неділю, 9 листопада 2014 р.

Яка вона музика дощу?

Образи в музиці та музика в образах


Музика складається всього з семи нот. Ноти створюють октави, де звуки різної висоти. Здається, все просто. Але ця простота геніальна, адже сім нот можуть бути зовсім різними. З них створено безліч мелодій — радісних і сумних, легких, які запам’ятовуються самі собою і з часом стають шлягерами (адже шлягери бувають і в класичній музиці), і тих, які вимагають уважного, вдумливого слухання. Жодна мелодія не повторюється!

Музика навколо нас із народження. Спам’ятайте скільки мелодій ви чуєте за день і звідки вони линуть.


А ще є особлива музика: її створюють без нот, її неможливо перекласти на ноти, її не може створити навіть найдосвідченіший композитор, її найкращий виконавець не відтворить на найдосконаліших музичних інструментах.
Прислухайтесь: ми чуємо її щодня, але не завжди помічаємо і прислухаємося до неї, а без цієї музики наше життя збідніє, наші враження будуть неповними.
Це звуки, які нас оточують, без яких ми не уявляємо свого життя.
Прислухаймося до звуків природи — тихе лагідне стаккато літнього дощику, фортіссімо зливи, шепіт приємного свіжого вітерця, піаніссімо шелесту трави, листя дерев…

Мелодії, звуки, що оточують нас, — складові образу, який прагне передати нам композитор (реальний чи уявний, що створює звуки навколо нас). Заплющте очі, прислухайтесь, уявіть образ через звуки і спробуйте описати його словами або намалювати (в кого що краще виходить).
Звичайно, не одразу вийде, до того ж образи у кожного будуть іншими і не обов’язково збігатимуться із задумом композитора. Але з часом можна навчитися точніше «читати» мелодії і розуміти про що саме хотів нам розповісти композитор.
Тож, знайдемо образи у звуках і побачимо наскільки виразнішими вони стають!

Послухайте шум дощу… Який він? Чи приємно вам його чути? Чи можна назвати його музикою? Чому?
Пригадайте який дощ ви бачите у різні пори року. Чи однаковий він? Як він звучить у різні пори року? Можливо, звучання дощу залежить від нашого настрою, від того, де ми знаходимось (у затишній кімнаті, їдемо в автобусі і чекаємо своєї зупинки, щоб вийти у негоду, чи йдемо під дощем), чого чекаємо, про що міркуємо...

Що таке дощ? Хтось скаже, що це природне явище, хтось — назве дощ лихом, а можливо це сльози природи, наш настрій, вода для вмивання всього на землі. А ще я назвала б дощ музикою природи: він може звучати по-різному, але завжди мелодійно. Майже кожний дощ потрібний рослинам, тваринам, людям… Не потрібний нікому тільки дощ, що руйнує, тож його і називають стихійним лихом (стихією).

Дощ, дощик, дощище… У різні пори року, різних куточках землі, для різних людей… він такий різний. Так ми його і називаємо — грибний дощик, курячий дощик, злива, дрібний дощ… Іноді один й той самий дощ різні люди називають по-різному: хтось його чекав, комусь він зіпсував прогулянку, хтось спостерігає дощ з вікна затишного будинку, а когось дощ застав зненацька по дорозі додому і потрібно тікати від його холодних струменів… Тож і ставлення до дощу буде різним.
Розгляньте з дітьми картини про дощ. Так, так: не «із зображенням дощу», а саме «про дощ». Адже якщо добре придивлятися, прислухатися можна багато дізнатися про дощ, відчути його, зрозуміти, потоваришувати з ним…

Картини про дощ


— Подивіться на картини Дональда Золана: на одних дощ йде, на інших — вже пройшов. Як ми бачимо, що дощу вже немає?
— Як ви вважаєте, яка на картинах пора року?
— Який дощ на картинах? (Який на картинах був дощ?) Чому ви так вважаєте?
У чудового художника Дональда Золана навіть на картинах про дощ є сонечко. Роздивіться їх з дітьми, знайдіть сонечко і посмішки на кожній. Допоможе це зробити така моя стаття на блозі «Вдивляймося в картини»
— Які на картинах ознаки дощу?
— Як можна дізнатися холодний чи теплий дощ намальовано?
— Яким ще може бути дощ?

Izabela Krzyszkowska



— Чи може дощ бути приємним? Який для вас приємний дощ?
— Прислухайтеся до звуків на картинах. Що ви чуєте? Який голос у дощу? Як його можна відтворити? Опишіть голос дощу іншій людині так, щоб вона його могла впізнати серед інших звуків.
— Чи тільки голос дощу можна почути на картинах?
— Як ви вважаєте, голос дощу у лісі, полі, місті однакові? Чому?
— Що в місті та в інших місцях змінюється після дощу?
— Якого кольору буває дощ?
— Чи завжди в дощ ховається сонечко?
— Якого кольору буде дощ із сонечком?
— Доберіть слова, які допомагають описати дощ.
— Що робить дощ? Як він йде?
— Як ви думаєте, чому кажуть, що дощ йде, а не тече?
— Яким буває дощ? Чи завжди ми його радісно зустрічаємо? Хто крім нас може радіти дощу? Чому?
— Чи завжди ми бачимо краплі дощу на картинах?
— Як художники змальовують дощ? Які барви вибирають?
— Чи подобаються вам картини? Чим саме?
— Який дощ вам подобається? Який ні? Чому?
— Запропонуйте дітям намалювати картину про дощ.

Robert Hogfeldt


Jeff Rowland



Ми вже говорили про те, як важко намалювати рух води, пережати всі його особливості, звуки, наші відчуття. Адже за картиною ми маємо відчути дощ чи дощик намальовано, теплий він чи холодний, веселий чи сумний…
Пригадаємо, якими бувають краплі дощу: дрібні та легесенькі, вони об’єднуються в густий суцільний потік; важкі, ліниві, здається впаде така крапля на землю і може зламати рослинку, але це вона зробить ненавмисне (просто незграбна вона); швидкі, легенькі крапельки, вони весело відскакують від поверхні землі нібито запрошують нас погратися з ними...
— А які ще крапельки я не описала?
— Які крапельки пригадалися вам?
— Намалюйте крапельки, що описала я. Намалюйте свої пригадані крапельки. Розкажіть історію про крапельки дощу, проілюструйте її.
— Який характер у вашої крапельки? Про що вона мріє? До чого прагне? Доберіть музичний інструмент, який найточніше може передати її характер. Покажіть рухами, як падають з хмаринки різні крапельки. Як йде дощ?

Вікторія Прісчедко


Дмітрій Льовін

Тепер ще раз подивимося на картини про дощ.
— Яких кольорів на них більше? Чому?
— Як змальовують художники крапельки дощу? Чи завжди вони на картинах намальовані саме як крапельки? Як ви гадаєте, чому?
— Як ще зображують художники дощ на картинах? Які кольори використовують?
— Пригадайте, якого кольору буває дощ?
— Чи відрізняються барви дощу у різні пори року? Як саме?
— Чи може бути дощ сріблястим? золотистим? прозорим? схожим на водоспад? задумливим?
— На що схожий дощ у різні пори  року?
— Чи є настрій у дощу?
— Який настрій може бути у дощу?
— Який дощ вам подобається найбільше? Чому? Опишіть його. Складіть розповідь про дощ, який вам подобається.
— Роздивіться картини. Чи йде дощ на них? Можливо на них дощ тільки починається чи вже закінчується? Як ви це зрозуміли?
— Який буває дощ? Який дощ йде на картинах?
— Як все навколо змінюється під час дощу? після дощу?
— Хто радіє дощу? Кому (чому) дощ не подобається? Чому?
— Пограймо у гру «Добре — погано». Вам подобається дощ чи ні? Чим саме? Чому?
— Який дощ вам подобається (не подобається)? Чому?
— Яка картина вам особливо подобається? Чому? Розкажіть про неї.
— У кожній картині є щось особливе, своя родзинка. Знайдіть її.
— Чого нового про дощ ти дізнався, розглянувши ці картини?
— Які ознаки дощу на картинах?
— Чи змалював художник вітер? Як? Який?
— Як ти намалював би вітер? дощ?
— Намалюй картину про дощ. Якою буде твоя родзинка на картині?
— Що особливе і несподіване намалюєш ти? Чим твій дощ буде особливим, несподіваним?
— Придумай казковий дощик, фантастичний дощик.

Г. Жадько

Ольга Алімова

Сергій Пісемський


Дощові віршики


— Почитайте дітям вірші про дощ. Що нового вони розповіли про дощ?
— Як змальовують різні поети дощ?
— Який дощ тобі більше подобається?
— Які слова для розповіді про дощ знайшли поети?
— З чим вони порівнюють дощ? Які порівняння вжили б ви?

Дождик ласковый, тихий и тонкий...
                                             Осип Мандельштам
Дождик ласковый, тихий и тонкий,
Осторожный, колючий, слепой,
Капли строгие скупы и звонки
И отточен их звук тишиной.
То так счастливы счастием скромным,
Что упасть на стекло удалось;
То, как будто, подхвачена темным
Ветром, струя уносится вкось.
Тайный ропот, мольба о прощеньи;
Я люблю непонятный язык!
И сольются в одном ощущеньи
Bся жестокость, вся кротость, на миг.
В цепких лапах у царственной скуки
Сердце сжалось, как маленький мяч:
Полон музыки, музы и муки
Жизни тающей сладостный плач!

Ночной дождь
                   Арсений Тарковский
То были капли дождевые,
Летящие из света в тень.
По воле случае впервые
Мы встретились в ненастный день.

И только радуги в тумане
Вокруг неярких фонарей
Поведали тебе заранее
О близости любви моей,

О том, что лето миновало,
Что жизнь тревожна и светла,
И как ты ни жила, но мало,
Так мало на земле жила.

Как слезы, капли дождевые
Светились на лице твоем,
А я еще не знал, какие
Безумства мы переживем.

Я голос твой далекий слышу,
Друг другу нам нельзя помочь,
И дождь всю ночь стучит о крышу,
Как и тогда стучал всю ночь.

                        Вероника Тушнова
Дождик сеет, сеет, сеет,
с полуночи моросит,
словно занавес кисейный
за окошками висит.
А в лесу кричат кукушки,
обещают долгий век...
Мне не грустно
и не скучно,
я счастливый человек.
Из раскрытой настежь двери
пахнет глиной и травой.
А кукушкам я не верю,
врать кукушкам
не впервой!
Да и что считать без толку,
лишним годом дорожить?
Ну недолго,
так недолго,
только б счастливо прожить.
Так прожить,
чтоб всё, что снится,
все сбывалось наяву,
так прожить,
чтоб петь как птица,
так прожить,
как я живу!

Дощ у нотах: як композитори розповідають про дощ


Послухайте з дітьми такі п’єси

Георгій Свіридов «Дощик»


Ярослав Нікітін «Вальс дощу» (сучасна обробка)


— Пригадайте, яким буває дощ. Яка музика який дощ змальовує?
— Які музичні інструменти найкраще передають звуки дощу?
— Як ви можете описати музику? Які слова до опису підходять більше?
— Якими б барвами ви б змалювали музику дощу? Чому саме такими?
Спробуйте передати дощ рухами рук, рухами ніг, рухами всього тіла.
— Чи можна описати різний дощ рухами пальців? Як саме?
— Послухайте одну й ту саму мелодію у різних обробках (наприклад, Ф. Шопен «Вальс дощу»). Яка обробка більше сподобалася?
— Що музика додає до опису дощу?

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко