Бесіди з дорослими: чому неважкі задачі так важко даються
Розв’язування сюжетних задач — одна з найскладніших тем, які вивчаються в курсі математики. Серед основних причин є невміння дітей уявляти ситуацію, описану в умові завдання, прагнення розв’язувати задачі за стандартним алгоритмом, а також небажання та невміння міркувати самостійно, зіставляти математичні поняття і реальні життєві ситуації.
А ще надто рано вчителі вимагають від дітей розв’язувати задачі за допомогою рівнянь, практично не використовуючи наочні схеми, малюнки, обігрування задач тощо. І надто пізно починають розв’язувати сюжетні задачі дошкільнята.
Математичні вирази чи задачі?
Парадокс?
Зовсім ні: часто вихователі вважають, що дітям розв’язувати задачі дуже складно,
мабуть, пригадуючи свої шкільні роки і славнозвісну задачу про дві труби, з
яких вода все виливається і нікуди далі не йде...
Але
ж поміркуймо, як варто навчати дітей виконувати математичні дії, тобто розв’язувати
вирази типу — 2 + 3 = 5. Рахувати палички, інші однорідні
предмети… А якщо розповісти малятам історію про білочку, а ще краще обіграти
її. У білочки було 2 горішки, їжачок приніс їй ще 3. Скільки у
білочки тепер горішків? Задача? Задача! А чи цікаво її розв’язувати? Чи знайома
дітям ситуація у ній описана? Що діти зрозуміють краще — «сухий» математичний
вираз, його ж інтерпретацію з паличками чи історію про білочку?
Звичайно,
історія зацікавить дітей, її неважко показати дітям, тоді й розв’язок прийде
ніби сам собою. А ще у історії про білочку є підтекст — їжачок пригостив
білочку, зробив їй приємне. А ще добре, коли білочка подякує їжачку, поділиться
з ним чимось смачненьким. І от заняття з математики стає ближчим дітям, цікавішим,
зрозумілішим, дотепнішим, ненав’язливо навчає малят бути уважним до іншим,
робити приємне один одному, ділитися…
А ще
такі історії можуть розв’язувати навіть дошкільнята молодшої групи. Просто вимоги
будуть іншими — обов’язкова інсценізація, наочність, діти рахують усно, ми не вимагаємо
від малят запису вразу, чисел тощо. Ясно, що це набагато краще, ніж
розв’язувати «сухі» вирази з числами.
А
черга виразів та рівнянь прийде! Але всьому свій час… І не треба поспішати робити
дітей дорослішими…
Чому потрібно привчати дітей перевіряти
розв’язок задачі?
На
жаль, дітей з дитячого садка не привчають «розв’язав — перевір». У жодному
підручнику для початкових класів перевірка розв’язку задач не є обов’язковою. І
виходить, розв’язали… нарешті… ура… А що знайшли? Невідомо… І перевірка часто
проводиться методом перегортання підручника на сторінку з правильною
відповіддю. А чи правильна вона насправді? А у реальному житті такої сторінки
не буде! А от задачки будуть неодмінно!
Отже, перевірка розв’язку задачі дуже важлива,
тому що допомагає глибше зрозуміти зміст задачі, зіставити арифметичні дії з
реальними діями, привчає контролювати свої дії. Добре, якщо задачу діти
перевіряють кількома способами.
Найперший
спосіб перевірки, який і розглядається в підручниках молодшої школи — перевірка
оберненою дією. Правильна, хороша перевірка. З точки зору математики… А як у
реальному житті? Про такий спосіб всі знають, не завжди виконують і у реальному
житті він насправді не завжди зручний.
Тож як
ще можна перевірити розв’язок?
Можна
оцінити правильність розв’язку — чи
не вийшов результат на кшталт «півтора землекопа»: визначити, чи може отримане
число бути відповіддю на запитання задачі (наприклад, ми не можемо придбати в
магазині товари, заплативши більше грошей, ніж є в нас у гаманці).
Таке
попереднє оцінювання розвиває критичне мислення і допомагає зекономити час:
отримавши у відповіді «півтора землекопа», дитина може не здійснювати перевірку
далі, а одразу починати розв’язувати задачу знову. Хоча така перевірка на
уроках з математики є попередньою, потім — варто перевіряти вже точними способами.
Адже тільки вони дадуть вже точну відповідь про правильність розв’язування.
А ще
уявіть реальну ситуацію в магазині, коли треба швидко міркувати, чи такий
спосіб не є кращим? У реальній ситуації ми часто маємо «прикидати на око»
вартість товарів, які лежать у нас в кошику, щоб потім біля каси не треба було
щось залишати у магазині, тож наскільки зручніше брати не точну вартість, а округляти
її. Адже йдучи до магазину ми не беремо точно у гаманець 100 грн 35 коп.
А мабуть візьмемо 110 грн чи можливо 200 грн про всяк випадок?
Скільки
ж практичних навичок діти отримають під час такої перевірки!
Від типових задач до ЖИТТЄВИХ
Чи
пробували Ви обговорювати з малятами картину Валентина Сєрова «Дівчина з
персиками»?
Звернемося до сюжету картини… Як його інтерпретують сучасні
діти? Дівчина прийшла в порожню кімнату наїстися персиків, щоб ні з ким не
ділитися? Звичайно, я зараз сказала дуже грубо, навмисне доводячи ситуацію до
абсурду. Але ж чи бува не схожі задачі у сучасних підручниках на цей сюжет?
Пригадуєте,
задачу про вазу з фруктами. «На столі стояла ваза з 5 яблуками. Забрали
3 яблука. Скільки яблук залишилося?» Цікаво? Життєво? Я б таку задачу не
розв’язувала!
А зовсім
неважко складати задачі інакше. Наприклад, «Братик і сестричка взяли на
прогулянку яблука. Вони пригостили всіх дітей, що гуляли надворі. Разом з’їли
9 яблук. Залишилося 2 яблука. Скільки яблук було у дітей?
Скільки малят гуляло?»
Порівняйте
сюжети цих задач. Який кращий? Тож і математика може вчити дітей бути добрими!
Здавалося
б, математика — точна наука, і в ній мало місця для фантазії. Саме сюжетні
задачі вперше дають змогу показати дітям «іншу», несподівану математику, де є
місце для вишуканого розв’язання, дотепного рішення, творчих знахідок. Адже на
основі однієї схеми можна створити кілька різних за сюжетами задач, а ще можна
об’єднувати кілька задач в одній, будувати ланцюжки задач, малювати умови задачі,
інсценувати…
Сюжетні
задачі моделюють навколишній світ інші
стосунки у ньому. Розв’язуючи їх, діти вперше проходять весь ланцюжок
моделювання від словесного опису (або зображення) до запису математичного
виразу. Д. Мендєлєєв наголошував, що «наука починається з тих пір, як починають
вимірювати», тобто тоді, коли слова можна замінити формулами, від якісних
оцінок перейти до кількісних (чисел). Тож варто там, де це доцільно, знаходити
з дітьми різні варіанти запису умови задачі, її розв’язування і перевіряти
отриманий результат, образно уявляти умову задачі.
На заняттях
та уроках з математики доречні такі форми роботи з дітьми як мозковий штурм,
діалог, обговорення відкритих запитань та різних шляхів розв’язування тощо. Це
робить їх цікавішими, допомагає дітям ґрунтовно засвоїти знання, а педагогу —
показати зв’язок між математикою і повсякденним життям.
Цікавих занять з математики!
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар