пʼятниця, 25 березня 2016 р.

Наші перші результати та погляд у майбутнє

Новини: розповідь про перший семінар Дошкільної академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України


Нещодавно Дошкільній академії «УнікУм» виповнилося 6 місяців. Хоч ми ще і немовлятка, але у нас вже накопичився чималенький досвід і ми радо ним ділимося з педагогами-дошкільниками України.
24 березня 2016 року ми провели перший семінарпрезентація спецкурсу «Технології розвитку здібностей та обдарованості дітей раннього та дошкільного віку», який розробили на запити наших користувачів.
На презентацію прийшли керівники та педагоги дошкільних навчальних закладів, центрів розвитку дитини, методисти позашкілля. Були присутні наші партнери та керівники закладів, з якими ми співпрацюємо. Також завітали співробітники Інституту модернізації освіти МОН України.
Коротко розповідаю про все, що відбувалося.

Презентацію розпочала Таїсія Іванівна Грицишина, керівник Академії. Вона розповіла про наші здобутки та плани.
Мета створення Академії
Здійснення нового, науково-практичного підходу до навчання, розвитку й виховання дошкільнят.
Науковий — означає використання в роботі результатів досліджень та наукових пошуків інститутів НАПН України та НАН України — Інституту обдарованої дитини, Інституту психології ім. Г. С. Костюка, Інституту проблем виховання, Інституту педагогіки, Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України та Міністерства освіти і науки України та ін.
Практичний — це об’єднання творчих педагогів-практиків, авторів інноваційних педагогічних технологій та практичних психологів для реалізації наукових і власних новаторських ідей. 
Наші завдання
• Поєднати науку з практикою, показати сучасні можливості розвитку обдарувань та здібностей.
• Забезпечити розвиток основних напрямів: всебічний розвиток дітей, медико-соціально-психологічний супровід, залучення родин, через організацію роботи Академії батьківства.
• Ознайомити з інноваційними підходами до гармонійного й всебічного розвитку дошкільнят.
• Створити, запропонувати, науково обґрунтувати та апробувати такі навчально-розвивальні програми, які б повністю відповідали потребам сучасної дитини-дошкільника, вимогам часу та запитам батьків.
Наші можливості та переваги
1. Наукові напрацювання, можливість спілкуватися з науковцями, педагогами, психологами.
2. Розвивальні програми, матеріальна база, педагогічний склад, співробітництво.
3. Індивідуальний психолого-педагогічний супровід дитини (діагностика, консультування батьків, складання індивідуальної освітньої програми для кожного малюка, корекційно-розвивальні заняття).
4. Семінари, майстер-класи та тренінги для батьків.
5. Огляд стану фізичного здоров’я дитини, консультативний супровід лікаря-педіатра та, у разі необхідності, консультація логопеда.
Тож діяльність академії зорієнтована на співпрацю науковців, медиків, батьків, педагогів та психологів.
Детальніше про програми та курси Дошкільної академії читайте за посиланням.

На семінарі відбулася презентація спецкурсу «Технології розвитку здібностей та обдарованості дітей раннього та дошкільного віку», до якого можуть долучитися всі охочі.
Мета навчання — ознайомити слухачів з авторськими методиками Центру розвитку дитини «Дошкільна академія «УнікУм».
Зміст спецкурсу — модуль 1 (технології, які застосовуються в дошкільній освіті, технології академії, семінар-тренінг (створюємо розвивальні технології), модуль 2 (проектування індивідуального розвитку, педагогічна діагностика, психологічна діагностика,  індивідуальні освітні програми, тренінг (проектування індивідуальної траєкторії розвитку).
Детальніше про спецкурс, а також про порядок та умови проведення навчання читайте тут

Академія бере участь одразу у двох проектах — проект компанії «Фактор розвитку» та «STREAM-освіта або Стежинки у Всесвіт».

Проект компанії «Фактор розвитку» презентувала Любов Петрівна Пастернак.
Мета проекту: створення предметно-розвивального середовища для всебічного розвитку дітей та забезпечення спеціалістів, педагогів-дошкільників необхідним і сучасним інструментом для роботи з дітьми.
Любов Петрівна допомогла нам зазирнути у найближче майбутнє, побувати у ньому — принесла розвивальні іграшки, дидактичні матеріали та фізкультурне обладнання, якими незабаром зможуть скористатися всі педагоги-дошкільники нашої країни.
Дуже цінне те, що розвивальні іграшки призначені і для дітей з особливими потребами — це тактильні, слухові, візуальні іграшки, іграшки для розвитку мовлення та соціалізації дитини.
У «Фактор розвитку» очікується великий асортимент нестандартних дуже цікавих і навіть дивовижних іграшок, спрямованих на вивчення математики, розвиток дрібної моторики, вивчення іноземних мов, а також експериментування та дослідження у самих різних напрямах.
Це різноманітні прозорі та магнітні кубики, конструктори, в тому числі підлогові великогабаритні,  моделі просторових геометричних фігур, які допомагають наочно порівняти об’єм різних геометричних тіл, а також балансири.








Вже у квітні можна буде придбати обладнання для здоров’язбережувального середовища — тактильні стежинки, мати, ходулі, каталки. Це обладнання добре підходить і для занять спортом, і для розваг.
Стежте за наповненням сайту компанії «Фактор розвитку» і завжди будете в курсі всіх новинок — www.factor-r.com.ua

Проект «Розвиток творчої індивідуальності й продуктивного мислення дошкільників із використанням SТRЕАМ-технології» (науковий керівник Катерина Крутій) представила Ірина Стеценко.
Мета проекту: створення Програми розвитку пізнавальних здібностей дошкільників «STREAM-освіта або Стежинки у Всесвіт», розробка методичного забезпечення до програми.
Зараз на запитання «Як виховати інженерів та науковців, що працюватимуть у галузі природничих наук, та математиків?» можуть допомогти відповісти нові напрями освіти — STEM, STEAM, STREAM.



Сергій В’ячеславовіч САВЕЛЬЄВ, доктор біологічних наук, професор, завідувач лабораторії розвитку нервової системи Інституту морфології людини РАН, говорить про нерівномірність дозрівання мозку дитини. Тому у малюка можуть яскраво проявлятися ті чи інші здібності — наприклад, до малювання, музики, танцю, математики тощо — але це не означає, що дитина має справжній талант у певній галузі і потрібно терміново розвивати здібності дитини у цьому напрямі. Нічого певного про здібності дитини до закінчення розвитку мозку дитини сказати не можна!
Тому потрібно надати дитині змогу спробувати себе у різних галузях — дати побути співаком, артистом, балериною, музикантом, науковцем, винахідником… При цьому потрібно уважно стежити за тим, що дитині найбільше подобається, що виходить краще, що надає малюку найбільшого задоволення, чим він займається самостійно.
Тож дитина «мислить образами, барвами, звуками», тому варто використовувати образне мислення малятка для гармонійного пізнання навколишнього світу, розвитку творчих можливості дітей, бо у подальшому житті надолужити втрачене буде практично неможливо.
Таким чином, ARTs забезпечує гармонійний та всебічний розвиток дитини, активізацію творчих здібностей.
Reading + Writing забезпечує розвиток мислення, зокрема критичного, сміливість та вміння доводити власну думку, вміння говорити із співбесідником однією мовою.
Таким чином, під час пізнання довкілля дошкільнятко у STREAM-освіті переходить від створення емоційний образ об’єкту до наукового.
Про приклади такого навчання докладніше читайте за посиланнями

Далі методисти Дошкільної академії представили свої курси.
Олександр Григорович Козленко, науковий співробітник відділу біологічної, хімічної і фізичної освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, розповів про курс «Юний дослідник».



Ознайомлення з основами природничих наук та сучасною технікою запізно розпочинати в школі: діти постійно стикаються з різноманітними явищами природи, пристроями та гаджетами в побуті.
Важливо показати, що всі явища живої та неживої природи наука вивчає за допомогою однакової послідовності дій: ознайомлення з фактами, висунення гіпотез, їхньої експериментальної перевірки та узагальнення результатів.
На прикладі окремих явищ та об’єктів пропонується розглядати широке коло питань фізичної, хімічної та біологічної природи, а також формувати навички безпечного поводження в лабораторії.
Діяльність дітей на занятті
• Участь у підготовлених дослідах та їх обговорення.
• Дотримання правил безпеки.
• Самостійне планування дослідів та їх проведення.
• Обговорення ідей та гіпотез.
В курсі «Юний дослідник» відбувається формування уявлень дітей про тіла та їх властивості, явища різної природи:
• Земля як планета, на якій ми живемо. Глобус. Що всередині і що над нами. Вулкани.
• Земля як магніт. Магнітні і немагнітні матеріали. Досліди з магнітами. Компас.
• Атмосфера Землі. Тиск повітря, який ми не помічаємо. Чи можна стиснути повітря?
• Що спільного між плаванням і літання? Досліди з повітрям в повітряних кульках
• Чи можна опертися на повітря? Літальні апарати, які важчі за повітря. Парашут. Активний політ.
• Вода. Чим вода відрізняється від повітря. Моря і океани. Надводні та підводні човни.
• Вода в атмосфері. Кругообіг води. Агрегатні стани води.
• Потік води. Капіляри.
• Механічні, теплові, оптичні явища.
Детальніше читайте за посиланням
Подивитися як проводяться заняття клубу «Юний дослідник» можна за посиланням

Детальніше читайте за посиланнями
Дуже відкриті задачі: що це таке, навіщо, перші приклади. Нестандартні задачі з усмішкою для дітей і дорослих
Дослідження по-дорослому. Джерело творчості дітей
Завітайте на заняття курсів «Пізнавальне конструювання» та «Логіки світу» за посиланням

Багато наших гостей виявили бажання пройти навчання за скороченою програмою (за тиждень).
Триває запис у першу групу (групу інтенсивної підготовки). Навчання розпочнеться 4 квітня і триватиме до 8 квітня включно. Вартість курсу — 1000 грн
За ці п’ять днів Ви:
• детальніше познайомитесь з нашими авторськими методиками та програмами: «Пізнавальне конструювання», «Логіки світу», «Юний дослідник»;
• дізнаєтеся про технічні прийоми конструювання з ЛЕГО та методику роботи з дошкільнятами і дітьми раннього віку;
• ознайомитеся з структурою індивідуальних освітніх програм та розроблятимете свої варіанти, з урахуванням індивідуальних відмінностей дітей;
• будете вчитися виявляти здібності та оцінювати рівень розвитку дитини-дошкільника (педагогічна та психологічна діагностика);
• навчитеся добирати й застосовувати педагогічний інструментарій для розвитку здібностей та обдарувань дітей раннього і дошкільного віку.
Заняття та тренінги проводитимуть науковці Інституту обдарованої дитини НАПН України, викладачі та методисти Центру розвитку дитини «Дошкільна академія «УнікУм».
З детальною програмою та розкладом занять першої групи інтенсивної підготовки можна ознайомитись у куратора спецкурсу Грицишиної Таїсії Іванівни. Також запис у групу проводиться за телефонами: (044) 481-27-07, 097 399-50-01, 063 255-68-06, 050 716-62-78.

Приєднуйтесь до нас! Створюймо програми нового покоління!


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Загадки, які відгадують наші голівки та пальчики

Заняття у різновіковій групі з курсу «Логіки світу» у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


Навколо нас дуже багато загадок і нам потрібно вміти їх розв’язувати. А що для цього потрібно? Бути уважними, спостережливими, вміти порівнювати, уявляти та доуявляти, виділяти суттєві ознаки об’єктів, розмірковувати, робити умовиводи… А ще для того, щоб розгадувати загадки потрібні знання одразу в кількох галузях.
 Отже, на цьому тижні ми приділили досить багато уваги загадкам і їх розгадкам.

Сенсорні загадки


Малята вже досить добре знають геометричні фігури, їх елементи, вміють відрізнити одну фігуру від іншої. А тепер спробуємо довіритися пальчикам! Діти у «чарівній коробочці» знаходять геометричні фігури за завданням вихователя — знайди фігуру без кутів чи з кутами. Потім виймають фігуру, роздивляються її, міркують чи правильно виконали завдання, визначають, як фігура називається.
Сенсорні загадки молодші дітки розгадували зі старшими на рівних. Умнічки!
Далі загадки будуть ускладнюватися: потрібно буде знайти геометричну фігуру з певною кількістю кутів, певну геометричну фігуру.



Загадки про тварин


Педагог задавав діткам загадки про тварин, які можна знайти у книжках та Інтернеті. Ці загадки складніші — потрібні знання про тварин, розвинена уява, наочно-образне мислення. Меншеньким діткам складно, тому роботи розділилися: старші розгадували загадки, менші допомагали розповідати про тварину.
Дітки з педагогом розбирали загадку — визначали що про звіра ми дізналися із загадки, які у нього прикмети, чим цей звір особливо цікавий, на кого схожий і чим саме тощо.
Якщо дітям все-таки складно назвати відгадку, педагог доповнює загадку відомостями про звіра доки діти не здогадаються.
А от якщо малята дуже швидко відгадали загадку, вихователь обов’язково просив пояснити, звідки відгадка із загадки з’явилася.




Під час такої діяльності чітко видно взаємозв’язок між різними курсами у нашій Академії: на «Логіках світу» вивчаємо геометричні фігури, вчимося рахувати, на «Пізнавальному конструюванні» — закріплюємо ці вміння; на «Пізнавальному конструюванні» мандруємо стежинками різних країн та континентів, знайомимося з різними тваринами, а от на «Логіках світу» використовуємо набуті знання.


Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «Дошкільна академія “УнікУм”».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Подорож Україною: «Найхитрющий звір в лісі: ЛИСИЧКА»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України 


На занятті ми продовжуємо ознайомлювати дітей з природою України: розповідаємо про хижаків, більше уваги приділяємо лисичці, порівнюємо вовка та лисичку.
Сьогодні ми визначаємо, яких звірів бояться зайчики. А чи боїться хтось зайчиків?
Ми вже не вперше в лісі, тому вже знаємо як там потрібно поводитися. Малята йшли засніженим лісом тихо-тихо, уважно дивитися під ноги, щоб нікого не потурбувати і не сполохати. Адже в лісі ми — гості, а господарі — дики тварини.
Малята вже знають, що звірів взимку потрібно шукати по слідах: так простіше їх побачити.
Малята розказують, яка лисичка, педагог доповнює їхню розповідь. Потім порівнюємо лисичку і вовка, дивимося на фотографії, як живе лисичка, які у неї малючки.
Всі разом рахували скільки у лисички вушок, ніжок, оченят. Доуявляти лисичку діткам вже легше, ніж зайчика.




Основна конструкція — лисичка. Закріплюємо одразу кілька прийомів конструювання — «цеглинка на цеглинку», «цеглинка під цеглинку», «цеглинка із зміщенням», ставимо цеглинки з нижнього боку основи. Здається, що прийомів надто багато, але ж дітям ми про них не говоримо. Та й всі прийоми вже знайомі. Тому лисичку будували частково за словесними інструкціями педагога, частково — за показом. В усіх вийшли дуже красиві звірки!

Ліс для лисички — рідний дім. Тож під час вільного конструювання ми зробили разом ліс для своїх лисичок. Цього разу дітки враховували свої помилки, слухали поради педагога, вчилися будувати стійкі та міцні конструкції. У Ксюші вийшло дерево з найрозлогішою кроною. Дівчинка любить прикрашати дерева квіточками. Тож спочатку побудувала галявинку з багатоповерховими диво-квітами, а потім придумала, як зробити галявину частиною крони. Ілларія перше дерево будувала, уважно слухаючи поради педагога, а от друге дерево створила самостійно. Висока струнка тополя виросла у Лізи. Дерева сподобалися всім лисичкам!

Заняття про лисичку ми проводили окремо для групи раннього віку. Тут найбільше вразила Улянка: вона дуже вправно, зосереджено працювала, дуже старалася, тому її лисичка дуже швидко побігла по стежиночках. Дерево дівчинка будувала за порадами педагога, а ще у неї вийшли чудові грибочки і кущик. Потім дівчинка прикрасила ліс галявинками з квіточками, привела на екскурсію багато діток.




От такий ліс-лісочок вийшов у нас для лисичок-сестричок!

Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «Дошкільна академія “УнікУм”».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Подорож Україною: «Стриб-скок, та не білочка: ЗАЙЧИК»

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм»


Сьогодні Петрик і Марійка з татом пішли до лісу, щоб побачити дуже таємничого звірка. Чому він таємничий? Цей звірок дуже полохливий, сторожко прислухається до кожного шемріту в лісі і як тільки щось його насторожить мерщій тікати. Тож цього звіра дуже важко роздивитися.
На занятті ближче знайомимось із зайчиком. Знову ми йдемо зимовим лісом. Там тихо-тихо і нібито нікого немає. Як нам знати зайчика? Ми пригадуємо з малятами, що на снігу завжди чітко видно сліди. Граємо у слідопитів — розпізнаємо сліди людини, песика, пташки, показуємо сліди зайчика. Міркуємо з малятами, чому зайчика важко помітити в зимовому лісі — він білого кольору і дуже полохливий. Розповідаємо діткам, чому зайчик так швидко бігає, де живе.
Всі разом рахували скільки у зайчика вушок, ніжок, оченят. Це насправді не так просто, адже на фотографії не все видно добре, а око у зайчика видно тільки одне. Тож потрібно поміркувати, доуявляти зайчика.
Малята визначають, що відрізняє зайчика від інших звірів в лісі — довгі вуха, зміна кольору шубки, прудкі ноги, довгі стрибки.

Основна конструкція на занятті — зайчик. Таку конструкцію побудувати непросто, тому дітки все робили за показом вихователя. Насамкінець будували вуха — вони мали бути однакової довжини. У кожного був свій спосіб — Ксюша одразу розділила кубики на дві однакові купки, маленька Улянка (ранній вік) чекали допомоги педагога, хтось вирішив не ризикувати і класти цеглинки одразу у два стовпчики, а потім порівняти висоту майбутніх вушок. Першою приставила вушка зайчику Ксюша: подивилася критично — щось вушка зайчика не такі вже й довгі — і швиденько перебудувала. Тож Ксюшин зайка вийшов самим довговухим. Ось стільки зайчиків у нашому лісі!



Кожний взяв додому подаруночок — свого зайчика. Педагог розповідала, які геометричні фігури варто взяти для вушок та лапок зайчика, а от приклеював кожний сам. Тому у кожного вийшов свій зайчик-побігайчик.



Насамкінець заняття вільне конструювання — ліс для зайчика. Це перша спроба побудувати зовсім самому без підказок-порад вихователя. Важко! Ксюша намагалася побудувати високе-високе дерево дуже цікавої форми, крона якого то розширювалася, то звужувалася. Задумка дуже цікава, але третій ярус дерева не вийшов: дерево розвалилося. Нічого, все буває! У інших діток були не такі цікаві задумки, тож дерева вийшли низенькими, але стояли добре.

Перша самостійна невдача — не катастрофа, а поштовх до міркувань. Тож вчимося на власних помилках і рухаймося вперед!
До наступних занять!

Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «Дошкільна академія “УнікУм”».

Сайт Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко