Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм»
Кожний науковець мріє бачити результати своєї праці, мріє, щоб його розробки творчо використовували практики, мріє, щоб результати його роботи подобалися всім, заради кого він працює. Я науковець-практик, працюю у дошкільній та початковій освіті, тому прагну, щоб мої задуми творчо втілювали педагоги, а заняття подобалися діткам та їхнім батькам.
Я щасливий науковець: бачила вже багато разів результати своєї праці у різних куточках нашої країни, отримувала відгуки в інших країнах. І от зараз у мене знову є можливість бачити не тільки результат, а й процес, брати участь у ньому, спілкуватися з педагогами і батьками, творити, пробувати, імпровізувати…
18
вересня 2015 року Інститут обдарованої
дитини НАПН України відкрив Дошкільну академію Центру розвитку особистості «УнікУм». Про це я вже розповідала у попередній статті. Сьогодні розповідаю про одне з перших занять курсу «Пізнавальне конструювання» для дітей
молодшого дошкільного віку (3–4 років). Тема заняття — «Курчатко знаходить друзів на подвір’ї. ЧЕРВ’ЯЧОК».
Спочатку
— чому саме ПІЗНАВАЛЬНЕ конструювання, а
не просто конструювання? Заняття з конструювання — це ознайомлення з навколишнім
світом, поглиблення знань про довкілля, експериментування, дослідження,
розвиток мислення та мовлення, навчання розмірковувати, робити висновки,
доводити власну точку зору, брати участь у діалозі. Тому спочатку педагог розповідає дітям, що саме ми маємо конструювати, чому
конструкція має виглядати саме так, а вже потім конструює з дітьми, а далі малята
експериментують і вивчають конструкцію.
На
заняттях для дітей молодшого віку бесіда проводиться у формі інтерактивної пізнавальної казки. Слово
«інтерактивний» означає, що дошкільнята приймають активну участь у розповіданні
казки: радять як діяти персонажам казки, продовжують розповідь педагога, доповнюють
казку, нагадують персонажам про певні дії… Інтерактивна пізнавальна казка
зацікавлює і мотивує дітей, створює емоційне тло заняття, допомагає об’єднати
кілька занять.
І ще
одне: навчаючи дітей, ми маємо не тільки дбати про міцність знань, а й думати
про те, як учні використають їх у майбутньому. Адже використовувати знання діти
мають для добрих справ: дбати, щоб їхні розробки допомагали людям, а не вбивали
й не руйнували довкілля. Тому пізнавальна казка допомагає виховувати малят доброзичливими,
чуйними, толерантними, привітними, розповідати їм про довкілля і необхідність
бережного, гуманного ставлення до нього.
А
тепер безпосередньо про заняття. Це заняття-подорож: вже знайоме діткам
курчатко Сонечко продовжує пізнавати навколишній світ.
Хороброму,
відважному курчатку Сонечку все цікаво. Він першим дослідив всі куточки
гніздечка, у якому він народився з братиками і сестричками, першим дослідив всі
куточки сарайчика, першим вийшов на подвір’я.
Цього
разу Курчатко хоче подивитися, що цікавого є там, де травичка закінчується. І
зустрічає на скопаній землі нового друга — дощового
черв’ячка. Казка ознайомлює дітей із незвичайною твариною — черв’ячком,
розповідає, яку користь він приносить.
Паралельно
з розповіддю про черв’ячка закріплюємо знання дітей про основні кольори, про
свійських тварин, вчимо бачити незвичайне у звичайному, навчаємо дітей
рахувати.
45 хвилин — це багато чи мало?
Якщо
все робити весело й цікаво виходить — це дуже багато часу. Подивіться, саме за
такий час ми встигли:
• розповісти
з дітьми інтерактивну пізнавальну казку про дощового черв’ячка;
• виконати
обов’язкову програму — сконструювати дощового черв’ячка;
• вільне
конструювання — будиночок для дощового черв’ячка, галявинка для черв’ячка та
свійських тварин, квітуче дерево;
• сюжетно-рольова
гра — куди мандрують черв’ячки;
• двовимірне
конструювання-аплікація — черв’ячок з кружечків;
• а ще
ми потанцювали та пострибали як курчатка.
Наталочка
хоч і прийшла перший раз на заняття з конструювання (попереднього досвіду
такого конструювання у неї не було) конструювала впевнено, дуже акуратно, все
встигла зробити: вона побудувала оригінальної форми дерево, красиво прикрасила
будиночок «двоповерховими» квітами (сама придумала!). Наталочка розповідала, що
в гостях у черв’ячка качечка, собачка та двоє дівчаток. Окрему квітучу
галявинку дівчинка побудувала для корівки.
У
Лізи вийшов найоригінальніший будиночок для черв’ячка: вона назвала його
фермою, поселила туди цілу купу свійських тварин, а щоб під сонечком їм не було
спекотно, побудувала велику парасольку. Також у Лізи вийшла чудова галявинка з
квітучим деревом, де із задоволенням гуляли тварини.
Наймолодша
Софійка (їй трохи більше 2-х років) побудувала невеличкий симпатичний
будиночок, дуже ретельно добирала кольори квіточок, які прикрашали будиночок. А
на невисокому дереві у Софійки влаштувався бешкетник-хлопчик (напевно квіти
збирав). На жаль, ми не встигли сфотографувати будиночок цілим: Софійка
випадково наступила на нього і будиночок розвалився.
От
які симпатичні черв’ячки дітки побудували наприкінці заняття: всі різні, всі
яскраві та своєрідні. Педагог показував принцип, дітки робили аплікацію
самостійно, домальовували елементи, яких не вистачало.
Звичайно:
педагог допомагав діткам (неможливо не допомагати малятам, які тільки роблять
перші кроки у конструюванні), але задум «диктували» діти.
Мені
дуже подобається, що дітки прагнуть створити щось своє, придумують, із
захопленням творять, прагнуть бути самостійними і виходить у кожного прекрасно!
Дякую
педагогу, який нестандартно втілює мої задуми з пізнавального конструювання,
працює творчо і натхненно, імпровізує, дослухається до дітей, чує та відчуває
їх бажання і прагнення, але не йде на поводу у малят, а м’яко веде за собою,
добивається результату, працює з малятами і заради них.
Далі буде…
Більше
про Дошкільну академію «УнікУм» читайте
тут
Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар