Завдання для старших дошкільнят та молодших школярів
Початок публікації читайте тут
Завдання 2
Домалюй
предмети у порожніх клітинках так, щоб порядок розміщення їх зберігся.
Складно
знайти спільні ознаки в рядках (або стовпчиках) цієї таблиці. Уважно розгляньмо
рядки. Чим схожі одна на одну фігури у першому рядку таблиці? «У першому рядку
таблиці зображені фігури з паличок.» Чим ці фігури відрізняються одна від
одної? «У першій клітинці зображено сніжинку з чотирьох паличок, а в інших
клітинках сніжинки складаються із двох паличок.»
Уважно
придивися до того, як розташовані палички у сніжинках. Порівняй другу і третю
сніжинки. Що спільного в них? «Я не бачу нічого спільного в розташуванні
паличок у цих сніжинках. Вони зовсім різні.» Роздивися першу і другу сніжинки.
Що в них спільного або незвичайного? «Друга сніжинка входить до складу першої
сніжинки.» А тепер роздивися першу і третю сніжинки. «І третя сніжинка входить
до складу першої сніжинки.» Порівняй другу і третю сніжинки з першою. «Якщо
скласти разом другу і третю сніжинки, у нас вийде перша сніжинка.»
Виявляється,
перша сніжинка складається із сніжинок, розташованих в двох інших клітинках
цього рядка! Сформулюй виведене правило, за яким будуються фігури у першому
рядку таблиці. «Перша фігура рядка складається з фігур, намальованих у другій і
третій клітинках рядка.»
Перевіримо,
чи підходить це правило для інших рядків таблиці. Уважно роздивися другий рядок
таблиці. Чи є друга фігура рядка частиною першої? «Так.» Намалюй третю фігуру
рядка, скориставшись цим правилом. Вийшло? «Так.» Намалюй фігуру у порожній
клітинці третього рядка таблиці. Ось повністю заповнена таблиця.
Діти
вже добре знають деякі математичні дії над числами. Повторимо їх. «Числа можна
додавати і віднімати.» Спробуємо записати за допомогою символів наше правило.
Як побудована перша фігура кожного рядка таблиці? Як ти гадаєш, знак якої
математичної дії краще поставити у цих рівняннях?
«Звичайно,
знак додавання»:
Як і
більшість завдань в технології «Логіки світу», це завдання має кілька варіантів
рішення. Наведу ще одне правило, за яким побудовано фігури в рядках. Якщо
намалювати фігуру в першій клітинці без фігури у другій, то ми отримаємо фігуру
в останній клітинці рядка. (Користуючись цим правилом, ми отримаємо таке саме
рішення завдання.) За допомогою символів це правило можна записати так:
Відзначу
також, що коли користуватися поняттями і найпростішими операціями теорії
множин, то фігура в кожній клітинці таблиці — це множина. Тоді правило для
побудови фігур у рядках таблиці можна сформулювати так: фігура (множина) у першій клітинці кожного рядка є об’єднанням фігур
(множин), які намальовані у двох інших клітинках цього рядка.
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар