Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України
Початок подорожі Курчатка читайте тут
Сьогодні
хочу зупинитися на одній з особливостей курсу «Пізнавальне конструювання»:
навіть коли діти конструюють за зразком
(за показом вихователя), педагог там, де це можливо, показує принцип
побудови конструкції, зрозумівши принцип, діти будують задану конструкцію.
Побудувати задану конструкцію — це програма-мінімум, її виконують всі дітки.
Далі педагог пропонує побудувати додаткові конструкції за основною темою
заняття або добудувати вже зроблену конструкцію так, як діти уявляють, як їм
хочеться. Це вільне конструювання.
(Звичайно, педагог під час вільного конструювання радить, допомагає,
консультує, підтримує дітей.)
Таким
чином вихователь передає дітям технологію побудови конструкцій, вчить
користуватися інструментарієм (це те ж саме, що дати не рибу, а
вудочку, щоб зловити рибу). З часом діти, засвоївши основні принципи
конструювання, зможуть самостійно будувати те, що хочуть, так, як хочуть.
Фактично зможуть самі проектувати конструкцію та відтворювати
її, а потім експериментувати з нею, удосконалювати та розвивати
її.
Така
технологія сприяє розвитку творчих здібностей, винахідливості, інженерного
мислення. Діти отримують задоволення від конструювання як процесу, від побудованої
конструкції (результату діяльності), від краси інженерних рішень. І
найголовніше, діти з часом зможуть самі
виділяти такі принципи і в інших видах діяльності, стануть самостійнішими
та розкутішими у творчості, навчаться самостійно досліджувати та отримувати
нові знання.
Так
само педагог працює і на двовимірному конструюванні (коли діти створюють
аплікації). Саме тому кожна дитина виконує конструкцію на задану тему по-своєму
і виходять різні індивідуальні роботи, а не відтворення зразків-близнюків.
Найяскравіше
цю особливість діяльності дітей видно на прикладі аплікації
черв’ячка та додаткових конструкцій дітей на попередньому занятті:
Тепер
поясню це на прикладі занять, які пройшли на цьому тижні.
Ці
заняття продовжують подорожі допитливого Курчатка Сонечка: він ознайомлюється з
фруктовим садом та йде в гості до Корови і Телятка (ознайомлюється з їхнім
будиночком).
Під
час подорожі Курчатка малята виконують завдання на розвиток образного (яке яблучко? на що воно
схоже? на що схоже курчатко? яку вже знайому тваринку нагадує гусениця? тощо)
та логічного мислення (чому гусені не
видно на листочку? що побачило Курчатко? тощо).
Діти
також закріплюють знання кольорів та
геометричних фігур, вчаться рахувати,
засвоюють поняття «один», «багато» (в
корівнику живе багато корів, а у
кожної по одному теляткові, одне телятко живе у будиночку для дитинчат
корівок).
На
занятті «Фруктовий сад» діти будують
яблучка, дерево та причеп для перевезення врожаю. Це обов’язкова програма.
Далі
діти розвивають побудовану конструкцію: діти вирішили перевозити не тільки
врожай, а ще й дерево (по принципу один розпочав, всі захотіли) та тварин.
Подивіться, якими різними вийшли конструкції: у кожній простежується
індивідуальність дитини. Думаю, кожний зрозуміє, яку конструкцію будувала
дівчинка.
Це
конструювала Соня — вона найменша
(їй трохи більше 2-х років), все виконано дуже охайно (потім вона ще трохи
прикрасила причеп квітами), але в основному дитина захопилася грою.
А це
будував хлопчик Боря — він вперше
прийшов на заняття, єдиний вирішив використовувати по максимуму причеп
(перевозив і яблучко, і дерево, і тварин), зробив все дуже акуратно і міцно:
справжній господар.
На
наступне заняття «Де живе КОРОВА»
прийшла різновікова група — старшому, Нікіті, 5 років, а найменшенькій, Соні, трохи
більше 2-х років, а Лізі майже 4 роки, тому ми розділили дітей під час
конструювання — Нікіта будував залізну дорогу та потяг, який перевозитиме
тварин до корівників, які будували дівчатка.
Нікіта побудував довжелезну залізну
дорогу, багато різних вагонів у потягу (потім потяг розділили, щоб кожний міг
побути машиністом).
Також Нікіта побудував будиночки для охоронців, які
охоронятимуть залізну дорогу: всі будиночки вийшли різними, тому була нагода
закріпити зміст понять «вищий — нижчий», порахувати кількість поверхів у
будиночках, вагонів у потягу тощо.
А ще у Нікіти вийшов просто неперевершений
хмарочос: це його власна придумка — дуже оригінально, красиво і неочікувано, а
ще поверхів дуже багато — справжній хмарочос стояв там, куди потяги приїздили.
Соня дуже красиво прикрасила свій
корівник багатоповерховою квіточкою — тваринам має бути дуже приємно у такий
будиночок заходити.
А от
аплікації корівників вийшли майже однаковими: так і завдання ставилося інакше —
закріпити знання частин будиночків, порахувати їх, поставити все на правильні
місця.
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут
Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Дуже корисний матеріал!!! Ви молодчина!!
ВідповістиВидалитиДякую! Приходьте до нашої групи у ФБ: там більше :)))))
Видалити