неділя, 12 березня 2017 р.

Балет невилуплених пташенят, або Музична історія, підслухана композитором

Слухання та обговорення п’єси «Балет невилуплених пташенят (Балет невылупившихся птенцов)» М. Мусоргського


Розповідаємо малятам історію про курчаток і слухаємо фрагменти музики. Виходить розповідь-обговорення під музичний супровід.
Весна. Ласкаві промінці сонечка задивляються на землю, несуть тепло і світло. Хмаринки причепурилися, зробили собі нову зачіску. Сонечку подобається весна, вмита чиста квітуча земля… Воно усміхається.
Одного такого весняного радісного дня мама-квочка висиджувала свою малечу. Їй так хотілося побачити своїх діток, почути їхнє «пі-пі-пі…», пригорнути їх до себе, обійняти.
 Чому цей день радісний? Подивіться за вікно чи схожий день сьогодні на той, про який ми зараз говоримо?
 А музика яка? (Також радісна!)
Раптом квочка почула «Тук-тук-тук…» (педагог тихенько стукає по столу). Спочатку тихенько, потім все голосніше і голосніше (дітки разом з педагогом відтворюють стук). Нарешті одне яйце у гніздечку заворушилося і … викотилося на підлогу.
— Мабуть це вилупляється найнепосидючіше курчатко, — вирішила квочка.
Тріщинка у шкаралупці все більшала і ось показалося пустотливе очко, за ним малюсінька лапка… Курчаткові кортіло вилупитися, тому воно швиденько випростало другу лапку і почало вчитися ходити, точніше бігати.



— Кво-кво-кво, — зраділа мама-квочка. (Дітки повторюють голос мами-квочки.)
Вона все хотіла допомогти курчаткові, але воно все ніяк не хотіло зупинитися.
• Як непосидюче курчатко вітало маму?
• А як вона звернулася до нього?
• Покажіть рухи непосидючого курчатка. А як рухається мама-квочка?
Аж ось заворушилися у яєчках його братики й сестрички. Залунало дружне «Пі-пі-пі-…» (малята відтворюють звук).
Перше курчатко вже майже повністю вилізло із шкаралупи, почало роздивлятися. Побачило лапки та голівки братиків й сестричок і зраділо:
— Ура!!!! Яка ж у мене велика родина! Буде з ким гратися і пустувати! — запіпікало воно.
За першим курчатком сонечко побачили і його братики і сестрички. Курчатка тільки-тільки вилупилися, розглядають все навколо, знайомляться.



— Тут тепло, світло, радісно, і нас багато! — подумали вони і аж застрибали.
• Як мама-квочка розмовляє зі своїми дітками? Як вона квокче лагідно? Стурбовано? Налякано? Сердито? Як кличе курчат?
• А як дітки відповідають мамі? Чи завжди одразу вони її розуміють? (Педагог відтворює різні інтонації мами-квочки, діти розповідають про її стан.)
Курчатка почули лагідне квоктання (лунає квоктання — діти або педагог відтворюють інтонації квочки) і додали:
— І у нас чудова турботлива матуся! Все добре! Світ такий привітний! — курчатка знову застрибали один до одного, знайомлячись ближче.
А тепер послухаємо музику ще раз, подивимося мультфільм.


• Уявімо, що ми курчата. Потанцюймо! Пострибаймо!
• Як курчата змахують крильцями?
• Як вітаються один з одним?
• Як показують один одному свій новий пухнастий одяг з усіх боків?
• Чому курчатам радісно?
• Хто всміхається курчатам?
• Як курчата розмовляють?
• Музика яка?
• Як стрибають курчата? Як ходять? Швидко чи повільно?
• В кінці музика тихіша. Чому? (Мабуть курчата втомилися і пострибали у гніздечко відпочивати або їх покликала матуся, пригорнула до себе, накрила крилами, щоб її малючкам було затишно.)




науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар