Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України
Початок подорожі Курчатка читайте тут
Курчатку
Сонечку снилися веселі ігри з цуценятками... А ще воно пригадувало, як Песик
навчив швидко дізнатися скільки песиків живуть у конурі і правильно рахувати
мисочки з їжею для них: поставити рівно стільки скільки треба не більше і не
менше. Курчатко ще маленьке, тому ще не вміє швидко рахувати, але тут і вміти
рахувати не потрібно: ти просто акуратно ставиш перед кожним песиком його
мисочку і розкладаєш у кожну мисочку їжу, стежиш, щоб жодної мисочки не
пропустити. Так ми завжди певні, що мисочок вистачає. «Треба навчити так діяти
братиків і сестричок», — подумало Курчатко. — «Ми будемо тренуватися разом і у
нас все буде добре виходити!»
Цього
разу Курчатко вирішило ще раз побігти до ферми: воно хоче познайомитися з
дитинчатками корівок, адже це теж малюки і з ними цікаво буде погратися… От
тільки ці малючки набагато вищі за Курчатка!
На занятті продовжуємо вивчати
(закріплюємо) спосіб «рахунку без підрахунку» — встановлюємо взаємооднозначну
відповідність між двома множинами — множиною песиків і мисочок для них, між
множиною стогів з сіном та множиною тварин (корів та теляток); продовжуємо
вивчати поняття «великий» та «маленький» (великі стоги для мам, а от маленькі —
для їхніх діток — теляток). Також діти закріплюють знання свійських тварин,
називають дорослих тварин і їхніх дитинчаток.
На
цьому тижні були два сольних заняття і на обох солісткою була Ліза. Обов’язковими
конструкціями на цьому занятті були корова та корівник. Одразу у нас була змога
повторити: у корівнику живе не одна корова, а багато корів; тому корівник
довгий,
там багато
віконечок, щоб всім корівкам було світло. А ще біля корівника лежали стоги
сіна: ми з Лізою порахували стільки їх, тож стільки ж і корів прийде, але стоги
різні — великі і маленькі. Чому стоги різні? Мабуть, великі
стоги будуть для корів, а маленькі для дитинчаток — теляток?
Ось такий логічний ланцюжок побудувала
Ліза з педагогом. Звичайно, це дуже складно, але перший млинець не вийшов грудочкою.
А
далі була невеличка мандрівка на луг — там ми зустріли свійських тварин з
дитинчатками — почали вводити в активний словник дитини назви свійських тварин
і їхніх дитинчаток. Звичайно, не все одразу: дитина має запам’ятовувати нові
слова поступово. Тут у пригоді стала дитяча пісенька «Хто пасеться на лугу» —
одразу і відпочинок, і закріплення матеріалу.
А
потім — конструювання. Цього місяця складність конструкцій зростає: побудоване
треба акуратно притримувати пальчиками (адже треба додати кубики так, що решта конструкції
не розвалилася), а ще корову треба будувати не тільки знизу вгору, а ще й
повертатися вниз. Дуже добре, що Ліза намагається сама долати труднощі,
допомоги не просить.
Корову
дівчинка будувала за показом педагога: вихователь показувала, де ставити кубик
на зразку і називала частину корови, яку зараз будуємо, ставила кубик у своїй
конструкції сама, а потім Ліза повторювала.
А от
ідею побудови корівника дала педагог і вона ж спрямовувала дії дитини, а решту
роботи — виконувала Ліза: це і повторення пройденого, і закріплення
конструкторських навичок, і перехід до вільного конструювання за власним
задумом. Зверніть увагу, як ретельно Ліза добирала кольори кубиків на даху.
А
потім — розгул творчості: квітучий луг, загородка для корів. Ліза дуже любить
будувати все високе (це її фірмовий знак), тож на лугу з’явилася диво-квітка вище,
ніж корови.
Цього
заняття ми плавно перейшли до конструювання
історій (звичайно, історію створює дитина разом педагогом) — Ліза ставить
біля кожної корови мисочку, але одній корові не вистачає (така ситуація у нас
вперше: мисочок менше, ніж корів, треба знайти вихід інакше одна корова
залишиться голодною); «Нехай корова поїсть травку і квіточки на лугу», —
вирішила Ліза з педагогом. А потім з’явилися інші свійські тварини і кожній знайшлося
цікаве заняття.
Тож і
Лізине соло вийшло вдалим і насиченим подіями! Молодці! Вітаю і педагога і
дівчинку! Мене вразило те, що попри насиченість заняття дитина не втомилася, а була
готова ще щось конструювати. Вже після заняття (приємно, що Лізі сподобалося
будувати історії), дівчинка запропонувала ще одну історію: пограти у магазин із
побудованими конструкціями Тож, насправді історій виявилося дві і кожна з них
імпровізація!
Далі буде…
Щоб прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові слова «пізнавальне конструювання».
Більше про Дошкільну академію «УнікУм» читайте тут
Дізнатися про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар