неділю, 30 жовтня 2016 р.

Перехід кількості в якість

Просто про складне


І знову хочу «вставити свої п’ять копійок» про розвантаження програм, яке не може бути на користь: від нього і мотивація дітей не стане вищою, і якість знань, а які у майбутньому стануть фахівці навіть уявити моторошно. Адже ми маємо навчати малят сучасних технологій, давати їм інформацію, яка стане у пригоді у сучасному житті, а при нинішніх темпах вивчення матеріалу у школах, до сучасної математики за моїми підрахунками ми як раз дійдемо на пенсії…

Отже, треба не програми розвантажувати, а міркувати над тим, як розповідати дітям просто, цікаво і дотепно, навіть про складні для них поняття, які зустрічаються їм у повсякденні. Тож сьогодні поговоримо про перехід кількості у якість.



Відомо багато ситуацій, коли кількість переростає в якість: краплинка до краплинки — море; цеглинка до цеглинки — будинок; травинка поряд з травинкою — степ, луг; камінчик до камінчика — гора… Зверніть увагу, таких властивостей, як у великої кількості складових, немає у жодних окремих складових. (Назвіть разом з дітьми ці властивості, порівнявши новий об’єкт і його складові.) Тобто з’являється саме новий об’єкт.
Отже, у всіх цих зовсім різних випадках спільне те, що кількість перетворюється на щось нове. У цьому новому є властивості, яких немає у окремих складових. Тобто з кількості з’являється нова якість.
Але як же про це розповісти дітям. Допоможе ось такий дотепний веселий конструктор із братиків-зайчиків.
Один зайчик — просто цікава іграшка.





А от якщо на галявині з’являється його братик, виходить ось така акробатична піраміда. Зайчики — справжні циркові артисти.




А якщо зайчиків ще більше…






Діти самостійно можуть влаштовувати циркові вистави з такими майстерними артистами.





А тепер уявимо, що зайчик — це одиниця інформації. І ще раз подивимося виступ зайчиків. Виходить, що й коли інформація збільшується, з’являється нова якість. Отже, відбувається не просто нагромадження інформації, а з’являється нова якість. А чому? А тому що зайчики (одиниці інформації) взаємодіють.

ЕМЕРЖЕНТНІСТЬ інформації — це властивість інформації, яка породжується взаємодією її одиниць і не спостерігається в жодній з одиниць, якщо вони розглядаються окремо. Тобто сукупність одиниць інформації (система) більше суми своїх складових.

Запитання для роздумів
• Прокоментуйте анекдот про Чебурашку:
«Прийшов Чебурашка до магазину і запитує продавця:
— Скільки коштує крапелька молока?
— Ніскільки, — відповів продавець.
— Тоді, будь ласка, накапайте мені літрову баночку! — попросив Чебурашка.»
• Наведіть приклади переростання кількості у якість. Яких властивостей не було у складових? Яка нова якість з’явилася?

А ще сюрприз від зайчиків-побігайчиків :))





Чудових артистів-зайчиків та ще багато цікавих розвивальних іграшок Ви можете придбати у компанії «Фактор розвитку»factor-r.com.ua



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар