неділю, 23 жовтня 2016 р.

З чого розпочинається винахідництво?

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України


Коли ми уявляємо винахідника, то уявляємо людину-інженера, яка створює чи удосконалює якісь механізми, придумує незвичайні машини та прилади… А чи можуть бути винахідниками маленькі дітки — дошкільнята чи діти раннього віку? Звичайно, можуть: адже вони досліджують світ, весь час знаходять щось нове для себе і цікаве. Це так. Але це не винахідництво, а дослідницька діяльність. А от винахідниками малята можуть бути?

Я вирішила замислитися над цим питанням і ще раз уважно і прискіпливо придивилася до робіт дітей на заняттях з конструювання у Дошкільній академії «УнікУм». Давайте роздивимося їх разом на прикладі лише одного заняття про котика.


Це заняття-місток до наступного розділу «Місто», кошенята допомагають Курчатку Сонечку ознайомитися з житлом людей. Обговорюємо з малятами навіщо потрібна кухня, які меблі можна побачити у цій кімнаті.
А далі розпочинаємо конструювати — сьогодні обов’язковою конструкцією є фігурка кошенятка: під час конструювання діти рахують скільки у киці лапок, оченят, вушок, ротиків, хвостиків… Конструкція незвичайна: малята раннього та молодшого віку ще не звикли до прийому перевертання основи і додавання кубиків «виступами вниз» (ставлять кубики «догори дриґом» — це дуже незвично), педагог розповідає та показує що і як потрібно зробити, діти діють за заданим алгоритмом.

Малята раннього віку будують кошенятко. Малючкам дуже подобається будувати тварин: під час конструювання вони ставлять кицю на лапки, крутять, гладять, уважно роздивляються на всі боки, час від часу ще недобудована киця у них бігає по столу. Кошенятко діткам дуже подобається!

Завдання для діток молодшого дошкільного віку складніше: вони будують кошенятко не за показом вихователя, а слухаючи його інструкцію, тільки голівку дітки будують за показом педагога (це найскладніша частина конструкції). А от мисочку для кошенятка малята будують самостійно, слухаючи поради педагога, якщо не можуть збагнути що і як потрібно будувати. Всі дітки перевіряють чи зручна висота стінок мисочки: якщо мисочка буде надто високою, кошеняткові буде незручно їсти з неї.
А далі — сюжетно-рольова гра “Годуємо кицю”: спочатку педагог з’ясувала з дітками, що їсть киця, потім дала їм кубиків — корм.

Найскладніше завдання було у діток різновікової групи (середній і старший вік): педагог нічого не будувала сама, а тільки натякала і давала поради, як треба діяти (тільки коли будували голівку кошенятка, інструкції стали детальнішими), малята самостійно придумували, як побудувати ніжки, хвостик та вушка кошенятка (вихователь тільки дала потрібні ЛЕГО-цеглинки та інші деталі конструктора). Я навіть уявити не могла, що малята так блискуче виконають це завдання! Всі кошенятка вийшли трохи різними: і це, напевно, найбільший успіх.
Вже досвідчений винахідник Ксюша перебудовувала ніжки кошенятка кілька разів доки вони їй не сподобалися, а Лука швидше всіх впорався із завданням і «приміряв» по кілька варіантів продовження конструкції.
Другу конструкцію — мисочку — діти будували самостійно: педагог тільки дала основу і поставила мисочку з кубиками. Малята дуже старалися зробити мисочки такими, щоб і кошеняткам зручно було їсти, і щоб вони не були голодними (їжі побільше у мисочку має влазити).






Трохи погравшись, малята придумали зробити іграшки кошеняткові, адже воно маленьке, ще дитинка, тож як і всім діткам йому подобається гратися. Подивіться, які яскраві та незвичайні іграшки у них вийшли.




А ще Ліза дуже цікаво розповіла, як іграшками треба гратися: в одній іграшці треба називати всі кольори, друга іграшка — гримить, як брязкальце для маленької дитинки, третя іграшка — тихенько пищить.

Ну от тепер поміркуймо чи були малята винахідниками. Я думаю, що БУЛИ!!! Адже вони винайшли НОВІ для себе прийоми будування, самостійно міркували, розглядали різні варіанти, вибирали на свій погляд кращий, придумували НОВІ для себе конструкції, їх властивості та розповідали як їх треба використовувати. Звичайно, ці дитячі винаходи ще не винаходи дорослих винахідників, але ж у малят все попереду і хтозна, чи не стануть ці поки що іграшкові конструкції початком величезних винаходів…
І ще: вкотре переконуюсь, що всі ці розмови про перенавантаження програм, які весь час спрощують, і скоро педагоги вже почнуть працювати на грані примітивізму, не завжди мають ґрунт.
Якщо уважно придивлятися до дітей, відчувати їхні можливості і зону найближчого розвитку, якщо обережно їх спрямовувати, можна робити дивовижні речі, малятам буде цікаво, складність буде тільки додавати азарту і цікавинок у роботу, працюватиме на користь розвитку малят.
У Дошкільній академії «УнікУм» ми працюємо із звичайними дітьми (до речі, далеко не всі вони цікавилися конструюванням до наших занять) і подивіться, яких результатів досягаємо не перенавантажуючи їх. Думаю, що можливо ми і розкриваємо обдарованість: показуємо малятам і їхнім батькам справжні здібності діток.
Вже давно кажу, що ми маємо поважати дітей і не топтатися на місці там, де можемо йти вперед. Ми маємо вірити в дітей, відчувати їхні можливості (які на справді у багатьох програмах штучно занижені): адже небажано не тільки прискорювати розвиток (про це сьогодні так багато пишуть), а й гальмувати його. І я не знаю, що насправді страшніше — гальмувати чи штучно прискорювати.

Тож маємо довіряти педагогам, які працюють з малятами, і шукати цікаві та нестандартні підходи у викладанні матеріалу малятам: тільки так, а не спрощуючи програми, ми можемо виховати майбутніх фахівців.


Вітаю всіх маленьких винахідників з ЧУДОВИМИ відкриттями!!! Вітаю їхніх батьків!!! Мої величезні вітання ПЕДАГОГУ, яка творчо втілює мої задуми і імпровізує!!! Ми всі величезні МОЛОДЦІ!!!! Тож вперед до нових вершин! Дякую всім!


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Алгоритми: будуємо дерева за правилами (закінчення)

Інформатика без комп’ютера


Початок читайте тут


Добре, якщо малята не тільки будують дерева за вже створеними правилами, а можуть й самі створити правило за зразком дерева, а ще краще придумати дерево і створити коректне правило. Тобто розв’язувати не тільки пряме (за правилом побудувати дерево), а й зворотне завдання (за намальованим деревом вивести правило). Для цього потрібно навчити дітей аналізувати правила побудови дерев і вже побудовані гілочки.


Завдання 3

Уважно подивися на гілочки дерева. Спробуй добудувати правило, за яким я побудував це дерево.



Уважно роздивимося дерево на малюнку. З якої геометричної фігури починаються всі гілочки дерева? «Всі гілочки дерева починаються з круга.» Зафарбуємо його червоним кольором на малюнку з правилом.



Тепер можна починати малювати стрілочки в правилі. Розгляньмо першу гілочку (вона розташована ліворуч). Після круга на ній намальовано прямокутник, тому ми маємо в правилі намалювати стрілочку, яка спрямована від круга до прямокутника. Третя геометрична фігура на гілочці — квадрат (він намальований після прямокутника), тому нам треба в правилі намалювати стрілочку, яка спрямована від прямокутника до квадрата. Квадрат — остання геометрична фігура на першій гілочці, тому ми вже намалювали всі лінії зі стрілочками в правилі для побудови першої гілочки дерева (див. малюнок нижче).



Тепер ми будуємо усі стрілочки для побудови інших гілочок дерева. У результаті рішення цього завдання ми отримали таке правило:



Тепер варто перевірити, чи дійсно правильно побудоване правило: побудуйте дерево за знайденим правилом, не дивлячись на малюнок в умові завдання. Порівняйте дерево в умові завдання і щойно побудоване дерево. Чи однакові гілочки на цих деревах? Гілочки на них можуть розташовуватися у різному порядку, але вони мають починатися з однакових геометричних фігур, і геометричні фігури на гілочках мають розміщуватися в однаковому порядку на обох деревах. Якщо дерева вийшли однаковими, завдання розв’язане правильно. Якщо гілочки на деревах вийшли все-таки різними, то слід ще раз перевірити правило, знайти і виправити помилку, а потім ще раз спробувати побудувати дерево за знайденим правилом.

Завдання 4

Придумай своє правило і побудуй за ним дерево.

Перед розв’язуванням таких завдань слід нагадати малятам, що на гілочці не може бути двох (або більше) однакових геометричних фігур. Усі геометричні фігури на гілочці мають відрізнятися одна від одної типом, формою, або розміром (колір геометричних фігур в правилах не використовується, тому діти можуть зафарбувати геометричні фігури як завгодно).
Якщо дитині складно одразу придумати правило побудови дерева, можна малювати гілочки і одночасно будувати правило.
Почнемо будувати дерево. З якої геометричної фігури починатимуться всі гілочки дерева? «Усі гілочки нашого дерева починатимуться з трикутника.» Одразу намалюємо його на дереві. Тепер можна вигадати і намалювати першу гілочку дерева. Одразу малюємо відповідні геометричні фігури і стрілочки в правилі побудови дерева.



Друга гілочка дерева також починатиметься з трикутника. Намалюємо її і одразу ж намалюємо відповідні геометричні фігури і стрілочки в правилі.



Тепер малюємо наступні гілочки і відповідно домальовуємо правило. Потрібно обов’язково стежити, щоб наступні гілочки не змінювали попередні й у правилі не з’являлися цикли.



Третя гілочка на дереві (див. малюнок вище) такою бути не може, тому що в цьому випадку друга гілочка закінчуватиметься не ромбом, а прямокутним трикутником (з’явилася стрілочка, спрямована від ромба до прямокутного трикутника). У цьому випадку потрібно або домалювати відповідно до змін у правилі другу гілочку, або перемалювати третю гілочку (вона має закінчуватися ромбом). На малюнку нижче роздивіться намальоване дерево і правило його побудови.



Перевіримо, чи всі гілочки на дереві відповідають правилу і чи не можна побудувати за правилом на дереві ще гілочок. Ще раз уважно розглянемо правило. Неважко помітити: на дереві не намальовані ще дві гілочки (на малюнку нижче вони зафарбовані іншим кольором), у правилі вказані стрілочки, які відповідають цим гілочкам.



Нарешті ми повністю намалювали дерево і правило його побудови.

Вважаю, що доцільно доручати одній дитині побудувати дерево за правилом, яке вигадала інша. А потім малята самостійно порівнюють свої відповіді і визначають, наскільки правильно розв’язане завдання.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко