суботу, 7 жовтня 2017 р.

Як розпочнеш, так і далі попливеш!

Перші закономірності для дошколяриків та молодших школяриків



Є багато різноманітних завдань на пошук закономірностей. Часто такі завдання діти починають розв’язувати з 6 років, а то і з 1 класу. На мою думку, шукати закономірності діти можуть починати і з 4 років. У цій статті пропонуються деякі типи завдань на пошук закономірностей у виборі геометричних фігур на малюнку для дітей 4-5 років.

Чому ж така адресація? А тому що дуже важливо плавно розпочати, не одразу «накручувати» складність, а йти від легкого до складного, тоді малята будуть потроху звикати до завдань на закономірності, не лякатимуться їх. Тож якщо не встигли розпочати в 4 роки, розпочніть пізніше, але з найпростіших завдань. Просто можливо діти їх долатимуть швидше: всьому свій час.


При рішенні будь-яких завдань на пошук закономірностей особливо важливо не тільки правильно знайти закономірність, а і обґрунтувати своє рішення. Нехай дитина, з точки зору дорослого, розв’язала завдання неправильно (ви завжди можете запропонувати свій варіант розв’язування), але дитина повинна навчитися обґрунтовувати свою відповідь, доводити, що її рішення також можна вважати правильним.
Всі геометричні фігури на малюнку, за виключенням однієї (обов’язково однієї!), мають спільну властивість (а може і кілька спільних властивостей). Необхідно знайти цю спільну властивість геометричних фігур і геометричну фігуру, яка не має цієї властивості і обґрунтувати свою відповідь.
Найпростіші завдання цього типу розв’язують діти 4-5 років. У них використовуються геометричні фігури одного або двох кольорів, також використовується небагато типів геометричних фігур. 
Закономірність розташування геометричних фігур для дітей 4-5 років вибирається нескладною: геометричну фігуру, яка не задовольняє закономірності вибору, швидко знаходить більшість дітей. Головне при рішенні таких завдань — зрозуміти що потрібно робити і навчитися обґрунтовувати свою думку.

Завдання 1

Подивись уважно на малюнок. Всі фігури схожі між собою, а одна відрізняється від усіх інших фігур на малюнку. Обведи її червоним олівцем. Чим вона відрізняється від інших фігур?


У цьому завданні діти швидко знаходять геометричну фігуру, що виділяється серед усіх інших геометричних фігур — це великий круг. Чим цей круг відрізняється від інших кругів на малюнку? Часто діти 4,5 років кажуть: «Він не такий, як інші.»
Звичайно, цю відповідь треба уточнити. На малюнку ми бачимо багато маленьких кругів, а серед них є великий круг.»Як коротко сказати, чим круги відрізняються один від одного? (Яка властивість відрізняє круги один від одного?) — Усі круги менші, а один круг більший.» Більший круг потрібно обвести червоним олівцем. Рішення знайдене.

Завдання 2

Подивись уважно на малюнок. Всі фігури схожі між собою, а одна відрізняється від усіх інших фігур на малюнку. Обведи її червоним олівцем. Чим вона відрізняється від інших фігур?



Це завдання має кілька варіантів розв’язку. Але в усіх варіантах діти, як правило, обводять одну й ту саму геометричну фігуру — синій круг. Він відрізняється від усіх інших фігур на малюнку. Наведу кілька варіантів пояснень до розв’язку цього завдання.
1. На малюнку всі геометричні фігури червоного кольору, а одна геометрична фігура має синій колір.
2. На малюнку зображено квадрати і прямокутники, а одна геометрична фігура — круг.
3. Усі зображені на малюнку геометричні фігури мають кути, а одна геометрична фігура кутів не має.
Якщо у дітей виникають труднощі при рішенні таких завдань, запропонуйте їм спочатку розповісти, які геометричні фігури зображені на малюнку. Наприклад: «На малюнку зображені червоні квадрати, червоні прямокутники і синій круг.»
Яка одна геометрична фігура відрізняється від усіх інших фігур на малюнку? — Від усіх інших фігур відрізняється круг. — Чим саме? — Круг єдиний серед геометричних фігур на малюнку не має кутів.
Придумай спільну властивість для всіх геометричних фігур на малюнку, крім круга. — На малюнку зображені геометричні фігури, які мають кути.

Для дітей 5 років умова завдань ускладнюється. Пропонується знайти закономірність серед геометричних фігур більш різноманітних типів, використовуються геометричні фігури трьох кольорів.

Завдання 3

Подивись уважно на малюнок. Всі фігури схожі між собою, а одна відрізняється від усіх інших фігур на малюнку. Обведи її синім олівцем. Чим вона відрізняється від інших фігур?



Один з варіантів відповіді: «Всі геометричні фігури на малюнку мають кути, а одна геометрична фігура (круг) не має жодного кута. Саме це і відрізняє круг від інші геометричні фігури на малюнку.»
Якщо у дітей виникають труднощі при рішенні таких завдань, запропонуйте їм спочатку розповісти, які геометричні фігури зображені на малюнку. Наприклад, на малюнку зображені квадрати, прямокутники, трикутники і круг, всі фігури однакового кольору.
Яка одна геометрична фігура відрізняється від усіх інших фігур на малюнку? — Від усіх інших фігур відрізняється круг. — Чим саме? — Круг єдиний серед геометричних фігур на малюнку не має кутів.
Придумай спільну властивість для всіх геометричних фігур на малюнку, крім кола. — На малюнку зображені геометричні фігури, які мають кути.

Завдання 4

Подивись уважно на малюнок. Всі фігури схожі між собою, а одна відрізняється від усіх інших фігур на малюнку. Обведи її червоним олівцем. Чим вона відрізняється від інших фігур?



При рішенні таких завдань діти можуть розгубитись: на малюнку зображено багато різноманітних геометричних фігур, складно виділити одну, що відрізняється серед усіх інших.
Треба уважно роздивитись геометричні фігури на малюнку. Розкажи, які геометричні фігури зображені на малюнку? — На малюнку я бачу зелені круги, зелені квадрати, зелені трикутники, один червоний трикутник і зелені прямокутники.
Яка геометрична відрізняється від усіх інших фігур на малюнку? — Від інших фігур відрізняється червоний трикутник. — Чим саме? — Усі геометричні фігури на малюнку зеленого кольору, а цей трикутник червоного кольору.
Можна коротко сказати, що на малюнку зображені геометричні фігури зеленого кольору. Це і є спільною властивістю для усіх фігур на малюнку, крім червоного трикутника.

Завдання 5

Подивись уважно на малюнок. Всі фігури схожі між собою, а одна відрізняється від усіх інших фігур на малюнку. Обведи її синім олівцем. Чим вона відрізняється від інших фігур?



Запитайте дитину: «Які геометричні фігури ти бачиш на малюнку?» — «На малюнку я бачу червоні, сині і жовті квадрати, прямокутники, трикутники і жовтий круг.»
Яка геометрична фігура відрізняється від інших? — Жовтий круг: на малюнку всі геометричні фігури з кутами і тільки круг кутів не має. ­— Спільна властивість для усіх фігур на малюнку (звичайно, крім круга): на малюнку зображені фігури з кутами.



Ще більше таких завдань і багато інших цікавинок для розвитку мислення дітей Ви знайдете у зошиті Логіки світу» для дітей 4-5 років (1-й рік навчання).

Придбати його можна у видавництві ЛІПС.

Телефонуйте — (0612) 68-33-13, (0612) 68-81-08, +38 097-954-74-70, +38 099-972-04-60, +38 073-072-74-79
e-mail: mail@lips.zp.ua




науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко