неділю, 23 жовтня 2016 р.

Алгоритми: будуємо дерева за правилами (закінчення)

Інформатика без комп’ютера


Початок читайте тут


Добре, якщо малята не тільки будують дерева за вже створеними правилами, а можуть й самі створити правило за зразком дерева, а ще краще придумати дерево і створити коректне правило. Тобто розв’язувати не тільки пряме (за правилом побудувати дерево), а й зворотне завдання (за намальованим деревом вивести правило). Для цього потрібно навчити дітей аналізувати правила побудови дерев і вже побудовані гілочки.


Завдання 3

Уважно подивися на гілочки дерева. Спробуй добудувати правило, за яким я побудував це дерево.



Уважно роздивимося дерево на малюнку. З якої геометричної фігури починаються всі гілочки дерева? «Всі гілочки дерева починаються з круга.» Зафарбуємо його червоним кольором на малюнку з правилом.



Тепер можна починати малювати стрілочки в правилі. Розгляньмо першу гілочку (вона розташована ліворуч). Після круга на ній намальовано прямокутник, тому ми маємо в правилі намалювати стрілочку, яка спрямована від круга до прямокутника. Третя геометрична фігура на гілочці — квадрат (він намальований після прямокутника), тому нам треба в правилі намалювати стрілочку, яка спрямована від прямокутника до квадрата. Квадрат — остання геометрична фігура на першій гілочці, тому ми вже намалювали всі лінії зі стрілочками в правилі для побудови першої гілочки дерева (див. малюнок нижче).



Тепер ми будуємо усі стрілочки для побудови інших гілочок дерева. У результаті рішення цього завдання ми отримали таке правило:



Тепер варто перевірити, чи дійсно правильно побудоване правило: побудуйте дерево за знайденим правилом, не дивлячись на малюнок в умові завдання. Порівняйте дерево в умові завдання і щойно побудоване дерево. Чи однакові гілочки на цих деревах? Гілочки на них можуть розташовуватися у різному порядку, але вони мають починатися з однакових геометричних фігур, і геометричні фігури на гілочках мають розміщуватися в однаковому порядку на обох деревах. Якщо дерева вийшли однаковими, завдання розв’язане правильно. Якщо гілочки на деревах вийшли все-таки різними, то слід ще раз перевірити правило, знайти і виправити помилку, а потім ще раз спробувати побудувати дерево за знайденим правилом.

Завдання 4

Придумай своє правило і побудуй за ним дерево.

Перед розв’язуванням таких завдань слід нагадати малятам, що на гілочці не може бути двох (або більше) однакових геометричних фігур. Усі геометричні фігури на гілочці мають відрізнятися одна від одної типом, формою, або розміром (колір геометричних фігур в правилах не використовується, тому діти можуть зафарбувати геометричні фігури як завгодно).
Якщо дитині складно одразу придумати правило побудови дерева, можна малювати гілочки і одночасно будувати правило.
Почнемо будувати дерево. З якої геометричної фігури починатимуться всі гілочки дерева? «Усі гілочки нашого дерева починатимуться з трикутника.» Одразу намалюємо його на дереві. Тепер можна вигадати і намалювати першу гілочку дерева. Одразу малюємо відповідні геометричні фігури і стрілочки в правилі побудови дерева.



Друга гілочка дерева також починатиметься з трикутника. Намалюємо її і одразу ж намалюємо відповідні геометричні фігури і стрілочки в правилі.



Тепер малюємо наступні гілочки і відповідно домальовуємо правило. Потрібно обов’язково стежити, щоб наступні гілочки не змінювали попередні й у правилі не з’являлися цикли.



Третя гілочка на дереві (див. малюнок вище) такою бути не може, тому що в цьому випадку друга гілочка закінчуватиметься не ромбом, а прямокутним трикутником (з’явилася стрілочка, спрямована від ромба до прямокутного трикутника). У цьому випадку потрібно або домалювати відповідно до змін у правилі другу гілочку, або перемалювати третю гілочку (вона має закінчуватися ромбом). На малюнку нижче роздивіться намальоване дерево і правило його побудови.



Перевіримо, чи всі гілочки на дереві відповідають правилу і чи не можна побудувати за правилом на дереві ще гілочок. Ще раз уважно розглянемо правило. Неважко помітити: на дереві не намальовані ще дві гілочки (на малюнку нижче вони зафарбовані іншим кольором), у правилі вказані стрілочки, які відповідають цим гілочкам.



Нарешті ми повністю намалювали дерево і правило його побудови.

Вважаю, що доцільно доручати одній дитині побудувати дерево за правилом, яке вигадала інша. А потім малята самостійно порівнюють свої відповіді і визначають, наскільки правильно розв’язане завдання.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар