середа, 23 жовтня 2013 р.

Дослідження по-дорослому (продовження)

Сходинки маленького дослідника: як однакове зробити різним


Початок статті про дослідження читайте за посиланням


Ці задачі я розроблювала для дітей 4–5 років і ми розв’язували їх для закріплення уявлень дошкільнят про властивості геометричних фігур та об’єктів навколишнього світу, а також про можливі зміни значення цих властивостей.
Уважно переглянула ці задачі ще раз вже зараз і зрозуміла, що їх можна використовувати на уроках «Сходинки до інформатики» у 2-му класі під час вивчення теми «Об’єкти та їх властивості», адже геометричні фігури ми можемо розглядати як об’єкти, їх властивості другокласники вже добре знають, а от задачі про зміну значення цих властивостей у нестандартних ситуаціях можуть цікавити учнів початкових класів.


Задача 2

На малюнку ти бачиш 5 однакових трикутників. Зроби так, щоб вони відрізнялись один від одного.




Отже завдання дослідження зрозуміле. Його результат також. Необхідно розібратися у проблемі докладніше. Які властивості є у геометричних фігур? Тип, форма, величина, колір. Щоб трикутники стали різними необхідно змінити значення будь-якої властивості. Значення яких властивостей ми можемо змінити, а яких — ні? Чому? Одразу дітям важко відповісти на ці запитання, тому розглянемо кожну властивість окремо.
На малюнку зображені геометричні фігури однакового типу і форми. Значення цих властивостей можна змінити тільки перемалювавши зображення, але ж ми не можемо нічого витирати з малюнка не попсувавши його. Тому тип і форму трикутників на малюнку змінити неможна. Те саме можна сказати і про величину трикутників. Таким чином з усіх властивостей залишається лише колір геометричних фігур. Як його змінити? Далі гіпотези дітей залежать від кількості різнокольорових олівців, що є у них, та фантазії дошкільнят.
Можна кожний трикутник зафарбувати іншим кольором, тоді всі вони відрізнятимуться кольором. Це можна зробити, використавши кольорові олівці, фломастери, фарби, маркери тощо. Від вибору інструмента ідея рішення не змінюється.
А якщо різнокольорових олівців менше, ніж трикутників на малюнку? Можна по-різному діяти в цьому випадку. Якщо не вистачає лише одного кольору, один трикутник можна залишити незафарбованим (він буде білого кольору). Якщо не вистачає більшої кількості кольорів, можна малювати в середині трикутників різноманітні візерунки: різнокольорові рисочки, кружечки тощо. Тут все залежить від винахідливості та фантазії дітей. Цікаво, що задача має рішення навіть, якщо у нашому розпорядженні є лише один кольоровий олівець.



Таким чином гіпотез висунуто багато. Всі вони привели до бажаного результату. Час проаналізувати їх. Чим вони відрізняються? Що у них спільного? Яка гіпотеза найкраща? Чому? Коли? У кожному варіанті рішення ми змінювали значення однієї й тієї самої властивості трикутників — кольору (а точніше способу розфарбування). Вибір гіпотези залежить від олівців, які є у нас, і нашого смаку. Кожна дитина може розфарбувати трикутники так, як їй подобається найбільше.

Задача 3

Намалюй 7 різних прямокутників.

Під час рішення цієї задачі можна змінювати значення будь-якої властивості прямокутників: форми, величини, кольору. Тому і правильних відповідей буде набагато більше. Яку вибрати? Кожен вирішує сам.

Задача 4

На зображенні ти бачиш 7 квадратів. Які з них однакові, а які різні? Чим вони відрізняються один від одного?
Зроби так, щоб всі квадрати відрізнялися один від одного, використавши 4 кольори.
Спробуй знайти кілька варіантів розв’язування задачі.



Задача 5

Уважно розглянь зображення. Які геометричні фігури на ньому однакові, а які відрізняються одна від одної? Чим саме?

Зроби так, щоб на зображенні не було однакових геометричних фігур.
Спробуй знайти кілька варіантів розв’язування задачі.


Поміркуй, яку найменшу кількість олівців різного кольору потрібно використати для розв’язку цієї задачі?

Задача 6

Розфарбуй фігури так, щоб на кожному зображенні не було однакових фігур.

Поміркуй, яку найменшу кількість олівців різного кольору потрібно використати для розв’язку цієї задачі?






У наступних статтях блогу я продовжу розповідь про розв’язування задач за допомогою дослідження.


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років





Автор: Ірина Стеценко