четвер, 8 серпня 2013 р.

Післямова до I Одеського Корнейчуковського фестивалю дитячої літератури




День за днем: події, факти, коментарі…




Щороку в Україні проводиться величезна кількість фестивалів, виставок, ярмарок різного спрямування, але заходів, пов’язаних з ДИТЯЧОЮ книгою відбувається не так вже й багато і не так багато, як потрібно, випускається якісної сучасної дитячої літератури. Але ж читача потрібно виховувати не тоді, коли дитина навчиться читати, а з народження, з дитячого садка.



Тож учасники заходів I Одеського Корнейчуковського фестивалю дитячої літератури обговорювали, яка зараз потрібна дитяча література, якою вона має бути у майбутньому, які методики і технології виховання та навчання дітей краще використовувати і чому. Далі моя розповідь про конференцію «Ефективні методики навчання і розвитку творчих здібностей дитини: початкова школа, дошкільна підготовка», яка відбулася в рамках фестивалю.



Фестиваль проводився у рамках ХVII Міжнародної книжкової виставки-ярмарку «Зелена хвиля» і конференція була одним з перших його заходів. Це цікава спроба поєднати книжковий ярмарок, розповідь про книгу і технології виховання та навчання, показати їх розмаїття, обговорити напрям їх розвитку в майбутньому і зрозуміти які саме видання для педагогів, батьків та їхніх вихованців мають забезпечити гармонійне поєднання різних технологій, наступність різних сходинок освіти, навчити дитину саморозвиватися, самостійно здобувати знання.
І дуже добре, якщо вивчаючи закордонні технології ми не забуватимемо про власні, будемо вдумливо запозичувати все краще з досвіду інших країн, адаптувати його до наших умов, відповідально ставитися до вибору технологій. Перш ніж робити кожний крок в освіті запитайте себе «Навіщо ми його робимо? Навіщо це потрібно дитині?». І дійте тільки при впевненості у правильності та потрібності кроку.

Ми багато говоримо про гармонійний розвиток дитини. Але чи всі ми розуміємо одне й те саме? Який розвиток сьогодні можна вважати гармонійним? Чому? Це дуже важливе питання, бо від відповіді на нього залежить як педагоги діятимуть, на що звертатимуть увагу, які методики і технології виберуть. Таку тему для розмови з аудиторією обрала я і спробувала висвітлити її, наводячи приклади з видань редакції «Дошкільне виховання», журналу «Учитель початкової школи», власних публікацій. Як це вийшло читайте на Одеському порталі за посиланням

Справжню Одеську книгу «Профессор Рабуггело с приветом из Одессы!» представили Ольга Харитонова, автор ідеї, та Альона Ковальська, автор ідеї та художнього тексту. Учасники конференції на машині часу потрапили у минуле Одеси, де познайомилися з Дюком де Ришельє як із людиною, а не історичною постаттю, дізналися багато нового про те, як Одеса стала такою, як ми її знаємо. Адже потрібно виховувати дітей на реальних образах, щоб вони розуміли, що історію створювали звичайні люди, а не супергерої, які невідомо де взялися.
Цей проект допомагає дітям усвідомлено полюбити Одесу, глибоко й тонко відчути це місто, інакше поглянути на тих, хто створив Одесу.
Докладніше читайте про цей виступ на Одеському порталі за посиланням і на цій сторінці мого блогу

Валерій Хаіт, головний редактор журналу «Фонтан», віце-президент Всесвітнього клуба одеситів, запропонував разом поміркувати. Існує декілька висловлювань-формул, які на перший погляд здаються банальними (а іноді такими і є), але за буденністю, звичністю, простотою ховається впевненість, що має бути саме так, як йдеться у висловлюванні.
Вдумайтеся: «Світ буде таким, якими виростуть наші діти». Справді, діти — наше майбутнє, майбутнє нашого народу, нашої країни. Ми звикли до цього й іноді забуваємо про це, адже все дуже просто. За кілька останніх століть біологічно люди суттєво не змінилися, кожне нове покоління має такий самий потенціал, як і 1000 років тому.
У дітей різних епох одні й ті самі прагнення — добра, справедливості, любові — бажання наслідувати, почуття здорового колективізму… Здатність сприймати інформацію у них розвинена більше, ніж у дорослих, а критично ставитися до інформації вони ще тільки вчаться, тому особливо важливо, якими джерелами інформації вони користуватимуться.
Від того, яка саме книга першою потрапить до дитини, часто залежить все її життя. На нас, дорослих, велика відповідальність у виборі книжок для дітей, написанні та випуску якісної дитячої літератури. Згадайте книжки радянських часів — Сергій Міхалков, Агнія Барто, Корній Чуковський, Самуіл Маршак… Добрі, життєрадісні, вчать добра, справедливості, відданості, цінувати дружбу, думати про інших… Тож цей ланцюжок мають достойно продовжити сучасні книжки.
«Світ буде таким, якими виростуть наші діти» — не сумнівайтеся у цьому!
Маріанна Гончарова, лауреат Міжнародного літературного конкурсу «Русская премия — 2013», письменник, керівник дитячого аматорського театру «Важкий вік», продовжила думку Валерія Хаіта і розповіла про свій досвід виховання вдумливих читачів.
Театр почав працювати тоді, коли книга перестала бути справжньою цінністю. Пані Маріанна, як керівник театру, вирішувала складну задачу захопити підлітків справжньою серйозною книгою. В театр приймає всіх дітей без винятку обов’язково лише: не пити, не палити, не приводити тих, хто п’ють і палять, обов’язково читати книгу, за мотивами якої ставиться вистава. Вона сам пише п’єси за творами відомих письменників, потім всі разом придумують як зробити костюми, декорації, оформити виставу, можливо, продовжити дію п’єси…
З часом діти захопилися книгами, у них з’явилися благородні герої, серйозні вчинки. Почали давати благодійні вистави, де збирали кошти для дітей на лікування. Тож читання книг допомогло вирішувати і моральні проблеми.
Ще про виступ Валерія Хаіта та Маріанни Гончарової ви можете прочитати за посиланням

Насамкінець роботи конференції відбулася презентація збірки «Сказки русских писателей», яку випустило Представництво Росспівробітництва в Україні, Фонд «Русский мир», Центр національних культур за підтримки МОН України для безкоштовного розповсюдження в усіх дошкільних закладах України. Її провела керівник центру Тетяна Шершун.
Детальніше про книгу — за посиланням
Більше про презентацію читайте за посиланням

Більше дізнатися про заходи I Одеського Корнейчуковського фестивалю дитячої літератури можна за посиланням

До наступних зустрічей!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років

Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар