Заняття у різновіковій групі з курсу «Логіки світу» у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України
Чомусь
вважають, що задачі — складна тема і зовсім не для малят. Але насправді, як
математик, педагог і практик, стою на позиціях — задачі нескладні, якщо
правильно подати їх дітям, а ще задачі розв’язувати набагато легше, ніж
традиційні вирази. Та й розв’язувати задачі дітям набагато цікавіше, ніж «сухі»
вирази.
На
цьому тижні ми розв’язували перші арифметичні
задачі, щоб закріпити відповідність число
— кількість — цифра. У задач ще примітивний сюжет, але це вже задачі.
Малята поступово вивчають числа до
10-ти, вже знають, як записують числа. Звичайно, знання ще не тверді, але
всьому свій час.
У
цій темі для мене важливо, щоб діти засвоїли відповідність число — кількість: вивчити цифри у них буде час у школі, а ще число
завжди позначає кількість (і ця кількість буде однаковою як би ми її не назвали),
а от його запис може бути дуже різним — римські цифри, арабські цифри, а ще
можна самим придумати, як занотовувати числа. Тож спочатку кількість, потім — число,
і тільки насамкінець ланцюжка — цифра.
Так і розставляємо акценти.
Ще
дуже важливо, щоб діти вміли абстрагуватися від конкретики і рахувати все, що
завгодно. Іноді педагоги кажуть, що діти вміють рахувати наприклад сині машинки,
але не рахують яблука. Це тому, що у малят не закріпилася відповідність число — кількість, вони не можуть абстрагуватися, їм важко
узагальнювати.
Тому
вивчаючи числа педагог пропонувала діткам різні завдання з опорою на наочність
— презентація, або картки, або іграшки. Завдання ставилися по-різному від «Скільки
яблук намальовано?» до «Візьми 5 шишечок», «Пострибай 3 рази».
А ще
числа та цифри зручно вивчати, користуючись картками — число + кількість —
цифра «3» і така ж кількість квіточок (причому предмети щоразу різні). Діти
одразу бачать, яка кількість відповідає числу (цифрі), менше помиляються, їм
зручніше порівнювати кількості.
Діткам
подобається грати у магазин. Скористаємося
цим, адже це дуже зручна гра для закріплення відповідності число — кількість. Запропонуйте малятам бути продавцями і
покупцями: продавець продає певну кількість товару (наприклад, 4 морозива), а
покупець замовляє покупку та перевіряє продавця.
Поняття
«більше», «менше» я завжди раджу
вивчати у цій темі, адже кількість завжди порівнюється. Пригадайте, як малята
вибирають собі улюблену печеньку «Візьму більшу» (хоч насправді всі вони майже
однакові) або біжать міряють у якій склянці більше компоту (це вже умовна міра у
житті :)))).
І от
настав другий етап ознайомлення — арифметичні
задачки. На екрані зображене число і певна кількість предметів. Дітки
міркують чи відповідає кількість предметів числу, більша чи менша, ніж число,
ця кількість предметів. Спочатку — задачі
на додавання — потрібно покласти
ще предмети, щоб відповідність число —
кількість стала правильною.
Далі
— задачі на віднімання — потрібно прибрати
кілька предметів, щоб відповідність число
— кількість стала правильною.
Це
перше ознайомлення із задачами, тому педагог ставила акцент на закріплення
відповідності число — кількість. Відповідає
число кількості чи не відповідає?
Далі
— • дітки спочатку визначатимуть більше
чи менше предметів, ніж записане число,
• потім — педагог ставитиме акцент на тому, скільки
предметів потрібно додати або відняти (спочатку дітки рахуватимуть за
комп’ютером скільки предметів він додав або відняв, це можна робити прямо в
темпі роботи презентації, потім — дітки спочатку визначатимуть скільки предметів
потрібно додати або прибрати, а потім перевірятимуть свою відповідь, рахуючи за
комп’ютером).
А ще
у педагога вийшла дуже весела «стрибуча» математика. Подивіться!
Мені
дуже приємно працювати з творчими, небайдужими, усміхненими педагогами!
Дякую
за творчість і натхнення!
Щоб
прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові
слова «Дошкільна академія “УнікУм”».
Сайт
Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше
про Дошкільну академію «УнікУм» читайте
тут
Дізнатися
про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі
FaceBook. Ласкаво просимо!
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар