Зимові пізнавальні завдання для незвичайного заняття
«Більше»,
«менше» дуже важкі поняття для дошкільників та й молодших шкоярів також. Тому пропоную
починати їх вивчати на наочному і зрозумілому дітям матеріалі, наприклад,
цукерках. У дидактичній грі «Пригости цукерками гостей» дітям у середній групі
дитячого садка пропонується викласти ланцюжки цукерок в порядку збільшення
(зменшення) їх величини.
Гра
відповідає принципам, покладеним в основу навчальної розвивальної технології «Логіки
світу». Під час її проведення відбувається діалог педагога і дітей, який
невимушено підтримує педагог, адже малюкам 4-5 років ще важко формулювати
власну думку.
У
кожної дитини є набір вирізаних з паперу цукерок різної форми (квадратної,
трикутної, круглої, прямокутної), різної величини, різного кольору (червоного,
жовтого, зеленого, синього). Ланцюжки цукерок викладаються, як гірлянда на
ялинці.
Ці
завдання розв’язували взимку, тому і з’явилася в них ялинка і гірлянди цукерок.
Ви можете придумати іншу цікаву ситуацію, доречнішу до наступних місяців року,
і пригощати лісових мешканців цукерками, розвішеними на деревах тощо. А може
краще придумувати разом з дітьми?
Як і
завжди, побудовано ланцюжок завдань — від простих до складних. Найважче
визначити величину саме прямокутних цукерок, тому в перших завданнях ланцюжка
діти працюють тільки з цукерками квадратної, трикутної і круглої форми.
Таким
чином, підтримуємо зв’язок старих, вже твердо засвоєних, знань з новими,
ставимо дитину перед проблемою (а для дітей такого віку це саме проблема!), яку
необхідно вирішити і для розв’язання якої вона має необхідні засоби, але вони
не лежать на поверхні. Дитині потрібно поміркувати, здогадатися, запропонувати
свій шлях до розв’язку.
У трьох
перших завданнях в наборі цукерок є цукерки лише одного кольору кожної форми.
Завдання 1
Виклади 3 гірлянди з цукерок на ялинці.
Уважно роздивись малюнок. Поміркуй! Як визначити форму і колір цукерок?
(У
наборі цукерок до цього завдання є по 4 цукерки квадратної, трикутної і круглої
форми.)
Зверніть
увагу: добираємо до набору цукерки за величиною не підряд, а беремо через одну,
щоб вони більше відрізнялися за величиною і дітям було легше визначити, яка
цукерка більша. Так само ми діємо і далі. Поступово різниця цукерок за
величиною зменшується і завдання ускладнюються.
Перш,
ніж розв’язувати завдання, слід разом з дітьми знайти відповідь на наступні
запитання.
Як
визначити, яка цукерка більшої величини, а яка — меншої? Іноді величину
цукерок безпомилково можна визначити «на око». Але так відбувається не завжди.
Зазвичай діти користуються методом накладання: вони накладають цукерки одну на
одну і дивляться, яка цукерка може розміститись в середині іншої.
Які
цукерки доцільно порівнювати способом накладання? Такий спосіб діє для цукерок однакової
форми, але може не спрацювати, якщо форма цукерок різна. У дітей ще немає
досвіду порівняння за величиною предметів, вони не знають що таке площа
об’єкту, і тому педагог привертає до цього їхню увагу. Малюки на практиці
пробують порівняти цукерки різної форми і роблять висновок: недоцільно
порівнювати методом накладання цукерки різної форми. Надалі всі ланцюжки діти
викладають з цукерок однакової форми, тобто ставиться завдання порівняння
тільки предметів однакової форми.
І,
нарешті, кожна дитина самостійно визначає, яку цукерку, найменшу чи найбільшу, вішати
внизу ялинки? У кожного малюка може бути своя думка. То яка відповідь
правильна? Ми вважаємо, що будь-яка. Головне — не тільки висловити думку, а й пояснити.
А обгрунтування може бути будь-яким: у цих завданнях не принципово, який
критерій обирають діти.
Тепер
діти готові до розв’язку завдання. Вони вибирають з набору потрібні цукерки і
викладають гірлянди.
В
кінці грудня 2005 року у дитячому садочку № 155 м. Києва проходило
методичне об’єднання для вихователів середніх груп «Розвиток логічного мислення
шляхом практичних вправ». На ньому вперше діти розв’язували завдання про ялинку
і цукерки. Досі діти вивчали поняття «більше» і «менше», використовуючи
стандартну методику. Для них спосіб накладання був вже не новим: вони його
використовували для порівняння різноманітних об’єктів. Пропонуємо хід заняття.
Завдання 2
— Розкажіть
мені, малята, яка зараз пора року?
— З
чого це видно?
— А
чи любите ви зиму? Чому?
— Я
теж люблю цю чудову пору року і знаю пісеньку про зиму. Давайте разом з вами її
заспіваємо. (Діти співають, коли закінчується
пісня, лунає плач.)
— Дивно,
кому могла не сподобатися наша весела пісенька? Хто це плаче? Мені здається, що
плач лунає звідси. Подивимось, хто ж це? (Вихователь
вносить до групи ялинку.) Подивіться, діти, це ялинка. Що з нею могло
трапитись? Тут лист, прочитаємо його.
—
Лист: «Дорогі малята! Цілий рік я чекала на зустріч з вами, щоб подарувати вам
веселе свято. Але я до свята не готова. На святі всі мають бути веселі,
усміхнені, радісні, красиві. А мені сумно. Допоможіть мені, будь-ласка,
підготуватись до свята.»
— Діти,
хто мені скаже, як зробити так, щоб ялинці не було сумно. (Відповіді дітей: прикрасити, запросити гостей тощо.) Подумаємо,
чим можна прикрасити ялинку?
Щоб
ялинка не сумувала, пограємось у гру «Зайчик сіренький»
Гра-фізкультхвилинка
Зайчики
під ялинкою сидять
Вони
вушками ворушать,
Ось
так, ось так
Вони
вушками ворушать.
Зайцям
холодно сидіти,
Треба
лапочки погріти,
Вже
набридло їм стояти,
Трохи
треба пострибати
Стриб,
стриб, стриб, стриб
Трохи
треба пострибати.
Зайчики,
поспішайте,
Вовк
за деревом втікайте.
—
Молодці, гарно грали і розвеселили ялинку, зараз підемо працювати, а ялинка
нехай відпочине.
У кожного з дітей на столі є картки із
зображеннями звіряток (лисичка, зайчик, їжачок), намальована ялинка та набір
цукерок (по 5 цукерок круглої, квадратної і трикутної форми синього, червоного
і жовтого кольорів). Не у всіх дітей однакові набори цукерок. На малюнку
наведено лише кілька з них. Цукерки лежать в коробках, прикриті серветочками.
— Сядемо
за столи. У кожного з вас є ялинка. Але вона не прикрашена і сумує. Щоб її
розвеселити, ми покличемо в гості звіряток. Відгадайте, хто прийшов в гості до
ялинки.
В
нього стільки голочок,
Як
на небі зірочок,
А
немає бідний нитки,
Не
пошиє шапки, свитки,
Рукавиць,
чобіток...
Сів
тай плаче ... (їжачок)
В
темнім лісі проживає,
Довгий
хвіст пухнастий має,
Їй
на місці не сидиться,
А
зовуть її ... (лисиця)
Я
маленький і вухатий
Попелястий,
волохатий,
Як
тікаю, я стрибаю
Дуже
куций хвостик маю … (заєць)
— А
тепер поглянемо уважніше, що є на ялинці? (Ниточки.)
— Для
чого вони потрібні?
— Що
ми повісимо на них?
— Піднімемо
серветки і подивимось, що у нас там? Роздивимось цукерки.
— Чим
цукерки відрізняються одна від одної (колір,
форма, величина). Ці цукерки ми будемо вішати на ниточки для звіряток.
— Покладіть
звіряток біля ниточок Як визначити, яка цукерка більша, а яка — менша? Як ми
про це можемо дізнатися? Візьмемо цукерки однакової форми і порівняємо їх. Як
це можна зробити? (Накладаємо цукерки
одна на одну.)
— Зараз
будьте уважні і послухайте завдання. Для кожного звірятка ми будемо вішати
цукерки за кольором шубки. Якого кольору цукерки дістануться зайчику? Чому?
— Якого
кольору цукерки будуть у лисички? Чому?
— Якого
кольору шубка у їжачка? Чи є у нас цукерка такого кольору? Як ми виберемо колір
цукерки для їжачка? (За кольором яблука.)
Будемо
вішати цукерки в порядку збільшення або зменшення їх величини. Поміркуйте, яку
цукерку найбільшу чи найменшу покладемо вниз. Чому? Вихователь також може підказати, що вибирати і викладати цукерки для
кожного звірятка можна враховуючи їх величину.
Дітям непросто було визначитися яку
цукерку, найбільшу чи найменшу, потрібно покласти на нижні гілочки ялинки. Як
виявилося визначитися нелегко, навіть, дітям шести років: дуже важко було
вибрати головний критерій для визначення. Одні діти уявляють, що до них прийшли
гості і пропонують розмістити найменші цукерки внизу, щоб гості не дістали
більші, інші — найбільші цукерки залишають гостям.
Діти також уявляють, що цукерки повісив
на ялинку дід Мороз і бажають, щоб найбільші були внизу: вранці вони встануть і
покуштують великі цукерки. Хлопчик з плохим зором вирішив повісити великі цукерки
вверху, бо маленькі буде погано видно. Іноді діти уявляють як саме цукерки
висітимуть на ялинці: вверху гілочки тоненькі й вони прогнуться від великих
важких цукерок, тому на них краще повісити маленькі цукерки.
Коли з’являються гості (зайчик, лисичка
та їжачок), діти уявляють як їм краще діставати цукерки на ялинці. Зайчик
високо стрибає, тому найбільші цукерки для його можна повісити вверху ялинки.
Лисичка хитрюща, нехай теж дістає великі цукерки зверху. А от їжачок маленький,
він не вміє ні високо стрибати, ні лазити по деревах, тому ми повісимо йому
великі цукерки внизу.
Як видно, міркування можуть бути дуже
різними. Іноді вони вказують не на кращі риси характеру дітей, але це варто
запам’ятати і поміркувати, що робити на інших заняттях. А зараз важливо, що
діти висловили свою думку і пояснити її.
Самостійна
робота дітей.
Дітям не завжди легко визначити, яка
цукерка серед двох найбільша. Вони не завжди накладали цукерку одну на одну і
намагалися зробити це «на око». Всі діти правильно визначили найбільшу цукерку,
а потім починали шукати наступні й викладати на ялинку. Тобто діти викладали
цукерки по-порядку зменшення їх величин. А от далі й починалися труднощі з
визначенням наступної цукерки: діти іноді брали надто маленьку цукерку і потім
не завжди здогадувалися наступну цукерку покласти між вже викладеними.
Невеликі труднощі викликала і форма
цукерок. Але, напевно, діти уявляли справжні цукерки і старалися якнайкраще
пригостити своїх гостей, а от працювати з абстрактними геометричними фігурами не
так цікаво, хоча й простіше. Завдання з цукерками наближене до реального життя,
тому ситуацію діти жваво уявляють і працюють із задоволенням. Труднощі не
заважають, а лише роблять завдання цікавішим. Адже не цікаво розв’язувати
завдання, в якому немає над чим поміркувати. Та й задоволення від знайденого
правильного розв’язку більше тоді, коли вдалося подолати труднощі.
Але все-таки більшість дітей правильно
розв’язали завдання або самостійно, або з невеликою допомогою вихователя.
— Діти,
уважно роздивимось ваші прикрашені ялинки. Вони дуже гарні, святкові. Уважно
подивіться і скажіть, на яку геометричну фігуру схожі цукерки у зайчика (у
лисички, у їжачка)? (Запитання
індивідуальні для кожної дитини.)
— Ви
всі дуже гарно працювали, але за роботою ми забули про нашу гостю, встанемо
з-за столів і поведемо круг неї хоровод. По
закінченні хороводу вихователь знаходить під ялинкою торбинку з цукерками.
Діти, ялинка нам дуже вдячна і хоче пригостити вас цукерками.
Після
закінчення заняття серед вихователів та методистів розпочалася дискусія. Дехто
вважав, що такі завдання надто рано розв’язувати у середній групі. Але, як
показує досвід, чотирьохрічні діти вже можуть успішно розв’язувати ці завдання.
Звичайно, якщо вести цілеспрямовану (якщо потрібно й індивідуальну), творчу
роботу з дітьми кожного заняття.
До
того ж підтримую думку А. Дусавицького (А.
Дусавицкий «Загадка птицы Феникс» — М: Знание (Наука и прогресс), 1978, 128
с.): якщо ми бажаємо сформувати пізнавальний інтерес у дитини, неможна
давати їй готові способи вирішення проблем. Навпаки, необхідно ставити рогатки,
не полегшувати, а ускладнювати пошук нових способів, визначаючи лише шлях до їх
самостійного відкриття. Щоб щоразу лобом об стіну. Щоб виник інтерес до стіни,
а не до драбини, яка допоможе цю стіну подолати. Дітям потрібно навчитися
бажати (саме так!) шукати рішення щоразу, коли перед ними виникає перешкода, а
не використовувати обхідні шляхи.
Завдання 3
Виклади 3 гірлянди з цукерок на ялинці.
Уважно роздивись малюнок. Поміркуй! Як визначити форму і колір цукерок.
(У
наборі до цього завдання є по 7 цукерок квадратної, трикутної і круглої форми.)
Завдання 4
Виклади 3 гірлянди з цукерок на ялинці.
Вибери кольори цукерок так, щоб гірлянди виглядали красивіше.
(У
наборі до цього завдання є по 5 цукерок квадратної, трикутної, прямокутної і
круглої форми різних кольорів. Діти самостійно обирають кольори цукерок, тому в
одній гірлянді можуть опинитися цукерки різного кольору.)
Завдання 5
Виклади 3 гірлянди з цукерок на ялинці.
Вибери кольори цукерок так, щоб гірлянди виглядали красивіше.
(У
наборі до цього завдання є по 7 цукерок квадратної, трикутної, прямокутної і
круглої форми різних кольорів.)
Завдання 6
Виклади 3 гірлянди з цукерок на ялинці.
Кольори цукерок мають повторюватися: через один, через два, через три.
(У
наборі до цього завдання є по 7 цукерок квадратної, трикутної, прямокутної і
круглої форми різних кольорів.)
Завдання 7
Які цукерки необхідно покласти між
намальованими?
Таким
чином, під час розв’язання наведених вище завдань діти закріплюють уявлення про
поняття «більше» і «менше», вчаться порівнювати двовимірні об’єкти за величиною
та пояснювати власну думку. Під час діалогу дітей і педагога, малят між собою
розвивається мовлення дітей. Діти вчаться не просто відповідати «так» чи «ні»,
а намагаються розгорнуто висловлювати свою думку і пояснити чому необхідно
робити саме так, а не інакше. Діти вчаться знаходити аргументи «за» і «проти»,
сперечатися, відстоювати власну думку, поважаючи своїх опонентів, прислухатися
до точки зору інших.
Звичайно,
не всі діти однаково швидко і вправно розв’язуватимуть ці завдання. Адже не
буває таких завдань, які б однаково розв’язували всі діти. Зауважу, що як і
будь-які розвивальні завдання, ці завдання найбільшу користь приносять тоді,
коли розв’язуються без попередньої підготовки, достатньо різноманітні за
змістом і способом розв’язування. Рішення задач із розвивальними функціями
ніколи не доводиться до навичок. Діти — кожний в міру своїх можливостей —
просто розв’язують ці завдання. Це той випадок, коли сам процес розв’язування завдань може бути важливішим, ніж результат.
Якщо
дітям надто важко розв’язувати завдання, проаналізуйте ситуацію. Чому на вашу
думку так сталося? Можливо, діти ще не готові до сприйняття таких завдань? А
можливо у них просто не той настрій? Якщо ці завдання виявилися надто важкими
для дітей, відкладіть їх, спробуйте розв’язати з ними інші завдання: окремо на
порівняння двовимірних об’єктів за величиною, окремо — на знаходження предметів
схожих на геометричні фігури. Через деякий час поверніться до завдань про
цукерки і ви побачите, що дітям набагато легше стало їх розв’язувати.
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Ірина
КИСЛЮК, завідуюча, Оксана ЛЕПЕХА, вихователь-методист,
Олена
ПЕТРИК, вихователь,
ДНЗ № 155, м. Київ
Немає коментарів:
Дописати коментар