Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм» Інституту обдарованої дитини НАПН України
Початок подорожі Петрика і
Марійки читайте
тут
На цьому
тижні пройшли одразу два заняття, об’єднані ознайомленням зі змістом поняття «адреса».
Роздивляємося уважніше місто, у якому живемо: порівнюємо будинки, рахуємо
поверхи, вікна, двері, визначаємо, з яких геометричних фігур складаються
будинки… Разом з цим закріплюємо (вивчаємо) поняття «один», «багато»; «високий
— низький», «широкий — вузький».
А ще
ми вирішуємо з дітьми: Як знайти потрібний будинок у місті? Що потрібно
розповідати гостям, щоб вони швидко знайшли вашу квартиру? А чи знаю я свою
адресу?
Марійка
і Петрик у місті живуть у високому — високому будинку. А поряд з ним стоять
такі самі високі — високі будинки. На балкон, що у квартирі Марійки та Петрика
навіть пташки залітають перепочити, цвірінькають: мабуть пташки новини
розповідають, але ж ми не розуміємо пташиної мови, просто нам слухати
цвірінчання пташок приємно.
Так,
будинки у місті дуже схожі. Чим вони все-таки відрізняються один від одного? Як
можна впізнати свій будинок? Марійка і Петрик запросили гостей: щоб гості
вчасно потрапили до них, вони їм розповіли свою адресу — назву вулиці, номер будинку, номер квартири і можна
вказати ще й номер поверху, щоб гостям зручніше було шукати квартиру.
Можливо
дорослим здається, що зрозуміти зміст поняття «адреса» просто і тут немає і не
може бути труднощей, але для дітей 4-х років — це складно. Розумію, що це
випереджальне вивчення, але для діток, що ростуть у великому місті, знати свою
адресу — важливо і зараз ми робимо перший крок до цього. Крок виявився, навіть
складнішим, ніж я думала, але у нас буде ще не одна нагода закріпити це важливе
поняття. Як? Це вже моя задача, як методиста.
Основною
конструкцією на занятті була багатоповерхівка:
звичайно, по суті у нашої багатоповерхівки не так і багато поверхів — всього
три — але вона вийшла височенною — це найвища конструкція, яка досі у нас виходила.
Педагог показав діткам принцип побудови одного поверху, малята самостійно
зводили ще два — вийшло і у новачків, і у старожилів. Всі намагалися побудувати
самий високий будинок, тому поверхи дещо різняться. Коли настав час будувати
дах, педагог тільки дала деталі конструктора, показала деякі прийоми, а дітки
самі придумували як побудувати дах. Тому дахи всі вийшли оригінальними — один одного
краще.
Будинки
вийшли дуже високими, дітки хотіли зробити прикраси на даху якомога вищими.
Тому була нагода поекспериментувати зі стійкістю і міцністю конструкцій: це
перший такий досвід малят.
А потім
гра — кожний придумував хто і де саме живе у будиночку: жителями нашого міста
були і дівчатка з хлопчиками, і тварини з усього світу… Хтось побудував біля
будинку галявинку, хтось вентилятори на дах у вигляді «багатоповерхових» квітів
поставив, хтось тварин біля будинку розставляв… Ліза навіть встигла побудувати
будиночок для слона. Наше місто вийшло дійсно багатоповерховим, веселим і
неповторним!
На
другому занятті ми і далі порівнюємо будинки, рахуємо поверхи, вікна, двері, а
також звертаємо увагу на вантажівки… Разом з цим закріплюємо (вивчаємо) поняття
«один», «багато». Закріплюємо поняття «багатоповерхівка», «адреса», «родина».
На
цьому занятті ми зробили ще один цікавий крок — вперше порівнювали не кількісно, а якісно. Адже у повсякденному
житті нам часто доводиться прикидати кількість потрібного нам компоненту страв,
довжину до певного місця… Тож це важливе вміння для кожного з нас. Звичайно,
дітям уже важко порівнювати якісно, тому для такого порівняння даємо їм контрастні
будинки: «У якому будинку родин живе більше? Чому?»
Але вміння
якісно порівнювати у жодній програмі
з дошкільної освіти навіть не розглядається. Написала і зупинилася… Знаю одну
таку програму: Програма «Дитина в
дошкільні роки» (науковий керівник — професор Катерина Леонідівна Крутій)
отримала гриф «Рекомендовано МОН України». А саме у цій програмі і розглядається
якісне порівняння: я автор розділів з математики, конструювання, інформаційної
культури. Тож у мене потрійне свято!
Одного
дня бабуся і дідусь малят, що живуть у селі, вирішили передати родині гостинці:
овочі, які виростили на власному городі. Як їх перевезти? Дивлячись на величезну
гору овочів, дітки придумують спосіб — покласти у великий кошик, два кошики,
три… рук не вистачить; взяти помічників — важко нести і далеко; візок взяти… навіщо?
Давайте машину візьмемо! Але яку? Ось тут і пригадуємо про вантажівку.
Тож
саме вантажівка і була у нас першою
основною конструкцією на занятті: будуючи вантажівку, вивчали її частини —
кузов, колеса, кабіна для водія; визначали куди і що можна покласти… Потім кожний
ще й побудував невеличку багатоповерхівку. Подивіться, яке чудове місто у нас
вийшло!
Для
гри роздали ще й легкові машинки (так дітки краще різницю відчують між
вантажівками і легковими машинами). У новому приміщенні килим, як вулиці міста,
тому гра пішла сама собою.
Щоб
прочитати інші публікації з цієї теми знаходьте на блозі у хмарі слів ключові
слова «пізнавальне конструювання».
Сайт
Дошкільної академії «УнікУм» — unikum.org.ua
Більше
про Дошкільну академію «УнікУм» читайте
тут
Дізнатися
про всі справи Дошкільної академії «УнікУм» можна у групі
FaceBook. Ласкаво просимо!
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар