неділя, 22 червня 2014 р.

Математика у нашій домівці: кухня

Бесіди з дорослими і дітьми про математику навколо


Іноді ми не помічаємо математику навколо себе, але ж без неї обійтися досить важко, а іноді й неможливо. Разом з нами математика живе у наших домівках. Знайдемо її там! Сьогодні зазирнемо на кухню.



Геометричні фігури


Здається на кухні різних геометричних фігур більше, ніж в інших кімнатах. Де ж вони ховаються? Які геометричні фігури ми бачимо на кухні? Здається, на кухні кругів більше, ніж в інших кімнатах. Чи так це? Накриваємо стіл: тарілки, мисочки, чашки, блюдечка — круги. Готуємо страви: каструлі, сковороди, мисочки, склянки, пляшки … — і тут круги.


Євгенія Гапчинська

Пригадаймо, як ми готуємо страви, які предмети використовуємо, на які геометричні фігури вони схожі.
Тісто розкочуємо на прямокутній дощечці, яка знаходиться на прямокутному столі, тістечка випікаємо на прямокутних деках у прямокутній духівці. Якщо потрібно щось підігріти, використовуємо прямокутну плиту (але горілки на ній вже круглої форми). На кухні багато шаф, поличок, коробочок… І все це прямокутники.
І це ми поговорили тільки про площинні геометричні фігури. А скільки на кухні куль, паралелепіпедів, кубів!..


Ліза Лоу

Запитання для бесіди з дітьми
Зайдіть на кухню, уважно роздивіться навколо.
— Які геометричні фігури ви знайшли?
— Які предмети я вже назвала, а які — пропустила?
— Яких геометричних фігур на кухні більше? Поясніть свою думку.
— Предмети якої форми ми використовуємо найчастіше?
— Яких предметів на кухні найбільше? На які геометричні фігури ці предмети схожі?
Відкриті задачі з усмішкою
• Мішутка запросив гостей. На стіл він поставив 6 кругів. Накрийте стіл так, як Мішутка.
— Скільки гостей він запросив? Чи тільки один варіант відповіді?
— Які ще предмети Мішутці потрібні? На які геометричні фігури вони схожі?
— Чи зможе Мішутка не використовувати предмети іншої форми?
• Приготуйте 3 бутерброда. Скільки яких геометричних фігур ви використали?
• Що на кухні має форму трикутника?
• Які страви у формі трикутника можна приготувати?
• Як ви вважаєте яких геометричних фігур на кухні більше, ніж в інших кімнатах? Яких менше? Яких геометричних фігур немає зовсім? Чому?
• Чи є на кухні предмети без форми? Чи можна їм надати форму? Яку саме? Що допоможе це зробити?


Євгенія Гапчинська

Математичні дії


Приготуймо тістечка.
Візьміть: 25 г вершкового масла, 2 ст. ложки цукру, 1 ст. ложку порошку какао, 7 ст. ложок вівсяних пластівців.
Алгоритм приготування
1. Поставте на деко формочки для тістечок.
2. Покладіть масло в каструлю і вилийте туди ж 2 ст. ложки води.
3. Поставте каструлю на слабкий вогонь і розтопіть масло.
4. Розмішуючи, додайте в каструлю цукор і порошок какао. Підігрівайте все 2 хвилини.
5. Вимикніть вогонь. Поставте каструлю на стіл на підставку.
6. Додайте в каструлю вівсяні пластівці, помішуючи. Додавайте пластівці доти, доки тісто не почне прилипати до пальців.
7. Розкладіть тісто по формочкам  і запікайте в духівці.
Запитання для бесіди з дітьми
— Як ви вважаєте, математичні дії можна виконувати тільки з числами?
— Що ми додавали, роблячи тісто?
— Як отримати 25 г вершкового масла, якщо важниці немає, є тільки 100 г масла?
— Чи можна роблячи страви віднімати? Коли саме? Як?
— Коли нам потрібно рахувати? Що ми рахуємо? Що порахувати не зможемо?
— Озирніться, де ще на кухні потрібна математика?


Гарант Дженіфер

Про те, як на кухні можна зрозуміти що таке пропорція і дроби — у наступних публікаціях.


Додаткові запитання для бесіди з дітьми про числа і математичні дії


— Роздивіться навколо. Де можна побачити числа? Математичні дії?
— Які математичні дії використовує продавець в магазині? Коли саме?
— Яких математичних дій навколо більше?
— Коли у повсякденному житті нам потрібно обчислювати значення виразів?
— Коли ми використовуємо дію «додавання» («віднімання»)? Які слова вживаємо, коли нам потрібно виконати цю дію? Знайдіть якомога більше таких слів.
— Як ви вважаєте, чим запис з дією «множення» кращий запису виразу з дією «додавання»?
— Можливо у записі з «множенням» є недоліки. Які саме? Чи можна удосконалити запис, щоб позбутися недоліків? Як саме?

Наступного разу ми поговоримо про експериментування на кухні — властивості речовин і як пов’язані знання різних наук.


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

4 коментарі:

  1. Дякуємо щиро)
    http://2014klas.blogspot.com/2014/06/blog-post_8377.html

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Щиро дякую :)))) Львівські педагоги із ШДС "Дзвіночок" і ДНЗ "Веселка" одні з перших почали використовувати мій курс "Логіки світу". Приємно, що Львів продовжує добру традицію. Творчості і натхнення, сил все задумане здійснити!

      Видалити