-chto-podarit-lechaschemu-vrachu.html

Сьогодні вкрай важливо, щоб діти під час навчання в дитячому садку і школі отримали тверді, глибокі знання, стали всебічно розвиненими особистостями. Але паралельно постає й інша проблема: зробити навчання дітей нешкідливим (не зашкодити психічному та фізіологічному розвитку дитини). Саме для дошкільників та молодших школярів це вкрай важливо: у цьому віці найбільш активно формується зір (розвиток закінчується в 10—11 років), психіка, функціональні системи організму, розвиваються клітинки головного мозку.
Дослідження медиків переконливо довели: систематичне навчання дітей дошкільного віку з використанням комп’ютера недоцільне. Виявлено, що невідповідність морфо-функціональних можливостей зростаючого організму дитини факторним і навчальним навантаженням при роботі за комп’ютером і систематичне перевищення їх за інтенсивністю й тривалістю призводить до зриву адаптаційних можливостей організму дитини і створює передумови для формування патологій.


Оптимальні параметри внутрішньо-навчального середовища в класах комп’ютерної техніки:
  • загальна площа 72 м2 при питомій не менше 6 м2 на одне робоче місце;
  • температура +18-20 ˚С, не вище +22 ˚С;
  • рівень шуму 40 дБА, не вище 45 дБА;
  • обладнання ПК IBM-PS і IBM-сумісними, відеомонітори яких мають антибликове і антистатичне покриття;
  • спеціальні регульовані меблі для комп’ютерів;
  • не більше 12 робочих місць.



Встановлено, що із збільшенням тривалості роботи дітей на персональному комп’ютері (ПК) відбуваються негативні зміни у функціональному стані центральної нервової системи (ЦНС). Тому тривалість занять для практично здорових шестирічних дітей (без порушень зору і патологічних відхилень в ЦНС) має бути не більше 15 хвилин, для 7—8 річних — не більше 20 хвилин, дев’ятирічних — не більше 25 хвилин.
Тривалість безперервної роботи на комп’ютерах для учнів, що мають порушення зору та нервової системи повинна бути регламентована: 6—7 років — до 10 хвилин; 7 років — не більше 10—12 хвилин; 8—9 років — не більше 15 хвилин.

Основні принципи безпечного для здоров’я використання комп’ютерної техніки у навчанні дітей молодшого шкільного віку:
  • пріоритетність гігієнічних вимог і нормативів над педагогічними і технічними;
  • гігієнічна доцільність залучення дітей різного віку і стану здоров’я до систематичного навчання на ПК;
  • наукова обгрунтованість критеріїв гігієнічної оцінки ПК, умов навчального середовища, обладнання кабінетів комп’ютерної техніки і організації навчального процесу, а також максимілізація захисних заходів від негативних чинників, що виникають при роботі на комп’ютерах.


Основними критеріями гігієнічної оцінки організації навчання дітей на ПК мають бути:
  • гігієнічно оптимальне розміщення кабінетів комп’ютерної техніки (ККТ) в будівлях навчальних закладів і створення оптимальних умов у ККТ під час їх експлуатації;
  • обладнання класів комп’ютерної техніки спеціальними, призначеними для комп’ютерної техніки, меблями у відповідності з віковими морфо-функціональними особливостями організму користувачів різного віку та ПК, що мають позитивну гігієнічну оцінку органів охорони здоров’я;
  • гігієнічне нормування усіх чинників, що створюються при роботі комп’ютерної техніки і змінюють внутрішньо-навчальне середовище;
  • регламентація тривалості роботи дітей на ПК в залежності від віку і стану здоров’я;
  • інформованість дітей, педагогів і батьків про можливий негативний вплив надмірного захоплення роботою (грою) з ПК на здоров’я дітей та виховання гігієнічної культури користування комп’ютерною технікою.


Використана література
1. Полька Н. С. Гігієнічне обгрунтування принципів і критеріїв безпечного застосування комп’ютерної техніки у навчанні молодших школярів // Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора медичних наук. — Київ, 2001. — 36 с.
2. Полька Н. С. Гигиеническое обоснование организации обучения младших школьников в условиях информатизации школьного образования Украины // Актуальные вопросы гигиены окружающей среды. Сборник научных трудов НИИ общей и коммунальной гигиены им. А. Н. Марзеева. — Киев, 1995. — Выпуск 1. — С. 216—220.


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
Автор: Ірина Стеценко