вівторок, 11 серпня 2015 р.

ЗНО і Дошкільна Академія Центру розвитку особистості «УнікУм»

Мої педагогічні роздуми і новини


Літо… Зараз як ніколи багато обговорюють ЗНО: тут багато новинок, неочікуваних важливих несподіванок, великих і маленьких питань, обурень — мабуть за багато років учні вперше відчули, що іспит можна не здати зовсім і тоді двері омріяних вишів так і не розкриються, іспити треба здавати чесно, а не просто отримувати оцінку від шкільного вчителя, а ще вчителі мають зрозуміти, що навіть за злиденну зарплату треба надавати мінімум знань (його показує пороговий бал ЗНО) і у виші треба не тільки вступити а ще й вчитися там, а потім працювати за спеціальністю (до цього теж батьки і вчителі мають готувати дітей)… І, мабуть, найбільший урок, який ми маємо винести із цьогорічного ЗНО: ми маємо готувати дітей не до здачі ЗНО і вступу у виш, а до дорослого життя, до відповідального вибору професії, відповідального ставлення до навчання, самостійності…
Чому я написала саме так? Тому що аналіз неправильних відповідей на запитання ЗНО (а точніше літопис незнання майбутніх студентів вишів) яскраво говорить про те, що не ЗНО важке, а знання злиденні: діти не знають елементарного, не вміють розмірковувати. Робіть висновки самі (і не забувайте, що такі помилки робили ті, хто цілеспрямовано готувався до вступу у виш!!!) — 50 % переплутали меридіани з паралелями, понад 55 % — не можуть відрізнити горб від западини, 15 % — не змогли розкрити дужки у математичних виразах, багато дітей не змогли вдумливо прочитати художній твір і дати відповідь на нестандартне запитання, 60 % — не знають означення косинуса гострого кута трикутника, 35 % — не можуть визначити величину кута рівнобедреного трикутника; 75 % — не знають основних геометричних тотожностей, 40 % — не знають, про що йдеться у «Слові о полку Ігоревім», 70 % — не змогли відповісти на запитання, коли Україна підписала Угоду про асоціацію з ЄС (а це було у 2014 році, після Майдану, подія відбувалася у прямому ефірі)…
Більше читайте тут

На перший погляд здається, що зарано про такі речі говорити у дитячому садку, але все починається з дошкілля: ми можемо у дошкільнятка закласти міцний фундамент знань, а можемо відбити бажання до пізнання світу, зроьити пасивним «поглотителем» знань. Як знати: можливо саме вдалий старт дошкільника і є тим вирішальним фактором, який зумовить становлення професіонала у майбутньому.


Отже, ЩО і ЯК робити вже у дитячому садку?

ЧОГО ж насамперед потрібно вчити дітей?
• Прогнозувати наслідки власних вчинків та вчинків інших.
• Встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
• Бачити систему, її підсистеми, взаємозв’язок між ними.
• Порівнювати, аналізувати, висловлювати свою думку…

ЩО потрібно робити для цього?
• Розвивати критичне, системне, функціональне мислення.
• Використовувати тематичний виклад матеріалу.
• Запроваджувати інтерактивні форми роботи.
• Формувати мотивацію до пізнання, підтримувати ініціативу…

ЯК діяти?
• Проектна та дослідницька діяльність.
• Інтерактивні технології.
• Вправи на асоціації.
• Відкриті запитання.
• Проблемні ситуації.
• Інтегрованість знань.
• Розвиток самостійності.
• Мінімум монологу …

ПРОСТІ ПРИЙОМИ, які закладають основу навчання на все життя.
• Розкажи що було ДО…? А що буде ПІСЛЯ …?
• Розв’язав задачу — перевір.
• Поясни відповідь!
• Знайди інформацію у різних джерелах.
• Порівнюй! Аналізуй! Йди далі самостійно!
• Запитуй себе й інших, май ВЛАСНУ думку!
• Помиляйся! Але й вчись на помилках!
• Дивуйся та пізнавай!


Але ДЕ так можна діяти?
У Дошкільній Академії Центру розвитку особистості «УнікУм» педагоги діють саме так — не тільки надають дітям знання, а вчать їх отримувати, розвивають якості, які допоможуть у майбутньому дітям стати професіоналами та патріотами нашої країни.
Розуміння обдарованості як системної якості особистості дає змогу нам розглядати гармонійний особистісний розвиток дошкільника як провідну мету навчання й виховання.
Ми впевнені, що кожна дитина від народження — талановита, наділена від природи Божим даром, а розкриття її природних задатків у повній мірі залежить від бажання і можливостей дорослих, що її оточують.



У Дошкільній Академії «УнікУм» у дітей 3–7 років є можливість навчатися за інтегрованими розвивальними програмами: «Я — майбутній школяр», «Пізнавальне конструювання», «У світі чарівного мистецтва», «Говоримо англійською», «Розвивальне читання» (за методикою Л. Шелестової), Інтелектуальні клуби «Поле чудес», «Логіки світу».
Тож сьогодні у мене НОВИНА: я приєдналась до потужної команди професіоналів Інституту обдарованої дитини НАПН України, які створили Дошкільну академію «УнікУм».
Очолює команду Таїсія Іванівна Грицишина — педагог і науковець, яка багато років працює у дошкіллі. Мені дуже приємно, що об’єднало нас видавництво «Шкільний світ», постійними авторами якого ми були багато років.

А ще:
• сертифікований спеціаліст з програми навчання провідних викладачів для підготовки вчителів у галузі інноваційних технологій в системі післядипломної освіти за проектом МОНУ та Світового Банку «Рівний доступ до якісної освіти»;
• член Київської асоціації практикуючих психологів і психотерапевтів (КАПП), арт-терапевт, консультант клієнтцентрованої терапії, тренер, член Українського союзу психотерапевтів (УСП);
• автор інноваційної методики «Ознайомлення дошкільників з рідним краєм та елементи туризму в дитячому садку» (Авторське свідоцтво від 23 вересня 2002 р. № 46, за рішенням вченої ради КМІУВ), авторський посібник «Маленькі туристи».

У мене вперше є можливість стояти близько до тих педагогів, які викладають за моєю технологією «Логіки світу», співпрацювати з ними, бачити результати моєї наукової роботи.
З вересня 2015 року у Дошкільній академії технологія «Логіки світу» представлена курсами «Пізнавальне конструювання», «Логіка й математика», «Інформація і навколишній світ».
Коротко про кожний курс.

ПІЗНАВАЛЬНЕ КОНСТРУЮВАННЯ
Заняття з конструювання — це ознайомлення з навколишнім світом, поглиблення знань про довкілля, дослідження, розвиток мислення та мовлення, навчання розмірковувати, робити висновки, доводити власну точку зору, брати участь у діалозі.
На заняттях ставиться акцент на вивченні конструкції та аналізуванні її можливостей, експериментування з нею; розвитку конструкції відповідно завданню сюжетної гри.



ІНФОРМАЦІЯ І НАВКОЛИШНІЙ СВІТ
Сьогодні на перший план виходить питання грамотного використання інформаційних технологій і технічних засобів, проблема безпеки. Тому на заняттях з інформаційної культури діти вивчають оптимальні способи поводження з будь-якою інформацією та її представлення у вигляді, зручному для подальшого використання; технології виробництва, збереження, аналізу, пошуку та передачі інформації; навчаються ефективно використовувати інформацію у навчальній та повсякденній діяльності, перевіряти інформацію на достовірність, захищати і зберігати інформацію.
Курс дає можливість малюку оволодіти навичками роботи з планшетом (комп'ютером), ознайомитися з розвивальними комп'ютерними іграми, що допоможуть навчитися писати, рахувати, малювати, працювати з іншими видами інформації.


ЛОГІКА Й МАТЕМАТИКА
Математика — одна з найпрактичніших наук, наука, яка «розум до ладу приводить» (М. Ломоносов), а логіка, арифметика, геометрія — це розділи математики, на які у дошкільному віці ставиться основний акцент.
Мій курс математики і логіки також пов’язані з повсякденним життям (а елементи математики є у кожному з означених тут курсів — «Пізнавальне конструювання», «Інформація і навколишній світ» — і це ще раз показує наскільки математика пов’язана з нашим повсякденним життям) — геометричні фігури у нашому житті, зв’язок функцій та форми об’єкта, використання вмінь порівнювати не тільки кількісно, а і якісно у повсякденному житті, дослідження змісту математичних понять, експериментування, а ще розвиток мислення зокрема критичного, самостійності, відповідальності, сміливості висувати свої ідеї та відстоювати їх, не ображаючи інших, брати участь у діалозі…
Використовуємо вже звичні, але оновлені, зошити «Логіки світу», різноманітні, в тому числі і рухливі, ігри на формування математичних уявлень і розвиток мислення, а також будуємо та досліджуємо математичні поняття за допомогою конструювання — створюємо разом з дітьми 3-D наочність.



В усіх курсах є дві ВАЖЛИВІ ОСОБЛИВОСТІ.
ПЕРША — 3-D наочність
Для розгортання будь-якої діяльності дошкільнятам потрібна наочність: вона допомагає створити затишну атмосферу для гри, змоделювати ситуації повсякденного життя, програти їх, побачити наслідки власних дій. Зазвичай педагоги використовують плакати, фотографії та малюнки великого формату, показувати наочність дають змогу і комп’ютери. Але це все площинні зображення: їх неможна взяти в руки, повертаючи роздивитись з різних боків, дослідити їх, трансформовувати відповідно розгортанню гри…
Об’єднаймо конструкторську діяльність з діяльністю на заняття з математики, розвитку мовлення, ознайомлення з довкіллям, з театралізованою діяльністю.
Так, вивчаючи з дітьми правила дорожнього руху, будуємо з кубиків дорогу, тротуари для пішоходів, світлофори, різноманітні машини. За допомогою конструктора перехрестя можна швидко перебудувати у шляхопровід, тоді шляхи транспорту не будуть перетинатися і пробок на дорогах буде менше, але ж виникнуть інші проблеми. Які? Побудуємо машинки і пограємо у водіїв та пішоходів.
На заняттях з розвитку мовлення конструктор допоможе створити кумедних персонажів, з якими можна обігрувати життєві ситуації, придумати захопливі історії. Педагог може запропонувати дітям розповісти, який у персонажа характер, звички, уподобання, побудувати їхні помешкання…
Можна придумати незвичайну історію про жабок. Де ж взяти персонажі і взагалі як передбачити всі нестандартні відповіді та бажання дітей? Насправді це зробити дуже просто: робимо разом з малятами жабок з конструктора, потім можна побудувати хатинки, де жабки житимуть, галявину, де вони зустрічатимуться, інших персонажів, які придумають діти. Всі конструкції можна об’єднати, вийде жаб’яче місто, казкова галявина, незвичайне болото… Тепер можна грати, допридумувати історію про жабок, конструювати все, що потрібно!
Заняття з логіки і математики конструктор допоможе перетворити на захопливу казку: хоч педагог розповідатиме всім дітям одну й ту саму казку, але побудована конструкція у кожного може бути своя. Це дуже подобається дітям!



ДРУГА — інтерактивні пізнавальні презентації
На заняттях використовуємо інтерактивні пізнавальні казки та яскраві презентації, які дають візуальну опору, тому допомагають ущільнити заняття, надати більше інформації.
А також:
• допомагають підтримувати пізнавальний інтерес дітей, активізувати діалог, а також підтримувати увагу. Є візуальною опорою і для дітей, і для педагога;
• дають змогу ефективно і комфортно засвоювати інформацію дітям з різним типом сприйняття;
• заохочують, зацікавлюють, допомагають здивувати, надають мотивацію;
• роблять заняття динамічнішим, ущільнюють заняття;
• забезпечують хороше емоційне тло заняття;
• «оживляють» заняття (інтерактивні елементи подобаються дітям, слугують своєрідним маячком правильної відповіді);
• допомагають гнучко використовувати наочний матеріал, варіювати послідовність надання інформації залежно від того як заняття розгортається фактично.



Напевно, багато моїх читачів вже знають про е-додатки до журналу «Джміль»: у цьому проекті ви вже могли бачити такі презентації, і, навіть, завантажити їх для роботи з дітьми. Але все змінюється і у нових курсах Ви побачите багато нових яскравих знахідок: одна з них для дітей молодшого дошкільного віку — я створюю презентації-мультфільми, які супроводжують інтерактивну пізнавальну казку.

Ласкаво просимо всіх до нашої Дошкільної академії «УнікУм»! Не пожалкуєте: буде цікаво і для дітей, і для батьків!


Ще більше дізнатись про Дошкільну академію «УнікУм» Ви можете завантаживши файли за посиланнями


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років


Немає коментарів:

Дописати коментар