середу, 21 вересня 2016 р.

Конструювання: перші підсумки-роздуми

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України


Ще не закінчився вересень, а мені вже хочеться підбити перші підсумки. Можливо я і поспішаю? Але вважаю: якщо хочеться, то можна. Тож, у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України ми працюємо вже майже місяць. Ділюся міркуваннями-спостереженнями.


Цього року ми працюємо з малятами всіх віків — від раннього до старшого дошкільного. У нас 3 групи: ранній вік, молодший дошкільний вік, середній та старший вік (поки що ця група об’єднана).
Ніколи не думала, що буду писати методику для дітей раннього віку, але… діткам подобається, маємо вже перші успіхи.

Дітки раннього віку вже почали займатися без батьків, потроху вони навчаються працювати ще не разом, а рядом. Малята потроху все впевненіше працюють з конструктором, є у нас і обов’язкова частина заняття з вільного конструювання — галявина з квітами, прикраси для будиночка тощо. Діткам подобається не тільки конструювати, а й гратися моделями і це дуже приємно.

Під час занять проводимо пізнавальну розмову з малятами: для малючків раннього віку вона зовсім коротка — ми розповідаємо про те, що вони конструюватимуть, навіщо це потрібно; для діток молодшого віку — ставимо акцент на властивостях майбутньої конструкції (наприклад, чому у будки для песика немає дверей, без чого будиночка не буває), а для малят середнього і старшого віку — ще й додаємо закріплення математичних понять.

Звичайно, складність конструкцій для малят різного віку також різна, але основні підходи ми не міняємо. Ми робимо акцент не на конструюванні за зразком (хоч таку форму роботи ми використовуємо, коли створюємо складні конструкції — це здебільшого тваринки: дітям дуже подобається їх будувати, але поки що вони не можуть їх конструювати самостійно (не вистачає досвіду, але все ще попереду)), а на передачі технології конструювання — педагог розповідає дітям, як і чому треба конструювати, діти «підхоплюють» принцип і діють за ним. На цьому тижні такий підхід ми використали вже і з малючками раннього віку.
Переваги такого підходу ми побачили ще у перший рік роботи в Академії: батьки розповідали нам, що діти використовують під час конструювання вдома прийоми, які показав педагог на занятті, іноді це відбувається на конструкціях іншого виду (наприклад, на занятті ми використовували цікавий прийом під час конструювання песика, а вдома діти використовували його будуючи казковий палац).
Ще однією перевагою такого підходу є те, що діти з часом зможуть плідно працювати і з конструкторами інших типів.
А ще на кожному занятті ми обов’язково відводимо час на вільне конструювання — діти або продовжують будувати вже розпочату конструкцію (наприклад, створюють самостійно дах будиночка), або будують щось навколо конструкції під час гри (міні-чоловічки прийшли в гості до песика, тож треба побудувати для них стіл із лавочками).
Приємно, що діти не тільки конструюють, а й із задоволенням грають тим, що побудували: по-перше, їм подобається результат своєї роботи, по-друге, вони бачать, що створене ними дійсно потрібно.
Таким чином діти навчаються конструювати самостійно, придумувати конструкції, бачать потрібність своєї роботи.
З досвіду власної роботи знаю як складно малятам будь-якого віку (чим старші малята, тим складніше це робити) перейти від роботи за зразком до створення чогось власного. Часто у цей час у малят опускаються руки: вони не знають з чого розпочати, як і що робити. Тож педагогу дуже складно активізувати фантазію малят, та й просто зацікавити такою роботою, адже навчити творити неможливо.
Наші вихованці з перших занять привчаються творити самостійно, їм це подобається, тому з часом приходить майстерність, конструкції стають все досконалішими, діти звертають увагу на стійкість і міцність конструкцій.

А тепер зазирнемо на наше заняття і подивимося конструкції діток.
Дітки раннього віку будували хатинку для песика: педагог розповідала як її треба робити, допомогла поставити віконечка і зробити основу даху. Дах малята вперше створювали самостійно.





Малята молодшого віку будували маленького песика, вивчали новий прийом — ставили кубики перевертаючи їх (знизу основи конструкції), самостійно створювали галявинку для песика.




Старші дітки створювали песика спочатку за розповіддю вихователя, фактично тільки голівку будували за зразком, будиночок для песика малята придумували-створювали самостійно: подивіться, який цікавий дах вийшов у них, який чудовий двоповерховий будиночок. І дітки розповідали, що перший поверх — для песика, другий — для його друзів-пташок. Усі будиночки різні!







Молодці малята! Зі мною працює найкращий у світі педагог-конструктор!


Тож, далі буде :))


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко