суботу, 16 квітня 2022 р.

Дроби у повсякденному житті. Частина 2 «Порівнюємо дроби»

 Смачна математика

 

Початок публікації за посиланням — Частина 1 «Що таке дроби»

 










Порівнюємо дроби — порівнюємо розмір частин

Порівняємо дроби — якщо діти зрозуміли зміст дробів, то зараз складнощів виникнути не може. Адже дроби порівнюються так само, як і звичайні числа: не дивимося на знаменники (якщо знаменники однакові!!!), а порівнюємо чисельники. Чому так? А тому що ми порівнюємо кількість однакових частинок: звісно, якщо кількість частинок більша (тобто більший саме чисельник), то і кількість, яка позначає дріб також більша. Це можна зрозуміти складаючи частинки, наприклад яблука.

 


 

А тепер складніше — порівнюємо дроби — 1/2 та 1/4. Звісно, тут все очевидно, адже на око видно, що 1/2 більша за 1/4. Та й діти вже добре знають: якщо розрізати половинку (1/2) на дві рівні за розміром частинки, то вийде четвертинка (1/4) — іншими словами дві четвертинки складають половинку, а це означає, що четвертинка вдвічі менша, ніж половинка.

 


 

Те саме можна показати і на частинках круга — для цього стане у пригоді математичний планшет.



 
 

Звісно, так просто і очевидно буде далеко не завжди, тож йдемо далі — ускладнення. Для наочності і далі можна працювати з яблуками або ж тістечками чи піцею (можна вирізати круги з білого паперу і намалювати на них піцу або ж тістечко, але вже варто переходити на абстрактнішу наочність), тож я перейду на круги (математичний планшет).

 




 

Таким чином ми фактично розділяємо більші частинки цілого на менші частинки: так в одному прикладі ми половину яблука подали як дві четвертинки. Звісно, можна діяти і навпаки, якщо є така можливість.

З такою наочністю вже ніхто нічого не переплутає! Звісно, наочність — це добре, але треба робити ще один крок і переходити на інший щабель. Щоб порівняти дроби потрібно всі частини, на які розділене ціле, зробити однакової величини. Звісно, дві частини — це менше, ніж три такі самі частини!

 


А тепер зробіть з дітьми ще один важливий крок (він важливий тоді, коли ми використовуємо наочність): ми маємо порівнювати частини одного й того самого цілого. Адже частини різних обʼєктів (цілих) порівнювати не можна. Хто ж може сказати, що більше — частина яблука чи піци? І навіщо нам це? Тож не можна порівнювати все одразу з усім — порівнювати те, що порівняти одне з одним не можна.

 

Далі використовуємо математичний планшет, щоб закріпити матеріал: діти можуть записати на картках дроби, перевернути їх і навмання брати дві картки. (Тут добре, якщо маємо змогу використовувати одразу два математичні планшети: так порівняння буде наочнішим і зрозумілішим.) 

Як змоделювати дроби? Як порівняти? Як ці дії зробити зручніше саме для мене? Ось на відповіді саме на такі запитання варто акцентувати увагу дітей. Ну і звичайно, працюючи в парах чи групах діти одразу перевіряють правильність порівняння і пояснюють один одному. Так діти не лише закріплюють вивчене, а й заглиблюються в матеріал. У такій діяльності ще й цінне те, що діти розповідають один одному так, як їм зрозуміло.

 

Завантажте презентацію «Смачні дроби. Частина 2. Порівнюємо дроби» для роботи з дітьми. 

Завантажити презентацію

 

Раджу вмикати режим перегляду розвʼязування завдань (кнопка «Розвʼязати» у презентації) для закріплення, після того як діти вже виконали завдання. Звісно, можна діяти інакше — розглядати з дітьми розвʼязування одного завдання, а потім давати дітям можливість виконати подібні завдання вже самостійно. Але такий спосіб я вважаю неефективним, адже діти можуть розпочати діяти за інструкцією, не заглиблюючись у зміст своїх дій.

 

Далі «Додаємо дроби — складаємо частинки»…

 



Ірина СТЕЦЕНКО,
наукова співробітниця Міжнародного науково-навчального центру
інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
авторка технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років

 

Дізнайтеся про що блог

Читайте роздуми щодо теми блогу

 

Немає коментарів:

Дописати коментар