суботу, 22 квітня 2017 р.

Множини навколо нас: завдання з двома колами (продовження)

Математика для дошкільнят та молодших школярів


Початок публікації знайдіть тут









Завдання 11

За допомогою різнобарвних стрілочок розмісти предмети на сторінці за правилом: в середині червоного кола мають розміститися хижаки, а в середині зеленого — тварини, що живуть в Африці.



  

Діти вже мають досить великий досвід рішення завдань з обручами, тому ці завдання можна спробувати розв’язати з дітьми іншим способом: спочатку визначити властивість, якій мають відповідати розміщені в певному місці сторінки елементи, а потім вже малювати стрілочки для розміщення на сторінці цих елементів. Якщо у дітей при такій послідовності рішення виникає багато труднощів, то запропонуйте їм розв’язати завдання так, як вони робили це раніше.
Яку ознаку треба мати тваринам, що належать до перерізу кіл? Відповідаючи на такі запитання, дітям слід не перелічувати певних тварин, а одразу спробувати сформулювати ознаку, яку мають розміщені в певному місці сторінки тварини. «До перерізу кіл належать хижаки, які живуть в Африці.»
Знайдемо хижаків, які живуть в Африці, і намалюємо стрілочки, що показують розміщення тварин на сторінці. Якого кольору слід намалювати стрілочки? Зручно намалювати стрілочки таким кольором: від тварин, що мають бути розміщеними в середині червоного кола, спрямовані стрілочки червоного кольору, а від тварин, що мають бути розміщеними в середині зеленого кола, — стрілочки зеленого кольору. Таким чином, від тварин, що належать до перерізу кіл, спрямовуватимуться стрілочки і червоного, і зеленого кольору.



Які тварини ми маємо розмістити в середині червоного кола, але зовні зеленого? «У цьому місці сторінки нам треба розмістити хижаків, що не живуть в Африці.»
Які тварини нам слід розмістити в середині зеленого кола, але зовні червоного кола? «У цьому місці сторінки ми маємо розмістити усіх не хижаків, що живуть в Африці.»



Здебільшого діти кожній тварині знаходять певне місце на сторінці. Але бувають випадки, коли малюки розміщують на сторінці не всіх тварин, виважено обґрунтовуючи свою думку. Наприклад, у якому місці сторінки нам слід розмістити кобру? Можна сказати, що кобра — це тварина, яка живе в Африці, тому її потрібно розмістити в середині зеленого кола. Діти також можуть сказати, що кобра — це плазун, який живе в Африці, а плазунів дуже сильно відрізняється від усіх інших тварин. Тому для кобри ми не можемо знайти місця на сторінці. У таких випадках запропонуйте дітям змінити правило так, щоб і для кобри знайшлося місце. Один із варіантів зміни правила: у середині зеленого кола ми маємо розмістити всіх істот, що живуть в Африці.
Таким чином, результат рішення таких завдань залежить і від світогляду дітей.

Далі — задачі з трьома обручами

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко