субота, 19 квітня 2014 р.

Фонтани навколо нас


Пізнаємо світ разом


Кажуть, що можна нескінченно дивитися на те, як горить вогонь, тече вода, сяють зірки на небі. Мабуть так сталося тому, що все це ніколи не буває однаковим, щоразу ми відкриваємо для себе щось нове, неочікуване, дивовижне. Особливо вражає бурхлива вода: хвилі на морі, шторм, гірський потік, веселий струмочок, водоспад…

Не всі ми можемо щодня бачити гірську річку, потічок, море, водоспад, озеро, тому люди створили їх маленьку копію — фонтани. З часом фонтани перетворилися на витвори мистецтва. 

Подивіться, якими різними можуть бути фонтани, як по-різному їх змальовують художники, будують люди, що у природі схоже на них. Таку бесіду з дітьми можна перетворити на цікаву багатоденну екскурсію у навколишній світ, проект, роздуми, пізнавальну мандрівку… Зробити це допоможе електронний додаток до журналу «Джміль» (2014, № 2). Сьогодні розповідаю своє бачення пізнавальної подорожі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку.


Фонтани у нашому місті


Зараз весна поступово прокидається все навкруги, і фонтани теж прокидаються. Напевно, у кожному місті є фонтани: у затишних куточках парків, на шумних вулицях, у дворах…
Вийдіть з дітьми на вулицю і роздивіться фонтани: які вони, якого кольору вода, чи завжди вона однакового кольору, від чого залежить колір води фонтана, що цікавого можна побачити, прислухайтеся до голосу фонтана, придивіться до всього навкруги…
Сподобалося? Любите подорожувати? Готові до подорожі у будь-яку мить? Інтерактивні електронні додатки до журналу «Джміль» — інтерактивна карта «Фонтани у містах України» та «Несподівані фонтани світу» — допоможуть здійснити подорож у зручний час.







Запитання для бесіди з дітьми
— Які фонтани у рідному місті ви бачили? Що сподобалося?
— Чи можете уявити своє місто без фонтанів? Чому?
— На що схожі фонтани?
— Що незвичайного можна побачити, дивлячись на фонтани?
— Опишіть фонтан. Фонтан (який?) Фонтан (що робить?)
— Чи сподобалися фонтани? Чому?
— Придумайте назву кожному фонтану. Чому ви так назвали фонтани?
— Чому дивлячись на фонтан люди кажуть про гру струменів води?
— Чим схожі побачені фонтани? Чим відрізняються?
— Яке явище можна спостерігати, коли ви дивитеся на фонтан? Яка погода у цей час має бути? Чому?
— Що незвичайного ви побачили у фонтані?
— Яка музика (колір) на ваш погляд підходить до цього фонтану? Чому?
— Намалюйте фонтан, який сподобався найбільше.
— Складіть казку або історію про фонтан.


video


video

Фонтани у живописі


Рух води намагалися відтворити художники в усі часи: вони вибирали для цього різну техніку малювання, різні фарби, ситуації, пори року… Роздивимося картини з фонтанами і порівняємо їх з фонтанами на вулицях і фотографіями. Що нового можна побачити на картинах? Чому? Чи можна почути звуки на них? Чи однаковий голос у намальованих фонтанах? Чи вдалося художникам відтворити рух води? Здійснити подорож у картинну галерею допоможуть інтерактивні електронні додатки до журналу «Джміль»«Фонтан» (картина Сергія Шишка) та «Картини з фонтанами» (добірка картин).






Запитання для бесіди з дітьми
— Яка пора року зображена на картинах? Як ви вважаєте, чому на картинах так часто зображено літо?
— Якого кольору вода? Які кольори вибирають художники для зображення води? Чому? Які кольори вибрали б ви? Чому?
— Чи можна почути на картинах звуки? Які саме?
— Чи однакові звуки на різних картинах?
— Як художники передають потік води, його змінність?
— Чи можна побачити на картинах рух води? Як художникам вдається його передати?
— Опишіть фонтани на картинах. Фонтан (який?)
— Чим схожі картини? Чим відрізняються?
— Придумайте назву кожній картині. Чому ви так її назвали?
— На яких картинах фонтани особливо сподобалися? Чому?
— Що незвичайного ви побачили на картинах? Чи побачили це на фотографіях або під час прогулянки? Чому?
— Як ви вважаєте, яка музика підходить до картин? Чому?


video


video


Фонтан
Смотри, как облаком живым
Фонтан сияющий клубится;
Как пламенеет, как дробится
Его на солнце влажный дым.
Лучом поднявшись к небу, он
Коснулся высоты заветной
И снова пылью огнецветной
Ниспасть на землю осужден.

О смертной мысли водомет,
О водомет неистощимый!
Какой закон непостижимый
Тебя стремит, тебя метет?
Как жадно к небу рвешься ты!..
Но длань незримо-роковая,
Твой луч упорный преломляя,
Сверкает в брызгах с высоты.
                                     Федор Тютчев

Фонтани у живій та неживій природі


Ще раз поглянемо навколо себе: що могло стати прототипом фонтанів? Чи тільки у неживій природі є фонтани? Які фонтани можна зустріти у живій природі? Який голос у фонтанів у природі? Чим він відрізняється від голосу вже побачених фонтанів? Здійснити подорож у природу нам допоможе інтерактивний електронний додаток до журналу «Джміль»«Фонтани в природі». Порівняймо побачене з фонтанами у нашому місті та на картинах.






Запитання для бесіди з дітьми
— Які об’єкти у повсякденному житті нагадують фонтани?
— Як можна створити фонтани власноруч? Що для цього потрібно?
— Що навколо нас схоже на фонтани?
— Коли і де можна несподівано побачити фонтани?
— Складіть казку або історію про фонтан у природі.


video


ПІДСУМОК: запитання для бесіди з дітьми


— Навіщо потрібні фонтани?
— Де б ви збудували фонтани? Які саме? Чому?
— Чи є голос у фонтана? Який він?
— Пофантазуйте і придумайте свій фонтан. Намалюйте або опишіть його.
— Якими ще можуть бути фонтани?
— Чи можуть бути фонтани не з води? (Фонтан грязі, бруду, пилу, ідей…)
— Коли ми використовуємо слово «фонтан»? Як ви вважаєте, чому?
— Де б ви вживали слово «фонтан»? Чому?

ЗАВАНТАЖИТИ електронні додатки про фонтани можна за посиланням

Більше дізнатися про електронні додатки до журналу «Джміль» (2014, № 1) Ви можете за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Скоромовки навколо» (журнал «Джміль», 2014, № 2) Ви можете за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Весняні пригоди Джмелика, Пензлика, Нотки та Книжечки» (журнал «Джміль», 2014, № 2) Ви можете за посиланням
Дізнатися про електронний додаток «Як зберігати музику» (журнал «Джміль», 2013, № 1) Ви можете за посиланням

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар