неділя, 25 травня 2014 р.

Як зберігати музику

Відкриті запитання-ідеї для розгортання проектів і проведення інтегрованих занять


Сподіваюсь, мої постійні читачі-втілювачі вже помітили, що я дуже люблю відкриті запитання. Адже вони неочікувані, цікаві, іноді з дивовижним поглядом, спонукають до роздумів, висування власних ідей… Сьогодні я розповім як відкриті запитання можуть стати поштовхом для проектної діяльності, можуть допомогти сконструювати інтегрований урок, показати зв’язок між різними галузями діяльності людини.


Ідеї проектів


За сюжетними картинами, що подаються на обкладинках журналу “Джміль”, з дітьми можна проводити цікаві проекти. Публікую відкриті запитання-завдання для розгортання проектів на тему “Як зберігати музику” (“Джміль”, випуск 65, весна, 2013), які допоможуть дітям зрозуміти як комп’ютери та інші пристрої використовують у повсякденному житті, як можна записати музику і яка різниця між «живим» і записаним звуком.
Кожне відкрите запитання може стати темою окремого міні-проекту. Тож дітей можна об’єднати у групи і кожна з них досліджуватиме окреме запитання. Результати роботи кожної групи можна обговорити за круглим столом, а потім об’єднати їх у спільний проект.



Відкриті запитання-завдання
— Роздивіться картину. Хто на ній зображений? Що робить? Для чого? (Дівчинка Нотка зі своїм ансамблем вирішила записати концерт на диск і надіслати його друзям. Тоді навіть ті, хто не змогли побувати на концерті, зможуть послухати його. Звичайно, це не «живий» звук, але…)
— Поміркуйте, чому краще побувати на концерті, ніж послухати диск? (На концерті ми бачимо як облаштована сцена, як змінюється світло відповідно до змісту пісень, нас захоплюють костюми артистів, сидимо поряд з іншими глядачами і можемо поспілкуватися з ними під час перерви, аплодисментами підтримати артистів після особливо вдалих номерів, висловити виконавцям своє захоплення, вдячність за працю тощо.)
— Чому прослухати диск краще, ніж побувати на концерті? (Концерт раз почув і тільки згадуєш про нього, а запис на диску можна слухати стільки, скільки хочеш, причому порядок пісень можна змінювати, слухати стільки завгодно, будь-коли припинити.)
— Які пристрої треба мати, щоб прослухати концерт з диска? Чим вони схожі? Чим відрізняються? Коли який пристрій краще використовувати? Чому? (Комп’ютер, плейєр, музичний центр тощо.)
— Що робить Нотка? Хто допомагає їй? На яких музичних інструментах грають хлопчики і дівчинка? Хто підспівує?
— Є звичайне фортепіано, а є електричне. Які ще «електричні» музичні інструменти ви знаєте? Чим вони відрізняються від звичайних?
— Який пристрій використовує Нотка для запису звуку? Для чого він потрібний? (Звук потрапляє в комп’ютер за допомогою мікрофона, зберігається на вінчестері.) Роздивіться картину. Хто ще використовує цей пристрій?
— Чи буде чутно маракаси мишки? Чому ви так вважаєте?
— Коли ще потрібний мікрофон? Для чого саме?
— Як ви вважаєте, навіщо хлопчику навушники? Чи може він обійтися без них? (Хлопчик слухає запис виступу Нотки, який зберігається на вінчестер. Якщо звукорежисер почує, що звук погіршується, за допомогою еквалайзера може відразу поліпшити якість. А от неякісні місця, що вже записано на вінчестер, він зможе виправити за допомогою комп’ютерної програми тільки після закінчення виступу Нотки.)
— Для чого потрібний комп’ютер? Чи може комп’ютер сам записати пісні? Чому? (Комп’ютер допомагає якісно записати звук на диск, прибрати непотрібні звуки, трохи прикрасити виконання пісні. Звичайно, комп’ютер нічого не робить сам — ним має керувати людина. Тільки вона знає, в який момент і що саме краще зробити: підсилити звук, зменшити гучність голосу окремого виконавця, прибрати зайві звуки тощо.)
— Які ще пристрої потрібні для запису звуку? Для чого? Покажіть їх на картині. (Для запису звуку потрібний еквалайзер. Його використовують для перетворення звуку, покращення його якості. Еквалайзер може покращити звук під час запису, таким чином отримують зразу якісний звук і зберігають його на комп’ютер. Мікшер поєднує звук з різних джерел теж під час запису на комп’ютер. Цей пристрій потрібний друзям для поєднання звуку з різних джерел: спів Нотки, підспівування котиків, звук кожного музичного інструмента (до кожного музичного інструмента кріпиться маленький мікрофон). А якщо у нас немає еквалайзера і мікшера, то після виступу артистів усі процеси з перетворення звуку допоможуть виконати програми на комп’ютері. Коли запис концерту буде повністю готовим, його можна зберегти на стільки дисків, скільки потрібно.)
— Знайдіть на картині пристрої введення-виведення інформації. Для чого вони потрібні?
— Які пристрої введення-виведення інформації ви ще знаєте? Розкажіть про них.
— Яких складових комп’ютера не видно на картині, але без них неможливо працювати з комп’ютером? Чому ці складові важливі?
— Хто і коли використовує звук? Навіщо? (Свої виступи записують співаки, виконавці, що грають на різних музичних інструментах. Спів пташок, голоси тварин записують біологи, щоб порівняти різні звуки, якомога більше вивчити життя тварин. Журналісти записують інтерв’ю з різними людьми, щоб потім відтворити їхні висловлювання під час радіопередач. Слідчі записують розповіді свідків подій, щоб зіставити свідчення різних людей, проаналізувати їх, викрити злодіїв.)
— Які звуки ви хотіли б записати? Чому? Як ви цей запис використали б?

Запитання-завдання для конструювання уроків


Сюжетні картини на обкладинці журналу «Джміль» можуть стати основою кількох інтегрованих уроків. Наводимо конструктор із запитаннями-завданнями для інтегрованих уроків за сюжетною картиною («Джміль», випуск 65, весна, 2013) для учнів різних класів початкової школи. На цих уроках можна об’єднати такі предмети — математика, мистецтво, українська мова (розвиток зв’язного мовлення) тощо. За допомогою цих запитань можна розвинути у дітей мислення, увагу, уяву.

Відкриті запитання-завдання
— Скільки музичних інструментів на картині? Скільки дітей, які можуть на них грати? Скільки виконавців ще потрібно запросити, щоб оркестр став більшим? (На скільки музичних інструментів більше, ніж виконавців?)
— Скільки на картині музичних інструментів? Скільки струнних музичних інструментів? Скільки клавішних? Скільки духових? Скільки ударних?
— Скільки на картині співаків?
— Порівняйте кількість співаків і виконавців на картині? Кого більше? На скільки?
— Скільки скрипкових ключів ви можете знайти на картині? На картині більше скрипкових ключів чи нот? Дайте відповідь на це запитання, не перелічуючи ноти. Обґрунтуйте свою думку.
— Як звучать різні музичні інструменти? Порівняйте звук струнних, клавішних, ударних, духових.
— Що таке камертон? Навіщо він потрібний?
— Як можна збільшити оркестр з такою самою кількістю виконавців? Який пристрій для цього потрібний? Що мають вміти виконавці для цього?
— Як ви вважаєте, яку пісеньку виконує Нотка, веселу чи сумну? Чому?
— Що можна додати до картини?
— Придумайте історію про те, що було до того як Нотка з друзями зібралися в студії. Що буде після запису концерту?
— Комп’ютерні програми можуть імітувати звучання різних музичних інструментів. Чи можна комп’ютер вважати музичним інструментом? Чому?
— Скільки тварин на малюнку? Скільки птахів? Скільки квітів?
— Кого на картині більше дівчаток чи хлопчиків? На скільки?
— Що треба приготувати Нотці для чаювання з друзями? Скільки чого треба?
— Скільки тістечок треба приготувати Нотці для чаювання з друзями? Чому?
— Скільки блюдечок треба поставити на стіл для чаювання? Скільки чашок? Скільки ложечок? Скільки посуду?
— Скільки предметів схожих на круг можна знайти на картині? На прямокутник?
— Скільки струн у музичних інструментах? Чи однакова кількість струн у різних музичних інструментів? Чи є у фортепіано струни? Навіщо вони потрібні? Чим призначення струн у фортепіано відрізняється від їх призначення у струнних інструментах? Тож фортепіано струнний інструмент? Як цей інструмент краще назвати? Чому?
— Як ще можна назвати фортепіано? Які музичні інструменти схожі на фортепіано ви знаєте?
— Які струнні музичні інструменти ви знаєте? Чим вони відрізняються? Чим схожі?
— Які ударні музичні інструменти ви знаєте? Чим вони відрізняються? Чим схожі?
— Які клавішні музичні інструменти ви знаєте? Чим вони відрізняються? Чим схожі?
— Які духові музичні інструменти ви знаєте? Чим вони відрізняються? Чим схожі?
— Скільки треба мікрофонів, щоб усі звуки записалися на комп’ютер?
— Як переносять музичні інструменти? Чому саме так?
— Скільки футлярів для музичних інструментів ви бачите на картині? Для яких музичних інструментів вони підходять?
— Скільки футлярів ще треба додати, щоб діти змогли перенести всі музичні інструменти?
— Який футляр для якого музичного інструмента підходить? (У який футляр можна покласти трубу?)
— У Нотки невеликий оркестр: усі бачать одне одного, тому грати разом їм неважко. А якщо оркестр великий, хто допомагає музикантам грати разом?

Електронну версію сюжетної картини для зручної інтерактивної демонстрації на мультимедійній дошці ви можете отримати, надіславши лист-запит на e-mail журналу «Джміль»: jmil@dvsvit.com.ua


Публікацію на цю ж тему в журналі «Учитель початкової школи» Ви можете знайти за посиланням

Подивитися як виглядає електронний додаток допоможе цей відоматеріал.





Більше дізнатися про електронні додатки до журналу «Джміль» (2014, № 1) Ви можете за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Скоромовки навколо» (журнал «Джміль», 2014, № 2) Ви можете за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Фонтани» (журнал «Джміль», 2014, № 2) Ви можете за посиланням

Дізнатися про електронний додаток «Весняні пригоди Джмелика, Пензлика, Нотки та Книжечки» (журнал «Джміль», 2014, № 2) Ви можете за посиланням

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар