суботу, 17 жовтня 2015 р.

У Курчатка Сонечка друзів стало більше: «Курчатко знаходить друзів на подвір’ї. ЦУЦЕНЯТКА»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Початок подорожі Курчатка читайте тут


Цього разу Курчатко Сонечко вирішило познайомитися з дітками песика, їх виявилося чимало. Тож, про все по-порядку… Спочатку Курчатко біля будки песика нікого не побачило: тільки мисочки стоять (одна велика і багато маленьких). А вже за мить примчалася юрба кумедних цуценяток: не порахувати, бо всі рухаються, всі схожі, всі знайомляться. А чи вистачить їм всім мисочок? Чи можна це з’ясувати не рахуючи? Такі запитання поставило собі допитливе Курчатко.
Щоб знати відповідь у інтерактивній казці ми провели математичну хвилинку: розповіли дітям про цікавий спосіб «рахунку без підрахунку» — встановлення взаємооднозначної відповідності між двома множинами — множиною песиків і мисочок для них. Це неважко: потрібно перед кожною мисочкою посадити цуцика і простежити, щоб біля кожного песика стояла мисочка і не було мисочок, коло яких немає песиків. Звичайно, не все одразу, тому Курчатко просто стежило, щоб всім песикам було з чого їсти.
Щоправда через деякий час з’явилася і третя множина: ми годували цуценяток. Скільки кісточок потрібно взяти? Можна порахувати цуценяток і взяти стільки ж кісточок, можна скористатися новим способом (покласти у кожну мисочку кісточку), а можна відлічити потрібну кількість кісточок і перевірити чи не помилися ми, способом, про який щойно дізналися.
А тепер пригадаємо скільки разів ми використовуємо цей спосіб, навіть не підозріючи: коли накриваємо на стіл, коли розподіляємо квіти по вазах… Тож у кожного з батьків є нагода показати дітям використання цього цікавого математичного способу в повсякденному житті, а ще варто закріпити цей спосіб, спілкуючись разом з малятами на кухні: математика навколо нас. Шановні батьки, не пропустіть такої цікавої нагоди!
А тепер про конструювання: звичайно, кожна дитинка конструювала свого цуценятка (це непросто: педагог показував, як це робити), потім дітки конструювали мисочку та кісточку — це вже прості для них конструкції, тому вихователь показувала принцип, а малята продовжували кожний по-своєму. Кісточки та мисочки у всіх вийшли різними, але всі перевірили, що кісточка вміщується у мисочку.





Всі малята молодці! Але вразила цього разу новенька дівчинка Соня — будуючи мисочку вона весь час приміряла до неї песика: чи не зависокі стінки, чи зможе цуценятко їсти з мисочки. Щоправда спочатку вона залишила в останньому ряду кубиків просвіт для маленького цуценятка (він вже не дотягувався до вінця мисочки), але коли я попросила доставити ряд кубиків, щоб мисочка була охайною, Соня не розповіла мені для чого залишила просвіт. Отже, все приходить з досвідом і дітки тільки навчаються пояснювати свої дії. Молодець Соня, що подумала про песика!
Цього дня у дітей пізнавальне конструювання було другим заняттям. Таке трапилося вперше і дехто з малят втомився: трішки не розрахували свої сили, не звикли ще до такого навантаження. Тому ми не закріплювали новий математичний спосіб у сюжетній грі, а просто дали діткам пограти. Все ще попереду: ми неодноразово звернемося до цього способу.
Аплікація теж була трішечки незвичайною: дітям дали заготовки, розповіли, що саме будуватимемо, але не розповідали, з яких саме геометричних фігур будувати конуру для кумедного песика і як їх орієнтувати. Кожна дитина самостійно придумувала, як не залишити песика без домівки. Дуже тішить, що дітки і це завдання розв’язали. Молодці! Дивіться, які кумедні аплікації вийшли.





Далі буде…

Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Курчатко Сонечко шукає друзів на подвір’ї: «Старий новий друг. МЕТЕЛИК»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Початок подорожі Курчатка читайте тут


На цьому тижні невгамовне Курчатко Сонечко продовжило свої подорожі: тепер воно шукає друзів. А друзів Курчатко знаходить дивовижних. На першому занятті тижня новим другом Курчатка став метелик. Він разом з іншими метеликами літав над розкішним кущем троянди. Курчатко разом з дітками дізнається, що це не зовсім новий друг: вони вже зустрічалися, але метелик був … гусеницею. Далі коротко розповідаємо малятам про старого нового друга — як народжується метелик (від гусені до метелика), що їсть, коли і де його можна побачити. Це ще не глибокі систематизовані знання, а лише перше знайомство, яке може зацікавити дітей, допомогти їм зробити ще один крок до пізнання світу навколо.
Під час конструювання основне навантаження — побудова метелика та квіточки. Обидві конструкції за показом вихователя. Чому саме так? Тому що у конструюванні діти непомітно для себе зробили ще один крок уперед: не тільки закріпили навички, що отримали на попередніх заняттях, а й вперше зробили симетричну конструкцію (метелика), та ще й будували не тільки знизу вгору, притискуючи цеглинки ручками до столу, а й зверху вниз, що значно складніше (підтримувати деталі допомагала педагог, але дітки поступово зрозуміли, як мають діяти у таких випадках, надалі такий прийом ще не один раз трапиться і малята поступово закріплятимуть навички). Педагог звернула увагу на те, що крилець у метелика два і, звичайно вони мають бути однаковими. Отже, треба стежити за цим під час побудови крилець, і тоді метелик буде красивим, схожим на метелика у житті.
Конструюючи, кожний зміг вибрати сам кольори метелика, а педагог вже добирала під «замовлення» відповідні кубики: дітям поки-що складно самим добирати кубики (очі розбігаються, а ще хочеться швидше все побудувати). Тож метелики вийшли схожими і не схожими.






А ще у кожного метелика була своя квіточка.




Потім коли діти побудували галявинку для метеликів з маленьких квіточок, педагог попросив кожного знайти найвищу квіточку (це вже початок вивчення поняття «вище», «нижче» і розпочинати його краще у таких практичних ситуаціях, коли дорослим здається, що відповідь очевидна, але це тому, що дорослі вже все знають).

Звичайно, не було однакових галявинок: Наташа вирішила побудувати галявинку на колесах (вона, мабуть, буде подорожувати за метеликом), Ліза дуже ретельно добирала кольори квіточок для своєї галявинки, а Соня вирішила зробити платформу, на якій чоловічки їхатимуть до галявинки.




А ще ми на цьому занятті вперше зробили незвичайну аплікацію: метелика малята приклеювали тільки за серединку, тому він міг махати крильцями, ніби живий. Подивіться!




Тож сьогодні ми багато разів промовили «вперше», але щоб все запам’яталося такі ситуації трапляться і вдруге, і втретє…

Далі буде



Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко