субота, 10 лютого 2018 р.

Функціональне та асоціативне мислення у вправах і завданнях

Колекція роботів Джмелика


Кожний предмет має свою функцію, саме заради цієї функції він нам і потрібний. Здається, що це дуже зрозуміло. Але чи часто ми звертаємо увагу на функцію предмета? Як ми вибираємо потрібний нам предмет? На що насамперед звертаємо увагу в магазині?

Про те, що таке функціональне і системне мислення я розповідала у своїй попередній статті. Сьогодні хочу звернути Вашу увагу на чудову колекцію роботів Джмелика, яку збирали читачі журналу «Джміль» протягом 2017 року.


Спочатку пригадаємо, у якому випуску журналу «Джміль» якого робота презентував Джмелик.





Про кожного робота у журналі є історія, де Джмелик розповідає про те, що може робити новинка його колекції. Наприклад, почитаємо історію про Зимоката та завантажимо презентацію з цікавими завданнями.
Діти не просто читають історію про робота, а й активно діють: вставляють відповідні слова на місце пропусків, синоніми, шукають і випробовують різні варіанти слів — замінників зображень, фантазують.
Матеріал допомагає виховати читачів-діячів, пробудити інтерес малят до самостійного читання та складання власних творів, навчити їх якомога точніше й виразніше висловлювати свої думки, розвивати мовлення, асоціативне мислення та уяву дітей, розширювати їхній активний словник, поглиблювати знання рідної мови.
Малята можуть виконувати такі завдання за публікацією: дібрати (придумати) малюнки, які доповнять текст оповідки; замінити малюнки словами; придумати влучні слова, які описують особливості предмета чи його функції; відштовхуючись від влучної назви, якомога більше розповісти про предмет або зобразити його; продовжити оповідку тощо.
Публікація розвиває у малят функціональне мислення та мовленнєву творчість, адже за назвою робота можна здогадатися, для чого він потрібний, які дії вміє виконувати. Наприклад, діти можуть придумати власних роботів — помічників Смакороба з вужчою спеціалізацією і відповідно назвати їх. Можна створити на кухні цілий конвеєр і робити всі справи набагато швидше.
Такі матеріали стануть у пригоді під час проведення занять чи уроків з розвитку мовлення, читання, української мови, сприятимуть розвитку образного мислення, пам’яті, уваги дітей.
Познайомимося з функціями роботів Джмелика, виконавши наступні завдання.





У кожного робота Джмелика є рідне середовище, у якому він почуває себе «як риба у воді». Знайдіть рідне середовище кожного робота. Чому роботам добре саме тут? Як вони почуватимуть себе в інших місцях? А чи є у Джмелика роботи, які почувають себе добре у кількох середовищах? Виконаємо вправи, поміркуємо, додумаємо — можливо у вправах названо не все…





Тепер можна закріпити отримані знання про роботів і зіставити робота та предмет, пояснивши свій вибір. Які ще предмети можна додати? Чому саме такі?



Насправді кожна історія про робота-помічника не завершена: її діти можуть продовжити, придумати нові пригоди робота, навколо історій можна розв’язувати багато цікавих завдань.
Наприклад, разом з дітьми доуявіть, додумайте, дорозкажіть історію про робота ДжК-1 та Джмелика. Що ще могли намалювати друзі? Уявіть картинки, які вони могли створити разом, діючи одночасно. Чи може зробити це хтось один, не відриваючи олівця від паперу?
Які зображення можна створити, не відриваючи олівця від аркуша, а які ні? Уявіть, що ви малюєте на снігу. Як можна зобразити слідами те, чого не намалюєш, не відриваючи олівця від аркуша?
Вийдіть на вулицю. Покажіть, як рухається робот і як Джмелик. Перевірте свої здогади, доки є сніг. Придумайте власні історії про робота Зимоката й створіть книжечки.
А можна ще й визначити, які предмети можуть замінювати роботи і знайти помічника-чемпіона.



Колекція вправ про Джмеликову колекцію



У 2018 році Джмелик збирає колекцію Найдивовижніші тварини світу”: ближче знайомимося з незвичайною твариною, порівнюємо її з іншими, розмірковуємо та мандруємо до неї в гості, аби дізнатися ще більше.

На на першій великій наліпці колекції зображено імператорського пінгвіна — рекордсмена серед усіх пінгвінів та інших птахів світу. Далі буде…


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар