Слухання «Рапсодії на тему Паганіні» Сергія Рахманінова
Чи буває у пір року своя особлива музика? Ви помічали, що кожна пора року звучить по-своєму? У кожної пори року свій особливий характер, тож і звучать вони по-різному: у кожної пори року є особливі звуки. Композитори уважно слухають звуки природи, знаходять неповторні звуки і відображають їх у своїх музичних творах. Таким чином і ми можемо почути пори року так, як почули композитори. А потім пригадаємо весну такою, як ми її бачили, якою вона промайнула перед нашими очима, якою ми її почули, і додамо наші враження, і можливо, доберемо або зіграємо свою весняну музику. Тож, якою має бути весняна музика?
Уявімо
характер Весни.
— Як
ви уявляєте весну?
— Чим
весна особлива? Чим відрізняється від інших пір року?
Часто
уявляючи весну, розповідають про пробудження природи, танення снігів, про перші
квіти — підсніжники — на проталинах, про те, як набухають бруньки на гілочках
верби — з’являються котики…
А от
чи можна весну почути? Спробуймо розповісти про весну по звуках.
—
Які перші весняні звуки?
Можливо,
це тануть бурульки — крапельки переливаються на сонці всіма барвами райдуги,
одна за одною падають в калюжу, спочатку через великі проміжки, а потім все
швидше і швидше… А ось вже весело цвірінчать горобчики-розбишаки — вони вперше у
цьому році купаються в калюжах, потім обтрушуються і роздивляються у них, як у
дзеркало: «Чи вже схожі ми на справжніх джентльменів?». А ось…
—
Які звуки сповіщають нас про прихід весни?
—
Який музичний інструмент який весняний звук передає найкраще?
—
Який голос у весни?
— На
що він схожий?
Це
ми описували звуки весняного оркестру, а тепер спробуймо виділити окремі його
звуки.
— Хто
веде сольні партії?
—
Хто акомпанує?
А
тепер послухаймо як композитор Сергій Рахманінов у рапсодії передав голоси
весни.
Сергій Рахманінов «Рапсодія на тему Паганіні»
—
Який настрій у музики?
— Як
змінюється (розвивається) мелодія?
— На
що схожа мелодія? Спробуйте її описати або показати рухами.
— Як
ви вважаєте, який період весни описує композитор — початок (природа тільки
починає прокидатись), танення снігів, приліт пташок, розмаїття квітів…?
— Які
звуки природи ми чуємо у музиці?
—
Які музичні інструменти найкраще передають звуки природи?
Відеоряд
кліпу досить точно передає всі особливості мелодії рапсодії. Ми можемо уявити
як поступово тане лід на річках, ось він вже зовсім тоненький і вода прориває
кригу, тріщить лід, біжать швидкі струмочки, земля п’є воду… Поступово весна
набирає силу. Сонечко пригріває землю, зеленіє травичка на проталинах…
Починають прокидатися дерева — бруньки поступово більшають, з’являються перші
несміливі світло-зелені листочки… Зелені навколо все більшає і ось (нарешті мелодія набирає повну силу, звучить
у всій своїй яскравості) квітує земля, вітер колише зелені хвилі лісів,
парків, скверів, звучить хор пташок — весна, Весна, ВЕСНА ПРИЙШЛА!!!
Все
стало вокруг голубым и зеленым,
В
ручьях забурлила, запела вода.
Вся
жизнь потекла по весенним законам,
Теперь
от любви не уйти никуда,
Не
уйти никуда, никуда.
Евгений Долматовский
В кінці музики хвиля знову стає маленькою, нібито завмирає, — це закінчується весна і приходить хвиля наступної пори року — літа.
Звичайно,
не обов’язково сприймати музику саме так. Я хотіла показати лише один з
варіантів змалювання музичних образів. Мелодія розвивається подібно хвилі:
спочатку маленької несміливої, поступово хвиля більшає, і от грає весь оркестр
— мелодія стає великою величною Хвилею. Так само відбувається і розвиток дії —
спочатку все прокидається, поступово дія стає все стрімкішою, розвиненішою… і
от вже ми бачимо дію на повну силу. Як раз так само пробуджується природа
весною. А якщо слухаємо з дітьми рапсодію саме весною, то саме пробудження
природи, яке діти спостерігають навколо, і стає яскравою ілюстрацією мелодії.
Запропонуйте
дітям показати рухами розвиток мелодії, пробудження природи, як розпускаються
квіти, пробуджуються дерева…
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар