неділя, 27 вересня 2015 р.

В гостях у дощового черв’ячка

Заняття з пізнавального конструювання у Дошкільній академії «УнікУм»


Кожний науковець мріє бачити результати своєї праці, мріє, щоб його розробки творчо використовували практики, мріє, щоб результати його роботи подобалися всім, заради кого він працює. Я науковець-практик, працюю у дошкільній та початковій освіті, тому прагну, щоб мої задуми творчо втілювали педагоги, а заняття подобалися діткам та їхнім батькам.

Я щасливий науковець: бачила вже багато разів результати своєї праці у різних куточках нашої країни, отримувала відгуки в інших країнах. І от зараз у мене знову є можливість бачити не тільки результат, а й процес, брати участь у ньому, спілкуватися з педагогами і батьками, творити, пробувати, імпровізувати…


18 вересня 2015 року Інститут обдарованої дитини НАПН України відкрив Дошкільну академію Центру розвитку особистості «УнікУм». Про це я вже розповідала у попередній статті. Сьогодні розповідаю про одне з перших занять курсу «Пізнавальне конструювання» для дітей молодшого дошкільного віку (3–4 років). Тема заняття — «Курчатко знаходить друзів на подвір’ї. ЧЕРВ’ЯЧОК».

Спочатку — чому саме ПІЗНАВАЛЬНЕ конструювання, а не просто конструювання? Заняття з конструювання — це ознайомлення з навколишнім світом, поглиблення знань про довкілля, експериментування, дослідження, розвиток мислення та мовлення, навчання розмірковувати, робити висновки, доводити власну точку зору, брати участь у діалозі. Тому спочатку педагог розповідає дітям, що саме ми маємо конструювати, чому конструкція має виглядати саме так, а вже потім конструює з дітьми, а далі малята експериментують і вивчають конструкцію.

На заняттях для дітей молодшого віку бесіда проводиться у формі інтерактивної пізнавальної казки. Слово «інтерактивний» означає, що дошкільнята приймають активну участь у розповіданні казки: радять як діяти персонажам казки, продовжують розповідь педагога, доповнюють казку, нагадують персонажам про певні дії… Інтерактивна пізнавальна казка зацікавлює і мотивує дітей, створює емоційне тло заняття, допомагає об’єднати кілька занять.
І ще одне: навчаючи дітей, ми маємо не тільки дбати про міцність знань, а й думати про те, як учні використають їх у майбутньому. Адже використовувати знання діти мають для добрих справ: дбати, щоб їхні розробки допомагали людям, а не вбивали й не руйнували довкілля. Тому пізнавальна казка допомагає виховувати малят доброзичливими, чуйними, толерантними, привітними, розповідати їм про довкілля і необхідність бережного, гуманного ставлення до нього.

А тепер безпосередньо про заняття. Це заняття-подорож: вже знайоме діткам курчатко Сонечко продовжує пізнавати навколишній світ.
Хороброму, відважному курчатку Сонечку все цікаво. Він першим дослідив всі куточки гніздечка, у якому він народився з братиками і сестричками, першим дослідив всі куточки сарайчика, першим вийшов на подвір’я.
Цього разу Курчатко хоче подивитися, що цікавого є там, де травичка закінчується. І зустрічає на скопаній землі нового друга — дощового черв’ячка. Казка ознайомлює дітей із незвичайною твариною — черв’ячком, розповідає, яку користь він приносить.




Паралельно з розповіддю про черв’ячка закріплюємо знання дітей про основні кольори, про свійських тварин, вчимо бачити незвичайне у звичайному, навчаємо дітей рахувати.

45 хвилин — це багато чи мало?
Якщо все робити весело й цікаво виходить — це дуже багато часу. Подивіться, саме за такий час ми встигли:
• розповісти з дітьми інтерактивну пізнавальну казку про дощового черв’ячка;
 виконати обов’язкову програму — сконструювати дощового черв’ячка;
 вільне конструювання — будиночок для дощового черв’ячка, галявинка для черв’ячка та свійських тварин, квітуче дерево;
 сюжетно-рольова гра — куди мандрують черв’ячки;
 двовимірне конструювання-аплікація — черв’ячок з кружечків;
 а ще ми потанцювали та пострибали як курчатка.

А тепер зазирнемо на заняття і подивимося, що побудували малята.





Наталочка хоч і прийшла перший раз на заняття з конструювання (попереднього досвіду такого конструювання у неї не було) конструювала впевнено, дуже акуратно, все встигла зробити: вона побудувала оригінальної форми дерево, красиво прикрасила будиночок «двоповерховими» квітами (сама придумала!). Наталочка розповідала, що в гостях у черв’ячка качечка, собачка та двоє дівчаток. Окрему квітучу галявинку дівчинка побудувала для корівки.




У Лізи вийшов найоригінальніший будиночок для черв’ячка: вона назвала його фермою, поселила туди цілу купу свійських тварин, а щоб під сонечком їм не було спекотно, побудувала велику парасольку. Також у Лізи вийшла чудова галявинка з квітучим деревом, де із задоволенням гуляли тварини.




Наймолодша Софійка (їй трохи більше 2-х років) побудувала невеличкий симпатичний будиночок, дуже ретельно добирала кольори квіточок, які прикрашали будиночок. А на невисокому дереві у Софійки влаштувався бешкетник-хлопчик (напевно квіти збирав). На жаль, ми не встигли сфотографувати будиночок цілим: Софійка випадково наступила на нього і будиночок розвалився.

От які симпатичні черв’ячки дітки побудували наприкінці заняття: всі різні, всі яскраві та своєрідні. Педагог показував принцип, дітки робили аплікацію самостійно, домальовували елементи, яких не вистачало.




Звичайно: педагог допомагав діткам (неможливо не допомагати малятам, які тільки роблять перші кроки у конструюванні), але задум «диктували» діти.

Мені дуже подобається, що дітки прагнуть створити щось своє, придумують, із захопленням творять, прагнуть бути самостійними і виходить у кожного прекрасно!

Дякую педагогу, який нестандартно втілює мої задуми з пізнавального конструювання, працює творчо і натхненно, імпровізує, дослухається до дітей, чує та відчуває їх бажання і прагнення, але не йде на поводу у малят, а м’яко веде за собою, добивається результату, працює з малятами і заради них.

Далі буде



Більше про Дошкільну академію  «УнікУм» читайте тут

Дізнатися про всі справи Дошкільної академії  «УнікУм» можна у групі FaceBook. Ласкаво просимо!


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

Немає коментарів:

Дописати коментар