четвер, 17 березня 2016 р.

Перші задачі: закріплюємо відповідність «число — кількість — цифра»

Заняття у різновіковій групі з курсу «Логіки світу» у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Чомусь вважають, що задачі — складна тема і зовсім не для малят. Але насправді, як математик, педагог і практик, стою на позиціях — задачі нескладні, якщо правильно подати їх дітям, а ще задачі розв’язувати набагато легше, ніж традиційні вирази. Та й розв’язувати задачі дітям набагато цікавіше, ніж «сухі» вирази.
На цьому тижні ми розв’язували перші арифметичні задачі, щоб закріпити відповідність число — кількість — цифра. У задач ще примітивний сюжет, але це вже задачі.
Малята поступово вивчають числа до 10-ти, вже знають, як записують числа. Звичайно, знання ще не тверді, але всьому свій час.
У цій темі для мене важливо, щоб діти засвоїли відповідність число — кількість: вивчити цифри у них буде час у школі, а ще число завжди позначає кількість (і ця кількість буде однаковою як би ми її не назвали), а от його запис може бути дуже різним — римські цифри, арабські цифри, а ще можна самим придумати, як занотовувати числа. Тож спочатку кількість, потім — число, і тільки насамкінець ланцюжка — цифра. Так і розставляємо акценти.
Ще дуже важливо, щоб діти вміли абстрагуватися від конкретики і рахувати все, що завгодно. Іноді педагоги кажуть, що діти вміють рахувати наприклад сині машинки, але не рахують яблука. Це тому, що у малят не закріпилася відповідність число — кількість, вони не можуть абстрагуватися, їм важко узагальнювати.
Тому вивчаючи числа педагог пропонувала діткам різні завдання з опорою на наочність — презентація, або картки, або іграшки. Завдання ставилися по-різному від «Скільки яблук намальовано?» до «Візьми 5 шишечок», «Пострибай 3 рази».
А ще числа та цифри зручно вивчати, користуючись картками — число + кількість — цифра «3» і така ж кількість квіточок (причому предмети щоразу різні). Діти одразу бачать, яка кількість відповідає числу (цифрі), менше помиляються, їм зручніше порівнювати кількості.
Діткам подобається грати у магазин. Скористаємося цим, адже це дуже зручна гра для закріплення відповідності число — кількість. Запропонуйте малятам бути продавцями і покупцями: продавець продає певну кількість товару (наприклад, 4 морозива), а покупець замовляє покупку та перевіряє продавця.
Поняття «більше», «менше» я завжди раджу вивчати у цій темі, адже кількість завжди порівнюється. Пригадайте, як малята вибирають собі улюблену печеньку «Візьму більшу» (хоч насправді всі вони майже однакові) або біжать міряють у якій склянці більше компоту (це вже умовна міра у житті :)))).
І от настав другий етап ознайомлення — арифметичні задачки. На екрані зображене число і певна кількість предметів. Дітки міркують чи відповідає кількість предметів числу, більша чи менша, ніж число, ця кількість предметів. Спочатку — задачі на додавання — потрібно покласти ще предмети, щоб відповідність число — кількість стала правильною.



Далі — задачі на віднімання — потрібно прибрати кілька предметів, щоб відповідність число — кількість стала правильною.



Це перше ознайомлення із задачами, тому педагог ставила акцент на закріплення відповідності число — кількість. Відповідає число кількості чи не відповідає?
Далі — • дітки спочатку визначатимуть більше чи менше предметів, ніж записане число, • потім — педагог ставитиме акцент на тому, скільки предметів потрібно додати або відняти (спочатку дітки рахуватимуть за комп’ютером скільки предметів він додав або відняв, це можна робити прямо в темпі роботи презентації, потім — дітки спочатку визначатимуть скільки предметів потрібно додати або прибрати, а потім перевірятимуть свою відповідь, рахуючи за комп’ютером).

А ще у педагога вийшла дуже весела «стрибуча» математика. Подивіться!



Мені дуже приємно працювати з творчими, небайдужими, усміхненими педагогами!
Дякую за творчість і натхнення!

Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «Дошкільна академія “УнікУм”».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Подорож Україною: «По деревам стриб-скок: БІЛОЧКА»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


На занятті продовжуємо подорожувати нашою країною — пригадуємо, чому вибрали для мандрівки саме потяг, показуємо звідки і куди їдемо (нагадую, мета нашої мандрівки — Карпати). Звичайно, діти не одразу опанують карту — це ще складно для їх віку, але якщо систематично показувати карту на різних заняттях, під різними приводами, діти поступово опанують цю складну тему.
В горах можна не тільки гуляти лісами, а й кататися на лижах, санчатах, сноубордах...
Важливою частиною заняття є розмова про правила безпеки на гірці. Ця тема особливо важлива ще й тим, що у дитячих садках, як правило на такі правила безпеки уваги не звертають, а взимку, якщо є сніг, діти часто можуть потрапити у подібні ситуації.
Розваги — це добре і весело. Обабіч траси для катання є стільки цікавого і дивовижного! Заглибимося в ліс, підемо туди, де не чути галасу з траси. Тихо… Чутно, як сніг рипить під ногами, як інколи з гілок падають невеликі купки снігу і навіть великі кучугури… Вони, як снігові шапки, вдягають кущі, невеликі рослини, а можуть і впасти мандрівникам на голову. Ми будемо готові до різних несподіванок і йти дуже тихо. І тоді, якщо будемо уважними і спостережливими, ми зможемо побачити у зимовому лісі його мешканців.
В лісі ми зустріли білочку. Яка білочка? Чим відрізняється від інших звірів? Як її впізнати можна? Що полюбляє? Де живе? Що білочка вміє робити добре? Спочатку розповідають діти, потім — обговорюємо почуте, педагог узагальнює, підсумовує, додає те, про що не розповіли діти, є учасником обговорення на рівні з дітьми.

Як і минулого разу — працювали двома групами — малючки раннього віку і вже звична нам команда — різновікова група (молодший — середній дошкільний вік). Основною конструкцією була білочка. Всі дітки дуже старалися, по ходу пригадували скільки у білочки лапок, які у неї вушка, який хвостик: одразу і конструювання, і природознавство, і математика. Співдружність наук і науки в житті. Науковці кажуть: якщо одночасно робити кілька складних справ, то кожна справа робиться якісніше і швидше. Саме так у нас і вийшло: не встигли і озирнутися, як застрибали у нас по столах білочки-красунічки.




Вільне конструювання у різних групах було різним: малятка створювали нарядні хатинки для своїх білочок (це було напіввільне конструювання — будиночок за словесними інструкціями — педагог розповідала принцип побудови конструкції, радила, як стіни будиночка зробити міцними — потім кожна дитинка прикрашала хатинку на свій смак), старші малята — будували дерева, разом у всіх вийшов ліс (це вільне конструювання, тому дерева у всіх вийшли різними, як у справжнісінькому лісі).








Дітки будували творчо й весело. І, звичайно, білочки одразу пострибали по деревах. Наш ліс їм дуже сподобався :))) А ще педагог дала діткам машинки, тож друзі Петрика і Марійки також могли в лісі побувати. Гостей було багато, всім було весело.




До наступних веселих пізнавальних подорожей!

Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «Дошкільна академія “УнікУм”».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко