Слухання та обговорення ноктюрну 20 Фредеріка Шопена з дошкільнятами та молодшими школярами
Перший — особливий, декого притягує, як магніт, декого — лякає. Дуже цікаво побачити, поспостерігати, спробувати зробити… Дуже хочеться зробити те, чого ніхто досі не робив, поринути у незвідане, бути першовідкривачем… Але такі люди мають бути мужніми, сильними, терплячими, впевненими, бо на їхню долю випадає не тільки право бути першим, а й обов’язок захищати зроблене, вистраждане, ще таке маленьке і невпевнене, те, у яке ніхто, крім вас, не вірить і поки що не довіряє… Багато хто дивиться зверху: що буде? виживе чи не виживе? задавлять чи пошкодують?
Ось такі мотиви чуються мені у ноктюрні 20 Фредеріка Шопена «Перший сніг». А ще просто хочеться зими, снігу, морозу…!!! Послухаймо цей ноктюрн Ф. Шопена разом з дітьми.
Для
мене зима починається з першого снігу, іноді у такий час ще осінь не зовсім з
нами попрощалася. Таке враження, що Осінь з Зимою зустрічаються і радяться, чи
не рано Зимі до нас приходити. Це проба пера Зими, її перші акорди. Часто
перший сніг тримається недовго: Зима на деякий час відступає, щоб трохи
пізніше, впевнено і чітко заявити про себе.
Саме
так несміливо і невпевнено починається цей ноктюрн Ф. Шопена. Послухайте
його ще раз і поміркуйте.
• Чи
є вітер надворі? Чи багато перших сніжинок? Чи одразу вони вкривають землю?
• Як
звучить музика? (Спокійно, роздумливо…)
• Як
ви думаєте, перший сніг, про який розповідає композитор, випав вранці? вночі? вдень?
•
Покажіть, як падають сніжинки, як вони повільно, плавно кружляють у повітрі,
оглядають землю, тихенько розмовляють між собою, діляться враженнями.
• Про
що говорять сніжинки? Чи подобається їм наша земля?
• Як
би ми зустріли сніжинки, якби вони вміли розмовляти з нами? Що ми б їм сказали?
Який у них може бути голос? Спробуйте передати голос сніжинок на дитячих
музичних інструментах.
Мені
здається, що перший сніг Ф. Шопена ще ніхто не бачив: він тихенько вкрив
землю рано вранці чи навіть вночі. Тиха, безвітрена погода, сніжинки нечутно
кружляють у повітрі. Вони летять спочатку трохи ліниво, а потім, коли музика
стає рухливішою, снігопад поступово набирає силу, снігу стає все більше. І от
він вкрив все навкруги… А снігу так хочеться встигнути показати свою красу
всім!
І от
з першими сонячними промінцями починає прокидатися все навкруги, мелодія стає
рухливішою, у ній з’являються нові мотиви.
•
Уявіть, що ви вранці прокинулися і побачили перший сніг. Який настрій у вас? Що
ви відчули? (Подив, свято, милуєтеся
красою…)
•
Спробуйте показати рухами, як все в природі дивується першому снігу, милується
ним, передає звістку про перший сніг іншим (тим, хто його ще не бачив). Що вони
кажуть?
Раптом
музика стихає. Пауза. Чому? Поміркуйте про це з дітками. Можливо сніг перестав
йти, взяв невеличкий перепочинок і почав йти з новими силами, а можливо хтось
вийшов надвір і зупинився від подиву (тільки вчора все було сірим, а зараз сніг
на сонечку переливається, виблискує, манить!), а можливо сонечко з’явилося,
здивувалося такій красі…
• А
тепер пригадаймо перший сніг, поміркуймо чим він відрізняється від
снігу, який зазвичай йде взимку, чим він особливий, і намалюймо його так, як ми відчуваємо, бачимо, чуємо.
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар