Просто про складне
І знову хочу «вставити свої п’ять копійок» про розвантаження програм, яке не може бути на користь: від нього і мотивація дітей не стане вищою, і якість знань, а які у майбутньому стануть фахівці навіть уявити моторошно. Адже ми маємо навчати малят сучасних технологій, давати їм інформацію, яка стане у пригоді у сучасному житті, а при нинішніх темпах вивчення матеріалу у школах, до сучасної математики за моїми підрахунками ми як раз дійдемо на пенсії…
Отже, треба не програми розвантажувати, а міркувати над тим, як розповідати дітям просто, цікаво і дотепно, навіть про складні для них поняття, які зустрічаються їм у повсякденні. Тож сьогодні поговоримо про перехід кількості у якість.
Відомо
багато ситуацій, коли кількість переростає в якість: краплинка до краплинки —
море; цеглинка до цеглинки — будинок; травинка поряд з травинкою — степ, луг;
камінчик до камінчика — гора… Зверніть увагу, таких властивостей, як у великої
кількості складових, немає у жодних окремих складових. (Назвіть разом з дітьми
ці властивості, порівнявши новий об’єкт і його складові.) Тобто з’являється саме
новий об’єкт.
Отже,
у всіх цих зовсім різних випадках спільне те, що кількість перетворюється на
щось нове. У цьому новому є властивості, яких немає у окремих складових. Тобто
з кількості з’являється нова якість.
Але
як же про це розповісти дітям. Допоможе ось такий дотепний веселий конструктор із
братиків-зайчиків.
А от
якщо на галявині з’являється його братик, виходить ось така акробатична піраміда.
Зайчики — справжні циркові артисти.
А
тепер уявимо, що зайчик — це одиниця інформації. І ще раз подивимося виступ
зайчиків. Виходить, що й коли інформація збільшується, з’являється нова якість.
Отже, відбувається не просто нагромадження інформації, а з’являється нова
якість. А чому? А тому що зайчики (одиниці інформації) взаємодіють.
ЕМЕРЖЕНТНІСТЬ інформації — це властивість
інформації, яка породжується взаємодією її одиниць і не спостерігається в
жодній з одиниць, якщо вони розглядаються окремо. Тобто сукупність одиниць
інформації (система) більше суми своїх складових.
Запитання для роздумів
• Прокоментуйте
анекдот про Чебурашку:
«Прийшов
Чебурашка до магазину і запитує продавця:
—
Скільки коштує крапелька молока?
—
Ніскільки, — відповів продавець.
—
Тоді, будь ласка, накапайте мені літрову баночку! — попросив Чебурашка.»
• Наведіть
приклади переростання кількості у якість. Яких властивостей не було у
складових? Яка нова якість з’явилася?
Чудових артистів-зайчиків та ще багато цікавих розвивальних іграшок Ви можете придбати у компанії «Фактор розвитку» — factor-r.com.ua
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар